Hoe Fiat een groot aandeel zal krijgen in Chrysler

Het contract tussen Fiat en Chrysler is na allerlei speculaties eens goed tegen het licht gehouden door analisten van Barclays.

Tussen het 168 pagina’s tellende stuk vond men een opmerkelijke clausule waarin staat dat de firma uit Turijn naar een aandeel van 51% in het bedrijf uit Detroit kan groeien, nog voor dat het naar de beurs zou gaan. Dit scheelt de Italianen 2 miljard euro. De voorwaarde is dat Fiat de leningen aflost, wat nu mogelijk aankomende zomer al gaat gebeuren als je goed luistert naar de woorden van de CEO. Volgend najaar zal de overige 16% dan overgenomen worden, nadat de uitbouw van de huidige 20% naar 35% (+15%) is voltooid volgens een afgesproken stappenplan. Die laatste 16% is dus zonder al te grote inspanningen –zoals Marchionne zelf al zei– over te nemen, zodat vervolgens in begin 2012 Chrysler terug naar de beurs kan.

Het afgesproken stappenplan voor de volgende 15% kent de reeds geplande acties, zoals het bouwen van nog meer (zuinige/schone) motoren in de VS. Verder is er als onderdeel van de afspraak een uitbreiding geland van Chrysler’s activiteit buiten de VS zoals bijvoorbeeld in Zuid Amerika (Jeep). Als derde is er de overeenkomst tot de bouw van Chrylser producten op een compact Italiaans platform met extra zuinige motoren (Compact/Compact Wide). Fiat mag tot 2016 deze optie benutten om op deze (voordelige) wijze de gang naar de beurs te vinden.

2 gedachten over “Hoe Fiat een groot aandeel zal krijgen in Chrysler

  • 3 december 2010 om 19:09
    Permalink

    Die analisten van Barclays hebben blijkbaar geslapen toen Fiat in zee ging met Chrysler ?

    De mogelijkheid om van 15 % naar 35 % en naar een meederheidsbelang (+ 50 %) was toen al bekend.
    De mogelijkheid werd eigenlijk opengelaten dat, indien de samenwerking niet lukte, FGA 15 % à 35 % “gratis” had gekregen en dan ten gelde zou kunnen maken (verkoop aan een investeringsfonds ofzo).
    Of, indien het wel lukt, FGA een ‘extra’ “koopje” zou kunnen doen door tegen gereduceerde prijs de meerderheid te verwerven.
    Herinner u de “deal” met GM : die Italianen zijn zo gek nog niet dat ze zich laten stropen…

    Maar dat het meerderheidsbelang (vermoedelijk) zo snel zal bereikt worden, is nieuw / verrassend.
    Eerst was er gedacht dat de leningen tegen de uiterste termijn zouden worden terugbetaald. Blijkbaar willen ze in navolging van GM vlugger naar de beurs.

    Maar goed dat je ons er nog eens aan herinnerd dat FGA inderdaad de mogelijkheid heeft om 51 % van Chrysler te bezitten.

    Beantwoorden
  • 3 december 2010 om 20:46
    Permalink

    Klopt helemaal Koen. Ik las ook geen enkel woord dat ik niet kende… Maar ja niet iedereen let ook goed op zoals als de meesten hier he 😛

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.