Nieuw dashboard voor de Alfa Romeo Giulietta facelift

giulietta fl

We hebben de Alfa Romeo Giulietta facelift al een paar keer voorbij zien komen, maar tot nu toe bleef de grootste verandering nog geheim. Deze zit namelijk in het interieur, waar we behalve een nieuw in het oog springend stuur, ook een compleet nieuwe afwerking voor het dashboard, middenconsole en de portierbekleding kunnen verwachten. Ook de Giulietta stapt nu over op de multimediale handige U-connect 5″ boordcomputer (eventueel met navigatie), die centraal in het dashboard is geplaatst. Dit systeem met touchscreen vind je straks ook in de vernieuwde MiTo en de Fiat 500L is er reeds mee uitgerust.

De scoop-foto hierboven bevestigt het pdf-fragment hieronder. Deze laatste hadden we bij AutoEdizione al een tijdje in het archief, maar onze redactie ging uit van een klassieke photoshop truc (je kunt niet voorzichtig genoeg zijn). Het zou om een uitgelekt stuk van een interne presentatie van Fiat gaan. Het meest opvallend is toch wel het ontwerp van het stuur, dat dankzij een toegevoegd frame, erg doet denken aan de klassieke ‘Scudetto’-grille van Alfa Romeo. Het idee voor het stuur verklaart overigens ook een beetje het herontwerp aan de voorzijde. Het ontwerp van het centrale deel zoals deze ooit op de 8C Competizione debuteerde, past er precies in. De vernieuwde Giulietta kunnen we volgende maand in september bekijken. Men zegt dat de grondige aanpak voor het interieur verbeteringen bevat, die eigenlijk al in 2010 op de tekentafel lagen, maar door tijd of geldgebrek de productiefase nog even niet haalden.

giulietta fl2

11 gedachten over “Nieuw dashboard voor de Alfa Romeo Giulietta facelift

  • 13 augustus 2013 om 08:13
    Permalink

    Hm, eerst maar eens in het echt zien….
    De Giulietta is dus nu pas hoe ze in 2010 eigenlijk al had moeten zijn en we zijn drie jaar verder…. 😆 Of is dat teveel azijn?

    Beantwoorden
  • 13 augustus 2013 om 08:18
    Permalink

    ja iets te veel azijn bart jan.. mn mond trekt samen 😆 Het is de normaalste zaak van de wereld dat producenten bepaalde zaken op voorhand bewaren voor een update.

    Beantwoorden
  • 13 augustus 2013 om 09:13
    Permalink

    Akkoord. 😉

    Dat weet ik, op moment van de productiestart is de facelift op te tekentafel al klaar min of meer…

    Het dashboard was destijds toch een van de redenen van uitstel, kan ik mij herinneren.

    Dit zijn misschien de verbeteringen waarop de “gemiddelde Giulietta-rijder” zat te wachten, waardoor de vervangingsaankoop danwel lease wederom een Giulietta zal zijn en dus de verkopen stabiel blijven in niet verder inzakken. Nieuwe klanten aantrekken zal lastiger zijn in dit zwaarbevochten segment. Vooral met de komst van de nieuwelingen als Mazda3 en de Peu 308 en uiteraard de VW Golf en de opmars van de Koreanen.

    Maar goed, de Juul staat weer even op de kaart en kan nog een jaartje of 2 mee, de opmaat naar een nieuw elan zullen we maar zeggen. Forza Alfa!

    Beantwoorden
  • 13 augustus 2013 om 11:20
    Permalink

    Hehe! Met name dat dashboard is wat me altijd zo tegenstond bij de Giulietta. Na wat gewenning vind ik het uiterlijk van de auto best mooi, zeker 3/4 van achteren, maar dat interieur haalde het bij lange na niet bij dat van z’n voorganger of de 156/159.
    Alleen al het feit dat de portieren niet mee bekleed zijn in de kleur van het meubilair vond ik erg goedkoop ogen. Dat lijken ze gelukkig nu te hebben opgelost. Ook het stuur vond ik te goedkoop ogen, simpelweg omdat het vrijwel hetzelfde is als dat van de Punto/Bravo. Dit lijkt dus het interieur te zijn dat de auto vanaf het begin al had moeten hebben.

    Het blijft jammer dat de Italianen het blijkbaar op de een of andere manier niet in een keer goed kunnen doen.

    Beantwoorden
    • 13 augustus 2013 om 12:00
      Permalink

      Zo op het eerste gezicht vind ik het geen voorruit gang. Vind het oude dashboard meer uitstralen vooral met die schakelaars onder de radio. Nu lijkt het meer een 500l te worden. Deuren zijn idd een verbetering. Ach misschien in het echt heel anders. 🙂

      Beantwoorden
  • 13 augustus 2013 om 12:31
    Permalink

    Het fraai stuur (in de vorm van de grille) als opvallende briljant in een veel persoonljker geheel. En gelukking zijn die 5 centraal geplaatste ‘mini’ achtige schakelaars (onder de radio) nu verdwenen. Lijkt me duidelijk de nieuwe stijl van Alfa te zijn.

    Beantwoorden
  • 13 augustus 2013 om 14:24
    Permalink

    Ik ben blij dat het interieur nu aangepakt wordt. Ik had al eerder aangegeven dat ik het interieur erg somber vond, zeker gezien de keuze van 4 kleuren die je met de 147/159 wel had. Ook het stuur is een stuk beter en nu wordt het denk ik ook makkelijker om een Pioneer 2-Din navigatie de plaatsen. Ik vind het grotendeels een vooruitgang.

    Het verlies van de 5 tuimelschakelaars vind ik dan weer wel jammer.
    Dit lijktin ieder geval een serieuzere update dan de Mito.
    Nu nog even tempo maken met de Giulia!

    Beantwoorden
  • 14 augustus 2013 om 15:13
    Permalink

    Beschik zelf over een Giulietta van inmiddels bijna 3 jaar oud.
    Bij aanschaf de keuze gemaakt van een Distinctive uitvoering, met aluminiuminleg, omdat de standaard kunststof dashboardpanelen naar mijn smaak te weinig kwaliteit en uitstraling hebben (prachtig in een FIAT 500, maar niet wat ik in een Alfa zoek). De aluminiumversie maakt het daarentegen echt bijzonder.
    De tuimelschakelaars vind ik persoonlijk een leuke zaak.

    Grootste minpunt in het huidige ontwerp is het blok met de multimediacontrole (= net boven de tuimelschakelaars). Niet ergonomisch, verwarrend in gebruik (zelfs na 3 jaar), te weinig biedend (en we praten hier over een luxe uitvoering!) – ronduit irritant. Bovendien heeft de GPS een verouderde look en feel. Het was ook wennen aan het dashboardontwerp, na de cleane (en meer typische Alfa look) look van de 156 (1ste generatie) die ik daarvoor reed.

    Kortom: de tuimelschakelaars mochten blijven, maar ik ben blij dat heel het multimediablok aangepakt wordt.

    Voor het overige blijf ik het een prachtwagen vinden, met schitterende rij-eigenschappen, een prima verhouding tussen prestaties (2.0 JTD) en verbruik en een – voor Alfa – onverwacht goede binnenruimte en comfort, waardoor het zelfs een prima reiswagen is.

    Beantwoorden
  • 15 augustus 2013 om 18:03
    Permalink

    Ben het met Riccio eens, je moet de configuratie goed uitzoeken, en heb dus ook een disctinctive + sportpack. Echter de navi heb ik toendertijd ook achterwege gelaten omdat dit niet het sterkste punt van alfa is, alswel ik hem niet dagelijks nodig heb. Een tomtom met voor 5euro een inferface boven op het dashboard voldoen voor mij prima. De standaard radio echter heeft ook alles wat ik nodig vindt en geeft prima geluid.

    Waar ik eigenlijk naar toe wilde is dat ik me afvraag of je een navigatie systeem op vandaag wel volledig geintegreerd wil hebben in een auto, de ontwikkeling hiervan gaat namelijk veel sneller dan vernieuwing van de auto zelf. Grote kans dat je op vandaag al na 2 jaar met volledig veroudert infotainment systeem rondrijd.
    Vindt de vernieuwingen hierboven niet echt geweldig, behalve deurpanelen. Voor dashboard zou liever de insert in meerdere varianten willen zien, zo kan je nog eens wijzigen als je kleur moe bent. Maar goed laten we de echte plaatje maar afwachten.

    Ik ben in ieder geval nog super tevreden met mijn juul 2.0jtdm

    Beantwoorden
  • 16 augustus 2013 om 09:21
    Permalink

    Dat is ook de reden dat ik voor een 2Din Pioneer ga. Ik gebruik ‘m dagelijks/zakelijk en de combinatie van Navigatie, BT Carkit, Mediaspeler etc is voor mij erg handig. Bovendien ontwikkeld Pioneer veel sneller en beter dan Alfa en dus is de software, bediening en kwaliteit beter.

    Maar dan nog blijf je snel achter lopen, ik heb nu 2 jaar mijn Pioneer AVIC-930, maar er is ondertussen al weer een 940 en 950 uitgekomen. Wel heb ik een kaarten en software update gekocht, waardoor bijv nu ook de Iphone 5 ondersteund wordt.

    Ik vond het dus een goede verbetering als je straks de Guilietta met een gewone radio kunt kopen en deze eruit trekt en vervangt door een 2-din navigatie.

    Ik ben daar overigens op een of andere manier uniek in. Vroegah kon je in de regio Den Haag op elke hoek een inbouw station vinden die een groot assortiment had. Dat is helemaal over, er zijn nog nauwelijks inbouw specialisten. ik ben er speciaal voor naar Tilburg gereden.

    Beantwoorden
  • 16 augustus 2013 om 10:32
    Permalink

    @redbart: inderdaad, goede vraag of je vandaag nog een volledig geïntegreerd navigatiesysteem wil. Drie jaar terug vond ik de voordelen van de integratie (groter scherm, + mogelijkheden tot integratie met andere wagensystemen ttz op hetzelfde scherm ook wageninfo (trip etc.) en radio-info etc.) nog doorwegen. Als tegenargumenten heb je natuurlijk het in feite onredelijk hoge kostenplaatje + het statische model (minder vlotte mogelijkheden tot updaten van de kaarten, wat na 3 jaar toch wel nodig is).

    Meer dan 2 jaar geleden heb ik me een Nokia smartphone aangeschaft die een navigatiesysteem bevat dat vollediger is, krachtiger is (bevat veel meer info zoals snelheidslimieten, vaste radars etc.), mooier vormgegeven en waarvan de kaarten gemakkelijk up-to-date kunnen gebracht worden. Bovendien zijn de kaarten volledig gedownload maw je hebt geen internetverbinding nodig om je navigatie te laten lopen (wat bij andere fabrikanten wel eens het geval durft zijn). Toen had een smartphone nog een klein schermpje, maar vandaag is ook dat argument eigenlijk niet echt meer geldig.

    Mijn keuze vandaag zou dus vermoedelijk vallen op het gebruik van een smartphone met een voldoende groot scherm (of waarom niet een tablet), waardoor je de aanschaf van een bijkomend navigatiesysteem zelfs helemaal kan schrappen. Nadelen aan deze keuze: je sukkelt toch maar weer met kabeltjes in de wagen en met de houder (zuignap of anderzijds: toch ook nooit echt handig of elegant…), en daar heb ik nu net een hekel aan…

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.