Afscheid oude Lancia Ypsilon gaat gepaard met verkooprecord

Hoge aantallen op de Italiaanse markt. 

De elektrische auto moet in Italië nog aanslaan en intussen zijn de oudere ICE-modellen die nog onder FCA-vlag jaren geleden zijn ontwikkeld, een relatief groot verkoopsucces. De FIAT Panda is bijvoorbeeld alleen al in maart ruim 12.000 maal een Italiaanse showroom uitgereden. Ook de charmante Lancia Ypsilon uit 2011 is onverminderd succesvol op het schiereiland. Vanaf januari gezien is de kleine vijfdeurs Lancia 12.923 keer verkocht. Inmiddels is de productie in Tychy (foto boven) gestopt en doet men het met een snel slinkende voorraad. In maart werd de Ypsilon Hybrid MY2024 om precies te zijn 4845 maal verkocht. Het is met deze cijfers de best verkopende milde hybride van Italië. Om te illustreren dat de 13 jaar geleden geïntroduceerde B-segment Lancia alles behalve is uitgerangeerd, 2022 en 2023 waren bij elkaar de meest succesvolle verkoopjaren van dit model. Lancia-baas Napolitano noemt het een fantastisch einde van een succesvolle carrière…

Nieuwe generatie op komst.

Inmiddels is de nieuwe meer premium Lancia Ypsilon al in meerdere tinten in diverse landen gesignaleerd. Het gaat hier om dealerpresentaties die de start vormen van het steeds verder uitrollen van dit nieuwe model. Na een grijze vorige maand zien we ‘m in Frankrijk opnieuw in het wit (foto’s onder, als instapversie). In ditzelfde land is hij nu ook in een mooie lichtgroene metallic tint gesignaleerd (zie minder scherpe afbeelding hierboven) die we nog niet kenden. Min of meer de kleur van de conceptuele Pu+Ra HPE. Deze vinden we erg mooi in combinatie met de elementen in hoogglans zwart. Hoewel de EV heel belangrijk is, hopen we dat Lancia ook de hybride variant van de nieuwe Ypsilon flink in de markt zal zetten. Al was het om het hierboven beschreven succes van de voorloper, een waardig vervolg te geven.

3 gedachten over “Afscheid oude Lancia Ypsilon gaat gepaard met verkooprecord

  • 9 april 2024 om 13:38
    Permalink

    Zijn er eigenlijk al wel dealers die ze willen gaan verkopen? Alfa’s zijn hier al nergens meer te koop FIAT is hier ook bijna niet meer te vinden en Lancia verkoop punt zou ik zo niet weten waar ik die moet zoeken. BYD heeft in Amsterdam ten minste wel een goede zicht locatie (ga ik niet heen). Voor dergelijke uitgave wil ik wel weten wat je koopt dus dat doe je niet bij BOL.COM

    Nou na ik hoop van harte dat ze er veel van verkopen maar of het met de nieuwe prijzen een groot succes gaat worden…?????

    Beantwoorden
    • 9 april 2024 om 18:11
      Permalink

      Vorig jaar zijn er geloof ik zes verkooppunten aangewezen, maar of Lancia daar meer dan een hoekje in de showroom gaat krijgen betwijfel ik. Die multimerkdealers waar Alfa en Fiat worden verkocht naast Opel en nog een zwik andere random merken hebben ook geen enkele merkuitstraling.

      Beantwoorden
  • 9 april 2024 om 22:17
    Permalink

    Het wordt gewoon een flop. Mensen willen een leuke, gezellige en betaalbare auto. Zoals de uitgaande Ypsilon en Panda.
    De nieuwe modellen gaan niets doen, alleen in de marge. Te duur of saai. Geen showroom te bekennen of onherkenbaar (geen AR logo op de gevel). De Tonale loopt al terug, het rumoer rond de 600 neemt al ver af. Er is zelfs geen honger naar de nieuwe Ypsilon.
    De Renault 5 pakt wel de hoofdprijs en zie ik als grote kanshebber en volgende auto voor de Italiaanse donna’s die nu Ypsilon of Panda rijden.

    PS 99% zeker dat de Milano ook niks wordt. Ik hoop toch op die ene procent. Als het ontwerp alsnog prachtig is.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.