Marchionne zet nationaal reddingsplan in werking

Noodfonds

Het staat toch nog steeds niet helemaal vast hoe de overheidssteun er voor volgend jaar uit komt te zien.

Er is goede hoop maar Sergio Marchionne houdt niet van gokken en daarom neemt hij alvast het voortouw… zoals altijd. Helemaal nu Scajola zegt dat de regering zich voegt naar de EU. De EU is namelijk niet te vertrouwen als het om de autoindustrie gaat. Daarom pleit Marchionne nu voor een gezamelijk overlevingsfonds dat de nationale kleine en middelgrote autoindustrie door deze donkere tunnel van enkele jaren heen moet leiden. Deze noodhulp als anticrisis middel in een relatief ongezonde internationale europese markt moet er snel komen ook, aldus de leider van FGA en voormalig voorzitter van de ACEA. Voelt Marchionne nattigheid? Een Italiaans onderzoeksbureau heeft inmiddels al laten weten dat het uitblijven van steun dat vergelijkbaar is met die van 2009 kan leiden tot rampzalige nationale verkoopcijfers. Marchionne zelf, kwam ook al met deze waarschuwing en ziet nu af van afwachten.

De algemeen directeur van de nationale alliantie der autoindustrie ANFIA Guido Rossignoli, vult Marchionne aan door te zeggen dat een dergelijke maatregel uiteindelijk de bedrijven zal helpen gezond te blijven en de concurrentiepositie hiermee in stand zal worden gehouden. De productontwikkeling binnen de verschillende bedrijven kan hiermee in stand worden gehouden samen met alle hieraan geleëerde bedrijven. Iedereen zal hiervan profiteren en dat is in het belang van de economie. Marchionne doet dit appèl vanuit de vergaderzaal van de ANFIA te Brescia; “Italiaanse toeleveranciers worden immens op de proef gesteld momenteel door de oneerlijke concurrentiepositie van Franse en Duitse bedrijven die veel protectie genieten. Het is dus hoog tijd om juist nu de handen ineen te slaan.” Globalisering is een van de oplossingen voor de Italiaanse industrie.

Minister Scajola heeft intussen laten weten dat hij verwacht dat FGA eind deze maand meer dan 900.000 voertuigen heeft gebouwd. Alfredo Altavilla springt hier samen met Marchionne op in door te stellen dat dat aantal veel te hoog ligt; “We bouwen ondanks de economische zware tijden nog steeds meer auto’s dan dat we verkopen.” Daar moet weer een balans in komen volgens de twee topmannen.

Altavilla sluit af door te stellen dat FGA zich aan deze moeilijke condities heeft aangepast, en dat het op tijd aan schaalvergroting heeft gedaan dat afdoende zal blijken. De Chrysler fusie is meer dan 3 miljard dollar waard en zorgt dat FGA met 203 bedrijven zich zal kunnen redden om gezond te kunnen blijven. Middelen waar veel andere producenten niet of nauwelijks over beschikken.

6 gedachten over “Marchionne zet nationaal reddingsplan in werking

  • 11 december 2009 om 16:48
    Permalink

    Vooral de laatste alinea geeft bij mij de doorslag dat Alfa Romeo nooit verkocht gaat worden. Waar halen ze anders een merk vandaan met zoveel geschiedenis.

    Beantwoorden
  • 11 december 2009 om 23:25
    Permalink

    Het wordt me steeds duidelijker dat Marchionne een strateeg is, zoals Lutz, Piech of Iacocca. Maar dan wel één -in tegenstelling tot die anderen- die geen hol geeft om auto’s.
    En dat zou wel eens de reden kunnen zijn waarom het vreselijk fout gaat lopen.

    Beantwoorden
  • 12 december 2009 om 00:51
    Permalink

    blabla onzin Heidekonijn. Neem een borrelnoot en een biertje..fijn weekend.
    Je bewering is nergens op gebaseerd en dat staat tegenover het keiharde feit dat deze man een failliet bedrijf gered heeft. Zonder hem bestond alleen Ferrari nog.

    Beantwoorden
  • 12 december 2009 om 10:07
    Permalink

    eerst de Europese autoindustrie uitmaken voor gedrogeerd en ziek, en even later staatsteun regelen?

    Beantwoorden
  • 12 december 2009 om 11:26
    Permalink

    @ Raaf, ja inderdaad… de industrie is ziek.
    Dat staat los van het vragen om overheidssteun en sterker nog, dat spreekt alleen maar voor hem omdat fiat moet overleven tegenover de goed beschermde fransers en duitsers.

    Nou vind ik het persoonlijk onzin en had elk autobedrijf zelf gezond horen te zijn al voordat de crisis er was.

    Misschien ben ik ouderwets maar geef als bedrijf niet meer uit als je verdient en alles loopt op rolletjes. Ga je lening op lening stapelen en je verdient minder als verwacht dan ben je weg.
    Dat de autoindustrie nu ineens gezien wordt als algemeen nut en daarom belasting geld krijgen is echt wel discutabel.

    Beantwoorden
  • 12 december 2009 om 12:08
    Permalink

    Inderdaad staatsteun en nationalisering. Wat moet je anders als de rest hetzelfde doet? Marchionne zegt dat de Italiaanse bedrijven noodgedwongen hun heil zoeken in leverancies aan Afrika, Z-Amerika en het midden oosten. M.a.w de kruimels omdat anderen extra bescherming genieten.

    Het mes moet er in. Marchionne ha sempre ragione!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.