FGA komt samen met Sollers de Russische winter door

FGA heeft samen met GM de beste kaarten voor een sterke toekomst in moedertje Rusland.

Voor de firma uit Turijn is dat ook meer dan terecht aangezien de huidige Russische link met wat nu de Sollers groep heet, uiteindelijk terug gaat tot Lada en het huwelijk met Fiat. De uiteindelijke reden waarom de belangrijkste tak van de Russische autoindustrie na de oorlog kon bloeien. Dé reden waarom in 1964 de Italiaanse communist Palmiro Togliatti werd vernoemd bij een nieuwe naamgeving voor een autoindustriële stad. Een vreemd soortige goedmaker vanuit het grillige Italië, dat in naam van de Fascistische Republiek  duizenden soldatenlevens offerde aan de Don in het oostfront. Je vraagt je af wat recht is? Laten we het dan maar houden op de Piemontese handelsgeest.

Momenteel heeft de Russische industrie het zwaar, maar velen verwachten dat daar vroeg of laat een stevige bloei uit voort zal komen. Sergio Marchionne heeft die overtuiging ook en tekende dit najaar nog bij. Dankzij de fusie met Chrysler zijn er nu ook veel meer mogelijkheden wat dat aangaat. Volgens Alexiei Rakhmanov, voorzitter van het ministerie van autoindustrie en lanbouwindustrie, zijn er tekenen dat FGA en Sollers steeds nauwer zullen samenwerken in de toekomst.

Dat geldt ook voor GM en GAZ. Deze partijen leken eerst nog over de rug van Duitsland een lang gevecht te voeren om Opel maar hebben blijkbaar een spel gespeeld. Een andere groep is die van de sterke Koreaanse industrie Hyundai en Kia, die samen met Izhavto plannen gaan smeden op Russisch grondgebied. Volgens Rakhmanov zijn de diverse onderhandelingen nog gaande.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.