Alfa Romeo 1750/2000 Berlina op het witte doek

Regisseur Michele Massimo Tarantini gokte in 1977 voor zijn film ‘Napoli si ribella’ (‘Napels komt in opstand’) op de minder oplettende kijker. Dat hij 34 jaar later daar nog op betrapt zou worden door een stel You Tube speurende merknerds als ons, had hij natuurlijk nooit kunnen vermoeden. Het kan zelfs heel goed mogelijk zijn dat een acteur als Luc Merenda die hier achter het stuur zit van beide modellen, het zelf niet eens is opgevallen omdat er ook technisch en qua vermogen weinig verschil zit in beide modellen. Er is inderdaad sprake van twee modellen, want de mooie elegant vormgegeven 1750 Berlina die hier de achtervolging inzet op een weinig charismatische Ford Taunus, geeft binnen een paar seconden het stokje over aan een al even zo mooie -eveneens donkerblauwe- 2000 Berlina. Langs de kade’s van Napels is het de tweeliter die hier helaas de nodige deuken oploopt. Onder begeleiding van spannende muziek van Franco Campanino, vecht dit mooie voormalige topmodel van Alfa Romeo met ‘Blu Olandese’ lak tegen de vluchtauto van de Camorra, die vervolgens gelukkig aan het kortste eind trekt.

De vaandeldrager met legendarische typeaanduiding ‘1750’, kwam in 1968 op de markt. Het is aan de vormgeving duidelijk te zien dat ‘progetto 105’ een waardig groter alternatief moest worden op de zeer populaire Giulia. Bertone leverde dan ook een doordacht en goed gebalanceerd ontwerp. Qua wielbasis was de 1750 slechts 6 cm langer dan de compactere Giulia, maar het ontwerp werd opgerekt tot 4,39 m, waardoor deze Alfa uiteindelijk 25 centimeter langer is dan het beroemde broertje. De technische ondergrond met achterwielaandrijving, was een laatste vrucht op een basis die ooit bedacht is voor de eerste Giulietta, voordat de Alfetta kwam. De 1.110 kilo zware Berlina uit Arese had een geperfectioneerde balans tussen motor, transmissie en aandrijving, waardoor het een hoogwaardig luxe product was. Door de later naar achter geschoven opzet van de bak, wordt weleens gezegd dat de 1750 de laatste soepel schakelende Alfa was tot en met de 75. In 1969 kwam er een licht gewijzigde tweede serie van de 1750. Deze zie je in de scène hierboven en is vooral herkenbaar aan de richtingaanwijzers aan de zijkant en een houten stuur. Motorisch ging het nog altijd om de 132 pk sterke 1750 met een top van 180 kilometer per uur. In 1971 presenteerde Alfa Romeo dan de 2000 tijdens een show aan het Garda meer (Gardone Riviera). Dit model kwam niet naast de 1750 te staan, maar was diens opvolger en vooral herkenbaar aan de nieuwe bredere hartvormige/scudetto grille (met zwart kunststof erachter) en de nieuwe indeling van de achterlicht units. Naast wat technische updates waren er ook meer opties leverbaar geworden op Alfa’s vernieuwde topmodel. De 2 liter had een top van 195 km per uur en was iets feller op het gas dan de 1750 met vrijwel evenveel pk’s. In het jaar van deze misdaadfilm presenteerde Alfa Romeo de Alfetta als opvolger van de 2000 Berlina. In 1979 probeerde Alfa Romeo uiteindelijk toch een groter alternatief op de markt te brengen in de vorm van de extravagante 6/Sei.

Van de 1750 Berlina werden in totaal 90.746 stuks gebouwd en van de 2000 Berlina 89.840 stuks. Onlangs gebruikte Alfa Romeo de 1750 Berlina nog als symbool in de terugkeer van de 1750 motor op de 159 Berlina.

httpvh://www.youtube.com/watch?v=wI2KdNW6f6M

2 gedachten over “Alfa Romeo 1750/2000 Berlina op het witte doek

  • 21 januari 2011 om 14:31
    Permalink

    Those were the days!Om even weer in de sferen van de goede oude tijd te komen kijk ik ook nog wel eens naar La Piovra! Toen stelde het merk iets voor, had aanzien. En nu!?!:!

    Beantwoorden
  • 22 januari 2011 om 23:45
    Permalink

    Ja, dat was uit de tijd dat BMW nog jaloers was op Alfa en minder auto’s verkocht….

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.