Zo wordt de Alfa Romeo 4C gebouwd in Modena

4c modena

UPDATE MET VIDEO Alfa Romeo gunt ons alvast een kijkje in de keuken van de 4C , waar ervaren mannen met drietand op het tenue, op nauwkeurige wijze een knap staaltje Italiaanse techniek in elkaar sleutelen. Sportwagens bouwen de Italianen nog altijd als geen ander en dat zie je bij de 4C aan alles. De productie speelt zich niet voor niets in hetzelfde gebied af waar momenteel ook de LaFerrari geproduceerd wordt. Maar Italië’s technologische innovatie vindt niet alleen hier in de Emiliaanse ‘Motor Valley’ plaats, want vele componenten van de 4C worden elders op het schiereiland gefabriceerd. Zoals we al eerder konden melden is bij de fabrikant Adler in de regio Campania, bijvoorbeeld de productie van de hoogwaardige kooiconstructie in carbon fiber inmiddels van start gegaan. Dezelfde fabrikant uit Airola produceert ook voor de al eerder genoemde Ferrari.

[nggallery id=955]

Alles ademt High-tech, wat de bouw van deze straatracer die het keerpunt van Alfa Romeo moet markeren betreft. Lichte ijzersterke materialen zorgen voor een hoge stijfheid en knappe kg/pk verhouding. Bij de 4C is dat 4 kg/pk met een totaal van amper 895 kg, waarvan 65 kg in beslag genomen wordt door de hierboven genoemde carbon fiber kooi. Vooral dit accent van minder gewicht in plaats van meer pk’s maakt het project uniek. Het is de basis voor het idee van een betaalbare ‘supercar’ dat relatief eenvoudig te onderhouden is. De 4C is een totaal nieuw project, dat niet alleen het merk opnieuw op de wereldkaart zal zetten, maar ook de autowereld überhaupt cijfermatig zal verrassen. Er zullen enkele duizenden exemplaren op jaarbasis geproduceerd worden in de fabriek waar ook de Maserati GranTurismo en GranCabrio gemaakt worden.

4c modena productie

Naast een zeer hoogwaardig soort aluminium en ‘Pre-preg’ carbon fiber, bestaat de Alfa 4C ook uit SMC (Sheet Moulding Compound) composietmateriaal, PUR-RIM polyurethaan en extra dun glas. Het aluminium vinden we terug in de vorm van het dak, het frame voor en achter de kooiconstructie, de ophanging en de remmen. De carbon fiber is voor het grootste deel terug te vinden in de monocoque kooiconstructie, maar bijvoorbeeld ook het gedeelte waar de portieren in vallen (dorpel en raamstijl). Deze bestaan eveneens uit 1 deel, terwijl bij een normale auto hier minimaal 6 componenten voor nodig zijn. Het hoogwaardige kunststof composietmateriaal materiaal SMC vinden we terug in bijna de gehele carrosserie. Dit is 20% lichter dan conventioneel plaatmateriaal. Dankzij dit materiaal is de 4C de eerste productieauto ter wereld met een zeer hoog percentage aan lage dichtheid (1,5 g/cm³ ten opzichte van de 7,8 g/cm³ voor staal en 2,7 g/cm³ voor aluminium). De complexe vormgeving van de bumpers en spoilers aan front en achterzijde, zijn gegoten van het lichte materiaal PUR-RIM, wat 20% lichter is dan staal en tevens de productiekosten lager houdt, wat overigens ook voor het SMC materiaal geldt, vanwege een lager aantal te fabriceren componenten en dus ook kortere tijden voor assemblage. De ramen zij gemaakt van 10% dunner glas dan gebruikelijk is in een auto. Dit zorgt voor 15% gewichtsreductie. De voorruit is bv slechts 4 mm dik. Een bijzonder gegeven, gezien de complexe aerodynamische vorm van de ruit.

[nggallery id=954]

Op de geboortegrond van de 4C in Modena aan de Viale Ciro Menotti, worden al sinds de jaren ’30 van de vorige eeuw bijzondere auto’s gebouwd. De Alfa Romeo 4C is na de 8C de tweede Alfa die op deze plek vorm krijgt en wel in vier gedeelten. Het gedeelte waar chassis, kooi en plaatwerk samen worden gevoegd, evenals de motor. De meetruimte, waar op nauwkeurige wijze na wordt gegaan of alles tot op de millimeter nauwkeurig op z’n plek zit, via meer dan 400 meetpunten. Vervolgens is er de gang naar het spuitwerk, waarbij de auto eerst weer grotendeels uit elkaar wordt gehaald. Daarna wordt de 4C opnieuw samengesteld, inclusief de plaatsing van het interieur. Ook de koplampen en het dashboard worden op deze zelfde plek samengesteld wat vrij uniek is. Dan rest er nog het testgedeelte, de tests op de weg (circa 40 km) en het afwerkingsgedeelte, waar de Alfa klaar wordt gemaakt voor levering.

De Alfa Romeo 4C wordt vanaf september ongeveer in Europa geleverd, terwijl in de VS dit eind dit jaar het geval zal zijn. In Los Angeles zal in november het Amerikaanse publiek voor het eerst kennismaken met deze indrukwekkende Italiaanse sportwagen, die volgens een goede Alfa-traditie is bedacht; namelijk een perfecte eenheid van schoonheid en techniek, met ongeëvenaard rijplezier als resultaat.

httpvh://youtu.be/RFbbCCzBKpo

4 gedachten over “Zo wordt de Alfa Romeo 4C gebouwd in Modena

  • 11 juni 2013 om 17:02
    Permalink

    Eindelijk weer eens een ‘betaalbare’ sportwagen van Alfa Romeo! Nu nog graag een opvolger voor de GT. Zo zonde dat die auto verdwenen is zonder opvolger. Marchionne, luister je? 😛

    Beantwoorden
  • 12 juni 2013 om 11:40
    Permalink

    Autoedizione,

    Ik wil meer van dit soort filmpjes echt geweldig kan hier uren naar kijken hoe die Italiaanse vak mensen zo’n prachtige auto bouwen vind het altijd gaaf hoe ze dat doen. Als een soort familie bouwen ze die auto met heel veel Italiaanse traditie. De Carbon mono komt bij Adler vandaan toch die ook de LaFerrari mono bouwen. Wel mooi dat tegenwoordig meerdere fabrikanten dat hoog glans Carbon doen Pagani was de eerste bij de Zonda echt prachtig dat de 4C dat dus ook heeft. Er gaan geruchten dat er ook een 300 PK versie komt wat weten jullie met je contacten in Italia hierover en wanneer komt de 4C Spider. Alfa Romeo bouwt weer een volks Ferrari YES!!

    Ciao

    Squadra this makes me happy 8)

    Beantwoorden
  • 14 juni 2013 om 22:19
    Permalink

    DIt zet AR vol op de kaart!
    Maareuh, zijn dat niet dezelfde spiegels als van een ‘fiat 500?
    Misstaat ‘m overigens niet, maar vond spiegels bij het concept mooier.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.