Verkoopcijfers mei 2012

De maandelijkse cijfers beginnen nu al een tijd structureel met het negatieve gegeven dat de automarkt steeds verder terugloopt. Overcapaciteit en een problematisch financieel klimaat, zorgen net als in de vastgoedsector, voor het ene na het ander dieptepunt in cijfers. Fiat is nu een keer niet de grootste daler op ons continent, want die oneervolle positie wordt nu door het Franse PSA ingenomen met -28% in mei. FGA volgde met -21%. Ook de merken die het structureel beter doen hebben het zwaar, want bijvoorbeeld Volkswagen komt op een afname van -13%. Cijfers die nog niet heel lang geleden ondenkbaar leken. In Italië heeft Fiat Group Automobiles zich ondanks dat de markt met -14,3%, naar een nieuwe dieptepunt zakte, redelijk weten te handhaven met -11,33% (totale marktaandeel 29,37%). Bijna alle buitenlandse concurrenten deden het duidelijk slechter (-15,68%). Fiat heeft op jaarbasis in mei zelfs wat marktaandeel teruggewonnen, namelijk van 30,57 naar 31,61% in vergelijking met dezelfde maand in 2011. FGA verkocht in Italië 46.500 auto’s. Er werden in totaal 147.102 auto’s verkocht op het schiereiland. Vanuit Italië komen intussen alarmerende berichten binnen dat de markt zelf nog verder zal verslechteren, aangezien het aantal bestellingen ernstig terug is gelopen deze maand. Voor groeicijfers  moeten we kijken naar de markt van LPG en Groengas. LPG groeide met maar liefst 116% (15.000 auto’s) in mei en neemt bijna 10% van de totale markt in beslag. Fiat is sterk vertegenwoordigd in deze markt.

Fiat heeft als merk eindelijk een veel minder grote afname kunnen noteren. Het verkocht in mei 33.252 auto’s op Italiaanse bodem, wat gelijk staat aan een afname van -9,8% (marktaandeel 20,46%). De Fiat Panda blijft Italië veroveren met een grote voorsprong op de rest. De Panda is met 12.813 stuks verreweg de best verkochte auto van het land. De Punto volgt nog altijd met 8593 eenheden. De 500 maakt door diverse acties een verrassende opmars naar de derde plaats in het algemene klassement met 5993 stuks. De Freemont blijft ook verrassen met 1652 stuks, waarvan 665 exemplaren een AWD betrof. De Bravo volgt vervolgens met een aantal van net boven de 1000 evenals de Qubo met 1117 stuks. De Doblò en Sedici zakken steeds verder weg en komen onder de 500 eenheden. Hoewel de de Idea mini-mpv al uit productie is, zijn daar de afgelopen maand nog wel 477 klanten voor gevonden.

Lancia noteert een afname van -10,16% in vergelijking met de vijfde maand vorig jaar. Het merk uit Turijn verkocht 7739 auto’s (marktaandeel 5,24%). De Ypsilon blijft het goed doe met 4942 exemplaren en deelt de vierde plaats op de landelijke lijst met de Ford Fiësta. De Musa mini-MPV blijft een verrassend sterk model met 1446 stuks en haalt zelfs de top 10 dit keer van het totale B-segment. De Delta deed het ook naar behoren met ruim 1100 eenheden. De Voyager is redelijk sterk ondanks z’n prijsklasse en vond 124 klanten. Met stip binnengekomen is de Flavia Cabrio, waarvan Lancia meteen al 52 stuks heeft verkocht. (Lancia biedt de grootste cabrio die er op de markt te krijgen is afgezien van de exclusieve segmenten). Van de Thema werd ongeveer een zelfde aantal aan de man gebracht. Jeep ziet voor het eerst een daling na maanden van groei met -13,6% en 621 eenheden.

Alfa Romeo ziet een afname van -20,88% en verkocht 4858 auto’s met maar twee modellen in het gamma (marktaandeel 3,16%). Ondanks deze redelijk lage cijfers heeft het een kampioen in huis met de Giulietta. De Giulietta is nu officieel de best verkochte auto in het C-segment met 3473 stuks (3371 in mei 2011). Hiermee laat de Giulietta landskampioen Golf achter zich waarvan 3116 stuks werden verkocht. De MiTo vond 1248 nieuwe eigenaren, wat in deze magere tijden best een prestatie is.

Ferrari en Maserati hebben het uiteraard zwaar in het strenge Italiaanse bezuinigings- en belastingklimaat. Ferrari ziet dat de verkoop gehalveerd is naar 24 stuks in de maand mei. Voor Maserati is het al een paar maanden nog erger. Ondanks prachtige modellen als een Quattroporte en GranTurismo verkocht het slechts 6 auto’s in mei. Gelukkig neemt de productie van deze modellen intussen zelfs nog toe, dankzij de alsmaar stijgende vraag in China.

4 gedachten over “Verkoopcijfers mei 2012

  • 5 juni 2012 om 00:16
    Permalink

    VAG eindelijk ook in de min maar nog steeds een beetje i.v.t. FGA. In tijden van crisis moet je als Italiaan Italiaans kopen en geen Duitser maar dat doen ze te weinig. Hoe staat het met de NL verkopen?

    Beantwoorden
  • 5 juni 2012 om 09:46
    Permalink

    Hier klopt iets niet.
    De Freemont 1652
    Bravo 1000
    Delta 1100
    Giulietta 3473.

    Hoe kan nu een Freemont met alleen relatief grote motoren in een relatief slechter segment als de de andere 3 Beter verkopen dan een Bravo of Delta???? Dat klopt toch van geen kant en dat deze zoveel slechter verkopen dan een golf en dat notabene een Alfa het C segment aan voerd dit is de wereld op zijn kop. Goed voor Alfa maar wel erg slecht voor de andere twee. Helemaal als een Yank met Fiat logo het beterdoet dan het product van eigenbodem. ❓ ❓

    Rare jongens die Romeinen. :mrgreen:

    Beantwoorden
  • 5 juni 2012 om 10:25
    Permalink

    Eh dat noemen we een typisch gevalletje van interne concurrentie want als je de Bravo, Delta en Giulietta bij elkaar optelt verkoopt de Italo hatchback veel beter dan de ‘Fiat Yank’ :mrgreen:

    Beantwoorden
  • 5 juni 2012 om 12:11
    Permalink

    @Lancia4Ever

    “interne concurrentie” dat zal toch wel mee vallen. Als je voor een Giulietta gaat ga je niet voor een bravo of Delta lijkt me maar zijn de Focus en BMW 1 serie. Deze zijn eerder de concurenten van de alfa dan de uit eigenhuis komende C segmenters. Voor de Bravo en delta zal dat meer de golf astra en 308 wezen wellicht eenC4 maar de DS4 is weer meer een tegenhanger voor de alfa.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.