Een nieuwe toekomst voor Lancia

Lancia

Marchionne had het onlangs niet alleen over de toekomst van Alfa Romeo.

Schrik dus niet van mogelijke koppen binnenkort in allerlei media, over het al dan niet voortbestaan van ons geliefde maar beproefde rijke merk uit Turijn. Voor Lancisti is het altijd weer een schrikmoment als de toekomst van het glorieuze merk ter sprake komt. Maar zelfs dát went! Hoe vaak heeft dat namelijk wel niet aan een zijden draadje gehangen? Lancia heeft een zeer sterke merkidentiteit met alle voor en nadelen die daarbij horen. We hebben een karikatuur van dat kenmerk afgelopen zondag nog kunnen zien. Prachtige eigenzinnigheid kan je aan grootse overwinningen helpen maar ook aan de nodige bittere nederlagen. Van dat laatse hopen we dat er voor Lancia nooit een fatale zal volgen. Maar Lancia is ook als een kat met 9 levens en dus is er weinig te vrezen.

Voor AlfaRomeo wordt momenteel een snelle groei afgeremd door een gebrek aan gewenste infrastuctuur en andere middelen, maar voor Lancia is er een ander probleem. Lancia is internationaal namelijk slechts een korrel in de woestijn der automerken…althans in cijfers. Want wie beter weet, zegt dat het een van de meest grote merken is die de wereld ooit heeft voortgebracht. De realiteit is echter een stuk weerbarstiger en lelijker. Lancia geniet commercieel nauwelijks bekendheid buiten Italië en zou daarom alleen met een heel goed en degelijk plan in Europa kunnen groeien. Maar zo’n plan kost geld.., veel geld.

Marchionne zou nu gezegd hebben dat ook Lancia tegen het licht gehouden moet worden en dat het best mogelijk is, dat Lancia modellen als Chrysler verkocht kunnen gaan worden. Toch is de hypothese die vervolgens direct bedacht wordt door Jan en alleman, redelijk onwaarschijnlijk. Lancia’s alleen in Italië verkopen en daarbuiten als Chrysler, is iets dat naar alle waarschijnlijkheid (gelukkig) heel slecht gaat werken. Bij Lancia’s als Chrysler moet je vooral denken aan bestaande Lancia modellen op nieuwe markten. Het zou anders immers ook betekenen dat Chrysler modellen in Italië als Lancia verkocht moeten gaan worden. Iets dat dankzij de hoge status die Lancia in Italië wél geniet, praktisch onmogelijk is. Sommigen zeggen zelfs dat Lancia mogelijk een toekomst tegemoet gaat, als elite merk voor luxere varianten boven het eigenlijke Chrysler. Maar aangezien Chrysler zelf een luxere status moet krijgen lijkt ook dat eigenlijk onwaarschijnlijk. Volgend jaar moet het Amerikaanse merk een ommekeer inluiden met de komst van een nieuw topmodel, een nieuwe D segment auto en een nieuwe MPV. Alle drie van topkwaliteit volgens een nieuwe norm. Wij hopen stiekem dat het ontwerp van deze auto’s door mensen van Centro Stile Lancia gedaan zal worden, die samen met Olivier François een tijdje terug de overtocht naar de VS hebben gemaakt. Dan komt het met Lancia ook wel goed.    

Volgens Automotive News heeft de CEO benadrukt dat Lancia hoe dan ook niet van de kaart zal verdwijnen. Volgens de laatste berichten zou Chrysler wél van de Europese markt verdwijnen. Toch zou de CEO gezegd hebben dat Chrysler mondiaal potentie heeft als merk. Lancia verkocht vorig jaar 103.000 auto’s, waarvan 93.000 in Italië. De CEO zegt dat de twee merken op een goede manier naast elkaar moeten voortbestaan. De Italiaanse merken moeten ten behoeve van kostenreducering geherpositioneerd worden volgens de CEO. Hiermee sluit Marchionne aan op de redenering van gisteren over Alfa Romeo. We zijn erg benieuwd naar de concrete betekenis van deze redenering, die we over een paar weken te weten zullen komen.

5 gedachten over “Een nieuwe toekomst voor Lancia

  • 4 december 2009 om 18:34
    Permalink

    Het moet toch niet al te moeilijk zijn om met een beperkt aantal modellen per merk, de hele markt te bestrijken als je een merk of 7-8 onder je hoede hebt?

    Beantwoorden
  • 6 december 2009 om 19:42
    Permalink

    @Koen: Die zal wel in opdracht werken van iemand anders. Het is olie op het vuur gooien wat deze persoon doet. Ik word er ook ziek van.

    Beantwoorden
  • 7 december 2009 om 09:52
    Permalink

    Daarom melden we het vanaf nu niet. Het ligt er te dik bovenop en het intelligente lezerspubliek van AutoEdizione heeft dat feilloos door! 🙂

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.