Abarth na Carlo nu in boekvorm

Abarth is een naam met een interessante geschiedenis.

Een typisch stukje Italiaanse autohistorie met gevoel voor detail en pure beleving van rijden. Omat netals vele andere grote Italiaanse namen de Schorpioen vele gezichten kent, is er nu een boek verschenen in het Italiaans met een hoop mooie plaatjes over Abarth’s geschiedenis na de pionierstijd van de beroemde ‘uitlaten man’ en ‘oertuner’ Carlo Abarth. Het boek werd eind vorige week gepresenteerd op AutoMotoRetrò 2010 beurs in Turijn. Dit evenement is een absolute aanrader voor puristen van ieder Italiaanse merk, aangezien de nodige kroonjuwelen daar glimmend staan uitgestald. Uiteraard is daarbij veel aandacht voor het 100 jarige bestaan van Alfa Romeo.

Het boek is een compleet en waardevol document en toont ons 30 jaar Abarth in de periode tussen de oorsprong en de wederopstanding van die oorsprong in 2005. Een hoop Fiat en Lancia dus over ruig terrein. Maar ook op de weg was Abarth altijd nog aanwezig, zij het in een meer bescheiden vorm. Een periode die volgens ingenieur Sergio Limone niet vergeten mag worden, ondanks dat het merk momenteel als het ware ‘back to the roots’ is gegaan door als label netals in de begindagen weer op de voorgrond te treden, i.p.v. op de achtergrond. Abarth stond in die 30 jaar namelijk naast de merknaam van twee grote symbolen uit Turijn en één uit Milaan, nadat het officieel was overgenomen door Fiat. Limone werkte al die jaren bij het sportieve bedrijf en maakte dit boek samen met Luca Gastaldi. 

De informatie komt dus uit eerste hand en is in vier hoofdstukken ingedeeld. De periode 1972-1980, waarin met de Fiat 131 drie rally wereldtitels werden behaald. De periode 1980-1991 waarin Abarth Lancia mocht versterken in haar dominantie in de rallywereld. Abarth was erbij tijdens de ontwikkeling van de machtige Groep B 037, waardoor deze bloedstollende Lancia de trotse schorpioen mocht dragen. Maar ook tijdens de S4 en de bekende Groep A Delta Integrale die garant stond voor wereldtitels. In de derde periode worden de jaren met de Alfa Romeo 155 DTM beschreven tot 1996, waarin Abarth als naam slechst op de achtergrond wel degelijk aanwezig is. Tot slot de periode 1996-2005 waarin ook weer met Alfa Romeo tijdens de ETCC en de WTCC werd gewerkt aan de 156 Super 2000. Ook een terugkeer naar Fiat werd toen ingezet met de Punto Kit rally-auto.

Voor  rond de 35 euro kun je ‘m alleen op deze site bestellen door een mailtje te sturen aan de redactie van Auto Classica. Het boek is 218 pagina’s dik met 385 foto’s in kleur en zwart/wit.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.