De ‘SGE Bicilindrico’ komt al naar Genève

Oftewel de 0.9 TwinAir.

Een ieniemini MultiAir met ballen zoals je al bij ons eerder kon lezen uiteraard. Je kunt het zien als een heel klein mannetje dat binnen komt lopen straks, maar direct de aandacht heeft van alle dames in de zaal. Fiat heeft de primeur door de motor onder te brengen in de 500. Hiermee zal de exclusieve kleine Italiaan een extra verkoopboost kunnen genereren. Deze zomer zal de versie mét MultiAir van 85 pk in de verkoop gaan. Later zal een instapmodel volgen zonder turbo van 65 pk maar ook een extra krachtige MultiAir met 105 pk.

De stoere krachtpatser is zacht van binnen en heeft een groene ziel, waardoor de 500 minder dan 100 gram CO2 uitstoot per gereden km. Een nieuw record voor het groenste merk, dat daarmee ook de groenste zal kunnen blijven. De motor rolt uit de Poolse fabriek van Bielsko Biala. De MiTo en de nieuwe Ypsilon zijn straks de volgende kandidaten voor dit kleine wondertje.

6 gedachten over “De ‘SGE Bicilindrico’ komt al naar Genève

  • 18 februari 2010 om 16:32
    Permalink

    Mooi apparaat! 105pk! Dat is voldoende voor een hele sloot kleine autootjes!

    Beantwoorden
  • 18 februari 2010 om 16:45
    Permalink

    Mooi blokje. Perfect en ook nog eens historisch verantwoord in de 500, maar een Alfa Mito met een 2cylinder.. dat is op z’n minst nog even wennen..

    Beantwoorden
  • 18 februari 2010 om 18:06
    Permalink

    Mito! Mooi voor m`n vriendin; hoef ik tenminste niet meer naar die lelijke corsa te kijken!!!

    Beantwoorden
  • 18 februari 2010 om 22:04
    Permalink

    @Alfablog

    Komt de 1.4 Multiair (atmospherisch) dan te vervallen en zijn er vanaf dan alleen nog 1.4 T-Jet Mulitairs te koop (voor de gehele linie aan auto’s/modellen binnen de Fiat groep)?

    Beantwoorden
  • 18 februari 2010 om 23:26
    Permalink

    @alfabruur: Alfablog is wel erg oud 😉

    Volgens mij blijft de atmosferische 1.4 gewoon leverbaar. Of deze met Multiair uitgerust wordt, kan ik niet zeggen. Maar met het oog op Co2 reductie, lijkt dat wel aannemelijk.

    Beantwoorden
  • 21 februari 2010 om 13:53
    Permalink

    Heb in Livigno de testploeg van Fiat aan het werk gezien.
    Naast de Giulietta , zie mijn reactie daar, reden er verschillende Fiat 500´s rond en opvallen ook een tweetal Ford Ka´s en prototype Uno.
    Waarschijnlijk hadden de 500´s de kleine multiair onder de kap wie weet.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.