Voormalig Fiat testcircuit Nardò nu van Porsche

Nardo

Het Duitse merk Porsche heeft officieel bezit genomen van Fiat’s voormalige testcircuit Nardò, even ten noordwesten van de gelijknamige Pugliese stad in de provincie Lecce (de hak van Italië). Het Nardò testcircuit is uniek in de wereld vanwege z’n volmaakte ronde vorm, waardoor je ‘m zelfs vanuit de ruimte kunt zien. Daarom wordt deze 12,6 km lange baan ook wel ‘anello di Nardò’ genoemd (ring van Nardò). Nardò is tot ver buiten de landsgrenzen bekend geworden en werd de afgelopen jaren vooral gebruikt om snelheidsrecords op te vestigen en om duurtesten op te houden. De afgelopen jaren werd het circuit, dat tussen de olijfbomen ligt op steenworp afstand van de stranden Punta Prosciutto en Porto Cesareo, door tal van bedrijven gehuurd voor tests en wedstrijden. Ook het programma Top Gear heeft afgelopen zomer nog gebruik gemaakt van deze voor velen beangstigende ronde baan. Tot ongeveer 240 km per uur kan er een perfecte bocht gemaakt worden. Boven deze snelheid, is het voor elk type voertuig en piloot een gewaagde klus, omdat de auto makkelijk kan ‘verspringen’ door de zijwaartse krachten.

Nardò circuit

Deze perfecte cirkel is ook geliefd, alleen al vanwege de dikwijls ideale weersomstandigheden in Apulië. Fiat liet het begin jaren ’70 bouwen voor het testen van nieuw ontwikkelde productiemodellen en ook Ferrari heeft er dikwijls gebruik van gemaakt. De buitenste ring bestaat uit 4 rijbanen en is 16 meter breed, geschikt voor snelheden tot 240 km per uur. De binnenste ring bestaat uit twee rijbanen en is geschikt voor lagere snelheden tot 140 km per uur. Verder zijn er interne gedeelten met verschillende ondergronden en zelfs een Off-Road gedeelte. Het circuit is vanaf 1975 in de loop der jaren vooral gebruikt voor het langdurig testen van nieuwe motoren, banden, veer- en turbo-systemen etc. Auto’s worden er vooral ingezet voor het testen van de algehele wegligging. Fiat verhuurde het al snel aan andere merken, om het rendabel te houden. Ook motorfietsen, vrachtwagens en elektrische voertuigen zijn voor tests over Nardò gegaan tijdens de nodige duurtesten. In de jaren ’80 voerden verschillende merken er duurtesten uit tot wel 50.000 km.

Nardò testbaan

Fiat verkocht Nardò uiteindelijk in 1999 aan Prototipo Test.Ing, een firma uit de buurt van Turijn opgericht in 1991. Deze stelde de baan en diensten beschikbaar aan elke willekeurige fabrikant uit de autoindustrie. Ook universiteiten, het leger en diverse andere instanties die onderzoek deden, maakten de afgelopen jaren veelvuldig gebruik van het ‘Nardò Technical Center’. Op het terrein is verder alles aanwezig, van testcentra tot kantoorruimte’s (16.000 m²) en zelfs een beveiligings- en brandweerteam die 24 uur per dag aanwezig zijn. Huurders zijn er vaak weken lang aanwezig. Vanaf 2009 is het ‘Nardò Technical Center’ vaak verhuurd aan de Volkswagen groep en nu is het dus zelfs verkocht aan Porsche, dat op uitgebreide wijze gebruik wil maken van de baan en de bijbehorende faciliteiten. Klanten zullen hier ook bepaalde programma’s kunnen bijwonen in de toekomst. Dit uniek stukje Italiaanse automobielgeschiedenis, is dus vanaf vandaag een stuk Duitser geworden.

Nardò test center

5 gedachten over “Voormalig Fiat testcircuit Nardò nu van Porsche

  • 11 april 2012 om 19:30
    Permalink

    Waar kan ik solliciteren? 😛
    Vooral die stranden om na een dag hard werken te relaxen is wel een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde.

    Beantwoorden
  • 11 april 2012 om 23:48
    Permalink

    De Duitsers kopen echt alles wat maar een beetje Italiaans is. Hopen dat Ducati Italiaans blijft!!

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 12 april 2012 om 14:49
    Permalink

    ik zie toch op youtube,mensen rijden die over de 300 gaan.

    Beantwoorden
  • 12 april 2012 om 17:57
    Permalink

    Maar waarom verkoopt Fiat dit prachtige circuit? Ze konden het toch blijven verder verhuren toch?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.