Tsja…nu je het zegt

DobloRam

Fiat heef deze week de jongste versie van de Doblò aan het internet publiek getoond.

Een geheel nieuw robuust front met grote koplampunits springt daarbij in het oog. Ook typerend zijn de richtingaanwijzers in de zijspiegels en een dominante achterruit. De nieuwe Doblò lijkt in detail verfijnder en mooier afgewerkt te zijn dan zijn voorganger. Het is duidelijk, Fiat heeft met deze nieuwe bestelwagen ook een scheut luxe en aanzien willen toevoegen, aan de werkauto die ook veel voor privégebruik zal worden ingezet.

Precies dezelfde reden waarom veel amerikanen graag sparen voor een Dodge Ram. Een stukje goede imago dat binnen Chrysler LLC nog overeind staat als een ‘laatste der Mohikanen’. Een Dodge Ram is in de VS een statussymbool voor de zelfstandige ondernemer in de bouw of transportwereld. Een fenomeen dat wij in Europa misschien niet zo goed begrijpen.

Maar dat begrijpen ze in Turijn wél. Marchionne en zijn mannen hebben goed geluisterd naar het antwoord op de vraag, wat nu de krachtige ‘sellingpoints’ zijn van het bedrijf uit Auburn Hills. Wat wil de Amerikaan? Een sterke auto om mee naar zijn werk te gaan. Daarom is Ram voortaan een merk op zich.

En daarom kreeg de fabriek TOFAS in Turkije de opdracht een nieuwe stevige compacte bestelwagen te bouwen, die kwaliteit en comfort uitstraalt. De nieuwe Doblò zal ook in Brazilië gebouwd gaan worden, waar Fiat momenteel groter is dan VW. De verwachting is dat de Ram versies voor de VS daar van de band zullen gaan rollen. Met ultra zuinige en krachtige motoren, zoals MultiAir, kan deze Fiat al zeer binnenkort als nieuwste en kleinste Ram de Amerikaanse markt bestormen. De kans is groot dat dit dus de eerste Italiaanse auto met Amerikaans label gaat worden, sinds de samensmelting van FGA en Chrysler. Een mogelijke naam is nog niet bekend. Kosten? Een paar nieuwe logo’s, omdat de nieuwe Fiat verder aan alle Amerikaanse eisen voldoet. Ford doet in de VS hetzelfde met de europese Transit Connect. Nieuwe marktcondities vragen om nieuwe bedrijfswagens, ook in de VS. Daimler heeft Chrysler op dit gebied overigens nooit veel kunnen bieden. Maar FGA zal op haar beurt nog veel voor het nieuwe Ram kunnen gaan betekenen.

[nggallery id=102]

Een gedachte over “Tsja…nu je het zegt

  • 20 november 2009 om 18:08
    Permalink

    Mooi, enkel het interieur mocht van mij nog wat meer luxe en stevigheid uitstralen zoals de Fransen het bij de nieuwe berlingo hebben kunnen realiseren.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.