Roberto Giolito: ‘We zullen nooit zoals VW onze auto’s ontwerpen’

Iedere autoliefhebber is Volkswagen wel eens zat. Zo ook Roberto Giolito, die dat heel duidelijk verwoorde in een interview met de New York Times.

Fiat designchef Roberto Giolito, onthulde onlangs dat er een eerst concept aankomt van Lancia en Chrysler samen. Bij alle nieuwe ontwerpprojecten benadrukte Giolito, staat de kernwaarde centraal van een aantrekkelijk en innoverende design. Bij ieder model, geen enkele uitgezonderd. Daarbij kon de bedenker van de Fiat 500 anno nu, het niet laten om een vergelijking te maken waarin de club van Wolfsburg wordt aangehaald; “We zullen nooit op de ‘Matryoshka’ manier onze auto’s ontwerpen zoals Volkswagen dat doet.” In de vergelijking met de identieke traditionele Russische houten poppetjes in alle maten, noemde Giolito de ontwerpstijl van VW uitermate ‘mat’.

Giolito herinnerde tot slot ook aan de opdracht van de grote CEO, om in Europa, Amerika en de rest van de wereld het Italiaanse design als een waardevolle kwaliteit verder te ontwikkelen. De historische merken van de groep hebben alles in zich om dit met succes te doen. Opnieuw wordt hier een argument aangedragen om een merk als Alfa Romeo zeker niet van de hand te doen.

16 gedachten over “Roberto Giolito: ‘We zullen nooit zoals VW onze auto’s ontwerpen’

  • 3 december 2010 om 17:36
    Permalink

    Ja, allicht hoeven de designers niet naar Wolfsburg te kijken. Weinig nieuwswaarde natuurlijk. Hoop wel dat de heren techneuten met een klein beetje schuin oog richting Wolfsburg gaan kijken, want gisteren was het weer eens een middagje ouderwets schelden richting het zuiden toen ik me draagarmen rechtsvoor van de 156 ging vervangen. Welke dronken italiaan heeft de bevestiging van de onderste draagarmen bedacht? 🙁 Het voorste rubber aan het subframe zit netjes vast met een stalen beugel terwijl de achterste beugel van aluminium is met getapte schroefdraad(!). Een stalen bout in een aluminium steun op zo’n stressgevoelig onderdeel moet wel fout gaan. Uitkomst van gisteren = 2 gebroken bouten in de aluminium beugel. En dan nog onder het stuurhuis uit proberen te krijgen. Voor die 5 gram minder gewicht had ik liever stalen beugels gehad.
    Oh ja, de plaatsing van het oliefilter bij de V6 is ook een beetje…… uhm……. lastig zeg maar. De olie zat tot aan me oksel. 😀 Op gebied van onderhoud is het werken aan een Wolfsburger net dat beetje fijner te doen. 😉

    Maar na 8 uur toch weer zeer tevreden want de ophanging is weer fluisterstil. Kan er wel weer een jaartje tegen.

    Beantwoorden
  • 3 december 2010 om 17:42
    Permalink

    @6C Jordy: Al dat ongemak ben je snel weer vergeten en voert het rijplezier de boventoon.

    Jeremy Clarcson over zijn oude GTV6. Altijd problemen en reparaties. Op 1 uur rijden stonden 2 uur reparaties maar als die reed dan was ik dat alles snel vergeten.

    Beantwoorden
  • 3 december 2010 om 18:03
    Permalink

    Zeker weten. Maar toch…..
    Voordat ik aan zo’n onderhoud begin dan heb ik een redelijke visie op hoeveel uur zo iets mag kosten. Als je dan door zo’n lullig iets zoveel tijd verliest dan baal ik als een stekker.

    Toen ik de dempers ging vervangen door een Koni-set. Dat was me een ramp zeg. De schroefdraad van de bouten zouten vol met aluminium. Rijden is zeker leuk, maar onderhoud zou ook geen straf mogen zijn 😉

    Beantwoorden
  • 3 december 2010 om 18:05
    Permalink

    zouten = zaten. (iets teveel zout gezien vandaag….)

    Beantwoorden
  • 3 december 2010 om 22:28
    Permalink

    @Jordy,

    Er was een eens een volkswagen, en nog niet zo heel lang geleden, waarbij de accu en een deel van bumper verwijderd moest worden om het lampje van koplamp te vervangen.

    Beantwoorden
  • 3 december 2010 om 23:55
    Permalink

    @Eelco,

    New Beetle?
    Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd. Is eerder het totaal plaatje waar ik het over heb. Bij groot onderhoud aan een Alfa stuit je regelmatig op constructies die net wat logischer in elkaar gezet hadden kunnen worden. Zoals de draagarm die ik beschreef waarbij ik niet snap waarom niet beiden beugels van staal zijn gemaakt. Had mij weer een goede 60 minuten kunnen schelen.

    Heb wel begrepen dat enkele onderdelen bij de introductie van de 147 vervangen werden door stalen exemplaren dus misschien waren ze er zelf ook achter gekomen….

    Beantwoorden
  • 4 december 2010 om 07:22
    Permalink

    @6C Jordy: Aan de andere kant is het wel goed voor de Alfa werkplaatsen. Misschien hebben ze bij de ontwikkelingen van de technieken altijd gedacht ; laten we de jongens van de werkplaatsen ook wat gunnen. Laten we het anders doen.

    Ik weet nog toen ik 18 was en nergens met mijn Guilietta terecht kon voor reparatie. Nee aan Alfa`s werken we niet kreeg ik dan te horen. Wel bij de dealer en die maakte daar dankbaar gebruik van gezien de rekeningen die ik toen kreeg.

    Beantwoorden
  • 4 december 2010 om 10:33
    Permalink

    @ferry… ben maar blij dat ze je Giulietta niet wilden aanraken..
    want de meeste beunen (of bovag garages zoals ze zichzelf noemen) verprutsen meer dan dat ze aan een Alfa kunnen repareren.

    Gelukkig zijn er altijd een aantal specialisten (die waren er 20 jaar geleden ook al), die met hun ogen dicht een giulia of giulietta kunnen repareren, met kennis van zaken, en voor een veel lagere uurprijs dan de officiele Alfa dealer.. en zeker goedkoper dan de wolfsburgerdealer.

    Beantwoorden
  • 4 december 2010 om 12:07
    Permalink

    @Ferry,
    Dat is nu zelfs nog steeds zo. Toen ik rond keek voor een leuk geprijsde schokdemperset kwam ik bij een merk terecht die een hogere assemblage-prijs vroeg voor de 156/147/GT dan voor welke andere auto dan ook. 🙂 Schijnbaar is de ophanging van die modellen toch wel berucht.

    Kan de set Koni-geel met bijbehorende veren-set zeker aanbevelen voor de zwaardere types 156. Word er een stuk strakker van en ook nog eens comfortabeler over grote oneffenheden. Heb achteraf wel spijt van de run-flat banden die ik daarna nog eens gemonteerd heb. Dat zijn een stugge krengen zeg…

    Beantwoorden
  • 4 december 2010 om 13:04
    Permalink

    Heerlijk dat foeteren op je Bella en dan toch geen afstand doen van je auto.
    Echte alfisti!! Ha.

    Beantwoorden
  • 6 december 2010 om 11:36
    Permalink

    @6C Jordy:

    Nee, ik meen dat het het de Polo of de Fox was. Hetgeen maar wil zeggen dat ze bij VW ondanks hun reputatie ook wel missers maken.

    De 147 had ook zo’n aardige, om de lampjes van de achterlichten te kunnen verangen, moest de hele achterunit verwijderd worden. Nu waren dat maar 3 moertjes, maar toch even een klusje. Om vervolgens erachter te komen dat het betreffende lampje niet in het reservesetjes zat 🙂

    Beantwoorden
  • 6 december 2010 om 13:57
    Permalink

    @Eelco,
    Ooit bij je 147 het embleem op de achterklep vervangen? 😉
    Met geen mogelijkheid kon ik met mijn lange armen bij het E-clipje en de veer komen. Uiteindelijk de veer en clip maar weg gelaten. Het embleem bleef al hangen op de rubber ring. Makkelijker weg te halen door de volgende opgroeiende puber met losse handjes. 🙂

    Bij het zien van de kleine motorkap van de nieuwe Ypsilon word het vervangen van koplampjes bij die wagen denk ik ook tergend.

    Beantwoorden
  • 7 december 2010 om 10:49
    Permalink

    Volkswagen of andere duitse wagens en sprake duurzaam houdt geen steek,want ik heb naaste vrienden vw golf nieuw model niks anders dan problemen,dan naar bmw elektronika ramp,wie durft nog zeggen dat duits degelijk is

    Beantwoorden
  • 7 december 2010 om 11:11
    Permalink

    “”wie durft nog zeggen dat duits degelijk is “”

    Autogids, Autoweek, Autobild, …
    Maar ook presentatoren op radio en TV, magazines die iets met auto’s te maken hebben (ANWB, VAB, Kampeertoerist), tot reismagazines die de ‘betrouwbare’ ‘duitse’ huurwagen vermelden.

    Nog voorbeelden nodig ?

    Zolang dat blijft duren bij al die verscheidenheid aan media, is en blijft het bedje gespreid voor die duitse merken.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.