Alfa Romeo binnenkort terug in de autosport?

De tijden van Carlo Chiti en Teodoro Zeccoli.

Reeds in het verre 2010 -het jaar van Alfa’s centenario- brachten we op AutoEdizione een ode aan dit glorieuze hoofdstuk in Alfa Romeo’s racehistorie. Ook toen waren er geruchten die ons deden mijmeren over Progetto 105.33. We schreven het volgende: “Er zijn geruchten dat Alfa Romeo ook weer wil gaan racen. Kan de ‘Biscione’ uit Portello het glorieuze gevoel van de “trentatre” terug doen keren?” De genoemde geruchten bleken uiteindelijk alles te maken te hebben met AlfaRomeo’s terugkeer in de F1 via het team van Sauber. De 4C waar in het geheim aan werd gesleuteld was uiteindelijk geen officiële kandidaat voor een terugkeer ondanks de gelijkenissen met de 33. We hoopten er destijds een beetje op omdat Autodelta uit Settimo Milanese toen (2013) 50 jaar zou worden. Een wedstrijdvariant van de 4C zou een kers op de taart zijn.

Nu dan wel?

Maar nu is het inmiddels 2026 en de F1 is alweer een tijdje verleden tijd. Alfa Romeo heeft al meermaals verklaard nieuwe opties te bestuderen. Alfa Romeo zonder raceactiviteit is immers geen Alfa Romeo. We hopen dat het volgende waar is; Gisteren hebben we in Zandvoort tijdens het Spettacolo Sportivo een gerucht opgevangen dat Alfa Romeo nu wél denkt aan een exclusief racemodel voor bijvoorbeeld een merk gebonden Trofeo en deelname in competities via een gereïncarneerd Autodelta, plus teams die de auto ook zullen gebruiken. Kijk… daar gaat je Alfa-hart pas écht sneller van kloppen! Zal de 33-saga herleven? En met welk model? Een speciale versie van de 33 Stradale? Of een volgend speciaal project? Het zou in ieder geval recht doen aan waar het merk voor staat.

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.