Fiat en Mazda gaan samen mondiaal produceren

Amper een paar dagen na de aankondiging van Fiat om samen met Mazda de nieuwe Alfa Romeo Spider in Japan te gaan bouwen, komen de eerste nieuwtjes weer binnen die veel vertellen over de omvang van deze strategische samenwerking. In lijn met Marchionne’s aankondiging over het zoeken van een partner, om zo het levensgrote probleem van de overcapaciteit aan te pakken, blijkt vandaag dat FGA precies om die reden niet alleen in Hiroshima met Mazda zal samenwerken, maar ook op tal van andere locaties. Mazda zou namelijk precies in Fiat’s plannen passen en andersom. De Japanners hebben een gebrek aan capaciteit en nieuwe fabrieken bouwen behoort niet tot de mogelijkheden. Fiat heeft juist, vooral in ItaliĆ« een hoop ruimte over en loopt daarom tegen te hoge kosten aan.

Fiat en Mazda zijn niet van plan om elkaars commerciĆ«le netwerk te gaan gebruiken, maar besluiten juist op het gebied van productie en techniek veel samen te gaan delen. Tot nu toe werkt Fiat op vergelijkbare wijze al op kleinere schaal samen met Suzuki (Hongarije, India), Ford (Polen) en GM (Turkije). Een kostenbesparende Joint Venture dus. In juli zal naar verwachting al de laatste handtekening onder deze overeenkomst worden gezet. Het is een omvangrijke deal dat over de volle breedte zal worden toegepast. Fiat zal daardoor ten opzichte van andere groepen die partnerschap hard nodig hebben een streepje voor hebben. Voor Mazda is het een stap vooruit, om vanuit een moeilijke positie weer te kunnen concurreren met bijvoorbeeld de sterke Koreaanse industrie en GM. Fiat vreesde in de jaren ’80 als grootste autobouwer van Europa, de opkomst van de Japanse autoindustrie. Maar niets gaat zoals je verwacht dat het gaat en nu blijkt er een krachtige Italiaans-Japanse as te ontstaan binnen deze industrie.

5 gedachten over “Fiat en Mazda gaan samen mondiaal produceren

  • 25 mei 2012 om 20:01
    Permalink

    Toch zonde dat deze bella uit productie is genomen met een 1.4 Ma met 170Pk was hij wat lichter geweest. Dan hat je toch een mooie toerwagen met z’n short 159 cabrio.

    Beantwoorden
  • 25 mei 2012 om 22:33
    Permalink

    Ja,

    Dit is eigenlijk de eerst keer dat ik hem met gedachten zie, ben deze wagen nog nooit in het wild tegen gekomen, wat jammer is, want wat ik op google zie heeft die typische italiaanse lijnen; flair dus!

    Beantwoorden
  • 26 mei 2012 om 13:33
    Permalink

    Dat de nieuwe spider op een MX5 platform gebouwd gaat worden is al een paar jaar sprake van dus nu de kogel door de kerk is is dat alleen maar beter.super consept die MX5.

    Beantwoorden
  • 26 mei 2012 om 23:05
    Permalink

    @Heronimus

    Die zwarte bladzij is niet te evenaren dus dat zal wel niet. Bovendien ziet een MX5 er al een stuk beter uit dan die Datsun met Alfa plakker. Niet dat ik erg weg ben van de looks van de MX5 maar de Arna was toch wel heel veel lelijker maar wel met een echt Alfa motor in het vooronder. Dat ontbrak heel lang aan de hier boven afgebeelde Bella pas met de komst van de 1750TBI was het wat maar die is zo kort leverbaargeweest dat dat echt een uniekum is.

    In iedergeval is de basis niet verkeerd.

    RWD
    Plat
    laag
    open
    laager gewicht
    strak onderstel volgens de mensen die er mee gereden heb ik ken de MX5 alleen van de paarkeerplaatsen en 1 collega die er weg van is en 1 heeft naast zijn 406 coupe.

    Dus een Nieuwe MX5 met een Alfa jas en Italiaanse motoren dat moet dit keer wel een goede mix kunnen worden.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.