DTM ITC 1997 De race Alfa die er nooit kwam

dtm

Einde aan een legende. Dit verhaal begint in 1996: Alfa Romeo is op dat moment zeer succesvol in de DTM en de ITC met de Alfa Romeo 155 ITC.De ontwikkeling van deze auto stond bij Abarth nooit stil. Aan het begin van het seizoen ’96 werd er daarom al gekeken naar de auto voor het jaar 1997. Het project begint met de vertrouwde Alfa Romeo 155. De nieuwe regels voor 1997 maakten het mogelijk om de Alfa 155 te voorzien van een complete carbon monocoque in combinatie met 4X4 en de nieuwe motor, een 90 graden Alfa V6. Deze verving de oude 60 graden motor.

dtm3

Deze Alfa Romeo 155 ITC EVO bleek niet haalbaar vanwege de zeer hoge kosten.Daarom werden de regels voor 1997 toch aangepast door de DTM, om zo de klasse goedkoper te maken. Een van de nieuwe regels was dat je geen 4WD meer mocht gebruiken in het nieuwe seizoen. Dit was vooral een wens geweest van Mercedes omdat Opel en Alfa Romeo hiermee een voordeel zouden  hebben gehad. Toen de nieuwe regels bekend werden, startteAbarth gelijk een nieuw project voor het nieuwe DTM seizoen van 1997.De basis die nu werd gebruikt was niet meer de Alfa Romeo 155 maar de compleet nieuwe Alfa Romeo 156.

dtm2

De nieuwe Alfa 156 DTM kreeg een nieuwe motor die meerdere races zou moeten mee gaan. De versnellingsbak werd nu voor iedereen gelijk. Deze zou worden geleverd door X-Trac en de auto zou achterwiel aandrijving krijgen inplaats van 4WD. De wielophanging van de nieuwe Alfa Romeo zou een push rod gecontroleerde veer en demper systeem krijgen. Die werden vlak  onder de voorruit gemonteerd. Testrijder Giorgio Francia mocht komen proefzitten in de nieuwe monocoque om alles te kunnen passen.

dtm4

Helaas vond de FIAT directie dat het allemaal te lang duurde en dat de kosten nog steeds te hoog waren. Giorgio Pianta werd daarom aan het eind van het seizoen 1996 ontslagen en vervangen door een echte FIAT man,  Francesco Galletto. Zijn missie was het flink verlagen van de kosten en het project te versnellen. Helaas kwam het tot niks en stierf de DTM aan het eind van het seizoen 1996 door te hoge kosten. Alfa Romeo reed het laatste seizoen met 8 auto’s van verschillende teams. Er was nog even sprake om dan maar met minder auto’s te gaan rijden maar ook dit bleek helaas niet haalbaar.

Daarna is Alfa Romeo niet meer actief geweest in de DTM, maar daar kan zomaar eens verandering in komen zoals wij al reeds schreven over de nieuwe regels voor het seizoen 2015. 

door AE sportredacteur Niels Copier

4 gedachten over “DTM ITC 1997 De race Alfa die er nooit kwam

  • 23 oktober 2013 om 18:41
    Permalink

    Zoals we allemaal weten was Mercedes bang om te falen omdat ze al om de oren werden gereden door Alfa. De komst van het Wtcc bracht alleen nog meer zegetochten voor Alfa Romeo. Hoeveel teameigenaren zullen wakker liggen wanneer Alfa weer gaat racen??!!

    Beantwoorden
  • 23 oktober 2013 om 18:47
    Permalink

    Volgens mij was de laatste 90* blok een oude bekende en wel de conversie van het montreal blok.alleen met 2 cilinders minder.

    Beantwoorden
  • 24 oktober 2013 om 00:14
    Permalink

    Ja in Theorie ja was het Montreal blok maar Alfa Romeo gebruikte hier goede politiek voor! De Alfa Romeo 155 ITC EVO voor het seizoen 1997 waar ik over schrijf was een halve F1 auto ook kwa kosten. Er speelde nog iets maar dit is een gerucht en nooit hard gemaakt de ITC viel onder de FIA vlag. En meneer Ecclestone vond dat zijn F1 onder de DTM kijkers begon te verliezen dit zou ook een reden zijn geweest voor het einde van de sport eind 96!

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 28 oktober 2013 om 20:17
    Permalink

    Was vorige week voor een stedentrip in Turijn. Aanrader voor de liefhebber. Moest de FIAT Lingotto fabriek op het netvlies hebben, alzo geschieden. Daarna het vlakbij gelegen automuseum bezocht. Prachtige historie hebben ze daar bij elkaar geharkt. Gezwijmeld bij een AR 155 DTM ’95 van N. Larini.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.