Abarth zal accessoires maken voor Alfa Romeo

Abarth en Alfa Romeo staan eigenlijk de hele geschiedenis door praktisch los van elkaar.

Oorspronkelijk zijn het zelfs elkaars concurrenten vanwege dezelfde specialiteit, namelijk het maken van sportieve productie auto’s voor op de weg. Abarth deed dat traditioneel in opdracht van Fiat, in een tijd dat het concern uit Turijn nog moest concurreren met het merk uit Milaan. Vanaf het moment dat Lancia ook eigendom van Fiat werd (1969), hadden de sportieve Lancia modellen ook vaak een schorpioen als embleem. Alfa Romeo ontmoette Abarth sportief gezien pas veel later, na de overname door Fiat (1986). Dit gebeurde overigens alleen achter de schermen in competitieverband voor de toerwagen teams van Alfa Romeo. Een enkele uitzondering uit het verleden vormen alleen een paar futuristische en aerodynamische Abarth-Alfa Romeo ontwerpen van Colani (1300 Berlinetta) en Scaglione (1000 Berlinetta Competizione Bertone).

Maar tijden veranderen en de geschiedenis van een merk dus ook. Na 100 jaar Alfa Romeo is een van de meest opmerkelijke feiten misschien wel dat het Milanese merk voortaan samen met Abarth en Maserati één dak deelt. Vandaag komt naar buiten dat Abarth daarom voortaan hofleverancier wordt van onderdelen voor de sportievere Alfa Romeo voor op de weg. Abarth is inmiddels op basis van Fiat modellen al een tijdje succesvol bezig met het zogenaamde ‘assetto corse’ pakketsysteem. Marketing directeur Antonio Labate van Abarth brengt dit nieuws naar buiten. Vorige week maakte hij al bekend dat Abarth in 2012 een eigen compacte sportwagen op de markt zal brengen. Daarvan vermoeden wij dat deze veel gemeen zal hebben met de toekomstige Spider van Alfa Romeo. Dit vermoeden wordt met dit bericht erbij des te sterker.

Deze samenwerking heeft als gevolg dat er meer smaakvolle setjes te verwachten zijn voor auto’s als de MiTo en de Giulietta. Behalve een mooie QV versie zoals we die al kennen, wil men nu verder gaan op zowel esthetisch als technisch gebied. Dit betekent overigens niet dat er schorpioenen op ‘Biscione’s’ (gifslangen) zullen prijken straks. Dat bijt mekaar immers. Nee, we verwachten dat het om traditionele ‘TI’ (Turismo Internazionale) en zelfs GTA (Gran Turismo Allegerita) insignes zal gaan. Ook toekomstige modellen als de Giulia en Spider zullen van deze indeling gaan meeprofiteren uiteraard.

13 gedachten over “Abarth zal accessoires maken voor Alfa Romeo

  • 29 juni 2010 om 15:02
    Permalink

    Beetje rare ontwikkeling.
    Zoals al beschreven stonden de merken altijd los en is of moet ik zeggen was Alfa Romeo prima in staat haar top modellen als TI en GTA zelf van de nodige extra pk’s en aankleding te voorzien.

    Kennelijk weer een simpele geest binnen Fiat die een soort synergie heeft waargenomen die uitgebuit moet worden.

    Tsja als je niks van een merk weet doe je dit soort dingen. Zucht.

    Beantwoorden
  • 29 juni 2010 om 15:09
    Permalink

    Waarschijnlijk hebben ze bij Abarth een specialisatieteam. Wat overigens ook best raar is, omdat de 2-merken toch onder 1-dak zitten. Dus waarschijnlijk is het slechts marketingtechnisch efficiënter. Ik hoop inderdaad niet dat ze met Abarth badges gaan gooien.

    Beantwoorden
  • 29 juni 2010 om 19:04
    Permalink

    Ik geloof dat de specialisatie voor AR al jaren van Abarth komt.Het begon allemaal met de 155. Er zullen ook vast mensen bij lopen met Alfa Romeo roots en knowhow dat ooit uit Arese afkomstig was.

    Beantwoorden
  • 29 juni 2010 om 20:26
    Permalink

    Zoals Tommaso zegt een rare ontwikkeling. Maar het zal inderdaad een marketing-pipo zijn geweest die het bedacht. Het merk Abarth bestaat momenteel meer op papier dan als iets fysieks. (kan het ook gigantisch fout hebben…)

    Vermogenssetjes zullen gewoon van FPT komen met een Abarth stikker er op. De specialisatie van Abarth met Alfa was geloof ik alleen in samenwerking met Alfacorse, waarbij de 155BTCC later werd overgedragen naar Prodrive. Vanaf de 156STW was er geloof ik geen invloed van Abarth meer? Of alleen op motorisch vlak nog? De verdere ontwikkeling kwam van N.technology. (die nu een toch wel aardig Panamera-projectje hebben binnengehaald)

    Zou liever een flinke geldbuidel naar Engeland zien gaan om de naam Autodelta terug te bemachtigen.
    “Giulietta GTA by Autodelta” heeft toch net wat meer lading dan “Giulietta GTA by Abarth”. 😀

    Beantwoorden
  • 30 juni 2010 om 08:21
    Permalink

    Autodelta Engels?… volgens mij niet hoor.. en is dat een ander bedrijf dan het oorspronkelijke Autodelta, dat zover als ik weet ook uit Milaan komt…

    Beantwoorden
  • 30 juni 2010 om 10:24
    Permalink

    De Abarth naam na Carlo Abarth is zo”n beetje vanaf de Fiat 131 in de rallye sport gebruikt en via de Lancia 037 , Stratos , Delta S4 en Delta 16v naar Alfa overgeslagen via de 155 GTA en DTM modellen en toen weer naar Fiat met de Grande Punto.
    Sergio Limone heeft hier kortgeleden een boek over uitgebracht.
    Prachtig om al die ontwikkelingen te lezen waarvan de ervaring van de ene auto werd meegenomen in het volgende project.

    Begreep dat het hele Abarth team dat nog aan de Grande Punto S2000 had gewerkt nu is opgeheven en mogelijk dus aan de straat auto’s onder de naam Abarth verder gaat.
    Sergio de nestor zal er niet meer bij zijn want die geniet van een verdiend pensioen.

    In die zin loopt er wel een lijn naar Alfa en zou het goed zijn als die enorme kennis ten goede komt aan de modellen van de groep.

    Laten we maar afwachten wat er gaat komen zoals altijd.

    Beantwoorden
  • 30 juni 2010 om 13:07
    Permalink

    Volgens mij niet. Autodelta is een leuke schaduwonderneming die Alfisten het gevoel geeft dat het nog altijd een geheel vormt met Arese….

    Maar ook Arese heeft geen rol meer, behalve die van museum. 😉

    Beantwoorden
  • 30 juni 2010 om 13:08
    Permalink

    Mooi verhaal Tom,

    Ik dacht het gelijk toen ik het las ik denk dat Abarth de zaken gaat doen voor Alfa Romeo op sportief gebied dat dit helemaal niet slecht hoeft te zijn. De pakketen voor de auto´s kunnen zo goedkoper en dus meer gemaakt worden zoals een TI pakket. Vind dit juist wel slim eigenlijk. Ik denk niet dat er Abarth op de Alfa Romeo´s komt te staan denk dat het alleen gaat om productie van spoilers velgen en al dat soort zaken. en misschien op sportief gebied WTCC WRC Abarth kan dan Rally doen en de 1.6 Turbo kan dan in de Guiletta voor het WTCC.

    Ik denk dat dit juist slim is omdat je dan een inhuis tuner hebt zoals M en AMG bij onze ooster buren. En Abarth kan dan werken aan de GTA versies.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 30 juni 2010 om 16:46
    Permalink

    @Hans75,

    Oorspronkelijk was Autodelta inderdaad italiaans.
    Vandaar dat ik zei : “terug bemachtigen”.

    Momenteel word de naam Autodelta gebruikt door een engelse tuner.
    Heb ooit gelezen dat deze naam door Alfa zelf verkocht is aan de engelse toen Alfa krap bij kas zat. Maar of dat 100% waar is zullen we niet achter komen denk ik.

    Beantwoorden
  • 30 juni 2010 om 16:52
    Permalink

    Misschien dat het blijft bij spoilers voor de Alfa modellen.
    De oude (duitse) leverancier Zender is gestopt met het leveren aan FGA. (het pand van Zender was geheel afgebrand geloof ik)

    De nieuwe 1600-turbo regelement kon nog wel eens populair gaan worden Squadra. Zowel het WRC en het WTCC gaan hetzelfde regelement voeren. Subaru heeft al aangegeven aan beide kampioenschappen tegelijk te willen deelnemen. BMW echter wil het bij de oude S2000 houden. (maar die liggen al jaren dwars tegen de Fia)

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.