Fiat 500X groter dan gedacht en dus C-segment

500x 2

Wie tot nu toe dacht dat de Fiat-fabriek in San Nicola di Melfi straks auto’s van het formaatje 500L gaat bouwen, heeft het mis. Het gaat namelijk om de langste variant van het ‘Small Wide’ platform dat hier straks gebruikt wordt en dus zal de Fiat 500X bij voorbeeld een slag groter worden dan het kleinere broertje uit Servië. Dat geldt uiteraard ook voor de kleine Jeep, die op dezelfde  basis en in dezelfde fabriek tot stand komt. De 500X is daarmee de grootste en voorlopig laatste variant dat het 500-logo zal dragen, zo meldt de bron Autocar vandaag. Kortom de grootst verkrijgbare Fiat in de VS straks. Voor Lingotto is het strategisch gezien bovendien de logische opvolger van de Bravo, wat voorlopig de laatste klassieke hatchback van Fiat is in het C-segment.

Fiat creëert dus een nieuw segment boven het bestaande B-segment, wat het aanbod aanzienlijk zal doen toenemen. Wij vonden de 500L sowieso al aan de grote kant wat de tweede klasse betreft, dus we kunnen ons al aardig voorstellen, hoe groot de 500X moet worden. Bovendien is ons oog onlangs tijdens een bezoek aan het testcircuit van Fiat, al gevallen op een flinke gecamoufleerde Crossover waar we geen plaatjes van mochten schieten.

6 gedachten over “Fiat 500X groter dan gedacht en dus C-segment

  • 25 maart 2013 om 18:50
    Permalink

    Dacht eerder dat dit de opvolger van de Sedici zou zijn, maar 2 modellen vervangen door 1 gaat sneller natuurlijk.

    Beantwoorden
  • 25 maart 2013 om 20:29
    Permalink

    In Amerikaanse ogen is het waarschijnlijk nog steeds een kleine auto en daarmee zit hij in het segment dat FIAT daar moet bestrijken. Commercieel gezien waarschijnlijk een slimme zet. Wel vraag ik me af hoe 500-achtig dit nog is. Als ik de foto zo bekijk dan gaat hij kwa stijl slechts een heel verre verwant zijn.

    Beantwoorden
  • 26 maart 2013 om 15:10
    Permalink

    500 is gewoon een beresterk merk op zich, prima om daar op voort te borduren. Voor de markt in de VS uiteraard van primair belang om de naam 500 te behouden. Fiat = 500.

    Beantwoorden
  • 27 maart 2013 om 10:48
    Permalink

    Wat ik niet snap is dat FGA zo weinig doet met de Mito, je kan zoveel met deze auto. Wat ik zou doen is het volgende ik zou het onderstel verder verbeteren nog meer Alfa Romeo en minder Fiat Punto een nieuwere strakkere neus, de achterbumper wat sportiever maken beetje knipoog richting 4C, en een heel nieuw dashboard in de auto met nog betere stoelen, dan zorgen voor meer motoren en TCT bakken. En ik zou een 5 deurs model willen hebben die zeg maar de Mercedes CLA en Audi modellen het moeilijk moet maken. Deze auto staat op het zelfde platform als de Mito heeft de zelfde neus alleen is het een 5 deurs coupe die kwa lijn lijkt op de oude Alfa Romeo Guilleta Sprint uit de jaren 60, deze auto is ook een stukje langer als de Mito 3 drs beetje het zelfde als bij de Alfa Romeo 145 en 146. Deze zeer mooie 5 deurs premium coupe noem ik Alfa Romeo Mito Sprint en hij komt er ook als GTA met de nieuwe 1750 TBI motor deze versie is lichter als de standaard auto.

    Je kan hem bestellen met zo’n mooi panorama dak en natuurlijk alles wat de Italiaanse auto industrie uniek maak prachtige leer soorten. 8)

    Beantwoorden
  • 27 maart 2013 om 11:28
    Permalink

    B-segment Mito die moet concurreren met C-segment CLA? 🙄 ff platform verlengen is trouwens geen makkelijke investering. Ik zou zo’n Sprint veel meer op de Giulietta baseren. wat het juiste segment is voor dit soort auto’s. Bovendien kan dit op dezelfde basis plaatsvinden. Voor de Giulietta Sportwagon en sedan (Giulia), wordt dan weer wel CUSW gebruikt (wat al bestaat).
    B-Wide moet Alfa gewoon weer een leuke goedogende stadswagen opleveren (3 én 5 deurs dit keer) met bv ook een Crossover-achtige variant en een cabrio. Plus GTA als er geld over is.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.