Crisis drijft Italianen weer richting nationale merken

Deze tijd van strenge bezuinigingen in Italië, lijkt langzaam maar zeker in het voordeel van Fiat uit te pakken. Zoals je in de verkoopcijfers van mei hebt kunnen zien, is Fiat na maanden van slinkende verkopen, nu plots de groep die bijna het minst inlevert. Italianen laten vooral het altijd zo sterke merk Volkswagen staan als je kijkt naar de huidige tendens. Niet alleen de Golf levert nu al een tijdje in, ook de Polo heeft het erg zwaar in een sterk teruglopend B-segment. Fiat weet zich met de Punto ondanks dat goed te handhaven, dankzij diverse updates zoals de TwinAir en gunstige prijstechnische acties. Ook de vijfdeurs Ypsilon profiteert van deze terugval en handhaaft zich erg goed op deze markt die samen met de Franse en Spaanse in een vrije val lijkt te zijn geraakt.

Meer Giulietta’s worden er verkocht en minder exemplaren van de Golf dus; VW zag de verkoopcijfers van deze kampioen in het C-segment, vanaf januari met maar liefst -45,% teruglopen. Van 5661 naar 3116 exemplaren. De Alfa verkoopt daarentegen meer dan vorig jaar met 18.770 verkocht exemplaren sinds januari, ten opzichte van de 15.047 over dezelfde periode in 2011. Italianen kiezen ook steeds vaker voor de Alfa Romeo Giulietta in plaats van de Ford Focus. De Polo zag een daling van -32,8% met een aantal dat van 4338 naar 2917 ging. De Punto blijft zoals gezegd daarentegen op een maandelijks aantal van meer dan 8000 zitten en ging sinds januari al 40.588 keer over de toonbank. Uiteraard zorgt de zeer solide nieuwe Panda ook voor een flinke overwinning op de concurrentie. De Ypsilon blijkt ook ook een schot in de roos; Lancia verkocht vanaf januari 23.250 stuks in Italië, tegen de 21.671 over dezelfde periode vorig jaar. Het stijlvolle en comfortabele model tussen A- en B-segment in, blijkt een ideale oplossing voor wie van de vaak kalere (en dus duurdere) B-segment modellen uit Duitsland wil afzien. FGA groeit dus op bepaalde fronten en men verwacht dat deze trend zich wat meer gaat doorzetten de komenden maanden.

4 gedachten over “Crisis drijft Italianen weer richting nationale merken

  • 6 juni 2012 om 20:21
    Permalink

    Reed laats van zandvoort naar utrecht over de A9

    Welgeteld zag ik tussen de afslag A4 en knooppunt holendrecht 12 “500’s” voorbij rijden op de andere kant van de snelweg. Dat gaat dus ook hard!
    En die nieuwe ypsilon zie je ook steeds vaker, hetzij mondjesmaat, maar neemt wel toe.
    Ik hoop wel dat er meer golf op de weg blijft rijden dan een AR Giulletta’s, anders wordt het een te gewone verschijning, net als zn VAG-tegenhanger, nu is het elke keer een nek-draaier, laten we dat zo houden.

    Beantwoorden
  • 6 juni 2012 om 22:35
    Permalink

    @Di Segnio

    Dat zal wel meevallen. Ik moet onverminderd echt al jaren lang aan mensen “uitleggen” waarom ik Italiaans rij.

    Beantwoorden
  • 7 juni 2012 om 07:34
    Permalink

    Het wordt stilaan tijd dat ze hun eigen auto’s gaan kopen. In geen enkel ander land (Frankrijk, Duitsland) kopen ze veel auto’s van vreemde makelij…

    Beantwoorden
  • 7 juni 2012 om 23:59
    Permalink

    Als de italianen nu alleen nog maar hun eigen merken kochten dan kon SM een lange neus maken naar de Duitse fabrikanten.(reactie op volgende onderwerp) 😆

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.