Verslag viering 50 jaar Autodelta in Monza

autodelta 50 jaar

Afgelopen weekeinde werd dan officieel het al eerder door ons aangegeven 50 jarige bestaan van Autodelta gevierd. Deze legendarische autosportdivisie van Alfa Romeo, kon uiteraard behalve op Balocco, maar op 1 plek geëerd worden, namelijk Monza. Hier volgt een kort verslag van onze gepassioneerde verslaggever ter plaatse Niels Copier.

“Een halve eeuw Autodelta werd op 21 en 22 september op bijzondere wijze gevierd op het Autodromo di Monza. De RIAR (Italiaanse Alfa register) was hierbij de gastheer van toch wel de belangrijkste viering die dit jaar plaatsvindt. Wij hadden ons aangemeld via internet waarbij we niet echt wisten wat we zouden moeten verwachten. De reis begon op zaterdag morgen vroeg al gelijk goed met een rit  vanaf  Nieuwegein naar Monza. Toch zo’n dikke 1100 km zou worden afgelegd in een gekoesterde Alfa Romeo GT 1.9 JTD.

Bij aankomst in Monza stond er al een Oostenrijkse Alfa GT voor het hotel. Tijdens het ontbijt de volgende morgen bleken nog meer Alfisti dit hotel te hebben uitgezocht en was er al wat contact. Toch altijd leuk die mensen met Alfa-koorts onder elkaar. Zondag was dan de grote dag! Met prachtig Italiaans weer reden we in een erestoet van Alfa’s naar het Parco di Monza, naar het Autodromo waar  alle auto’s op de paddock achter het pitsgebouw van het circuit werden geparkeerd.

autodelta 50 jaar2

Eenmaal aangekomen waren we werkelijk verbaasd over de grote hoeveelheid bijzondere Alfa’s op het terrein; Vijfmaal Alfa Romeo Tipo 33’s, 3x Alfa Romeo 155 DTM, 2x Alfa Romeo 155 GTA,  1 Patrick Racing Alfa Romeo Indycar, 2x Alfa Romeo F1 waaronder de bekende Benetton, heel veel Alfa Romeo’s TZ1 en TZ2 en vele GTA’s. Je kwam ogen en soms oren te kort om alles tot je te nemen.

autodelta 50 jaar4

Toen we bij een Tipo 33 12 Cilinder stonden die juist gestart werd,  zagen we een nogal oude man achter het stuur. We wisten niet direct wie het was. Toen zijn naam viel rinkelde er wel een belletje, de bejaarde meneer bleek Teodoro Zeccoli is.Deze man was behalve coureur ook testrijder van Autodelta en is een levende legende omdat hij de complete Autodelta periode met teambaas Carlo Chiti heeft gewerkt. Volgens het programma  zou er een persconferentie gehouden worden in de persruimte van het circuit. Naar  goed Italiaans gebruik begon dat een half  uur te laat. De sprekers achter de tafel waren ex Alfa Romeo legende’s waaronderde mythe Nino Vaccarella.

autodelta 50 jaar5

De persdame van het Museo Storico was ook aanwezig.  Zij vertelde dat het goed gaat met het museum en dat er vanaf 2015 tijdens de expo een ‘Grande’ opening zal plaatsvinden. Er werd op dat moment ook veel gesproken over de toekomst van Alfa Romeo en waar het merk momenteel staat. Daarna kreeg Nino de microfoon en hij sprak natuurlijk over de geschiedenis en in het bijzonder zijn persoonlijke geschiedenis met het merk Alfa Romeo tijdens de Targa Florio. Het was een heel emotionele speech waarin de passie voor het merk met de slang (Biscione) volop doorklonk. Hij kreeg na afloop dan ook een klaterend applaus van de vele aanwezigen. Ook Bruno Giacomelli , de voormalig F1 rijder van Alfa Romeo, sprak de aanwezigen toe. Gevolgd door de zoon van Carlo Chiti en ook Andrea de Adamich vertelde uitvoerig over de Autodelta-modellen en racesuccessen.

autodelta 50 jaar6

Na de lunch konden bezoekende Alfa’s uit heel Europa zich opstellen in de pitlane. De stoet zette zich vervolgens twee rijen dik in beweging. Al snel ging de rustige parade over in een rit op vrij hoge snelheid over het circuit en konden we Monza ook van het lijstje circuits strepen als rijervaring. We probeerden nog in het kielzog van een 155 GTA Larini te komen maar helaas lukte dat net niet, want we moesten weer naar het paddock. Deze legendarische auto zat uiteindelijk drie auto ’s voor ons. Wel een prachtige ervaring om met vele typen Alfa Romeo op dit historische circuit te hebben gereden.

De rest van de middag tot aan de avond was gevuld met een baanprogramma waarin vooral de GTA’s leuk strijd met elkaar leverden. De race successen van Autodelta met dit type kwamen je direct voor ogen. Helaas misten we een F1 Alfa Romeo in de Marlboro kleuren die wel geprepareerd was voor dit evenement. Bij aankomst in de pitbox bleek de olie uit de motor te zijn gelopen om een of andere reden. We hebben nog met het team staan praten. Daarna liepen we terug naar de persruimte boven het circuit. Deze was helaas helemaal leeg… Wel zat er een oudere man formule 1 te kijken, dit bleek Nino Vaccarella himself te zijn.

autodelta 50 jaar8

Ik ging naast hem zitten en hij groette me vriendelijk. Ik stelde me netjes voor. Hij zat op dat moment te schrijven want hij hield namelijk alle rondetijden bij van Massa en Alonso. Hij kon het alleen niet meer zo goed zien en vroeg mij steeds wat de tijden waren. Nino is inmiddels 80 jaar oud. Ik vertelde hem over mijn passie voor Alfa Romeo en over de geschiedenis van de Targa Florio. Hij merkte dat ik er veel van wist, toen vroeg hij waar ik vandaan kwam;Olanda.’ Ik vertelde over Gijs van Lennep. Hij wilde weten of het goed met hem ging. Ik antwoordde dat ik hem niet persoonlijk ken, maar gezien de rally’s die hij nog steeds rijdt, zei ik van wel. Vaccarella sprak vervolgens over van Lennep,  die hij vooral echt erg snel vond tijdens de Targa. Eenvan de snelste buitenlanders klonk het slotoordeel. Hij vertelde me toen hoe je moest rijden in de Tipo 33 tijdens de Targa. Je reed eigenlijk de hele route met 1 hand aan het stuur en de andere op de pook om constant te kunnen schakelen.

Ik bedankte Vaccarella en hij gaf me een hand en vroeg nog vlug hoe het was met Toine Hezemans; ‘È mio amico!’, zei hij. Ik vertelde dat we Toinehadden gesproken tijdens het Spettacolo op Zandvoort. Aan het einde van de middag werden de auto’s weer op de trailers of in de trucks geladen, klaar voor vertrek. We namen afscheid van de Italiaanse tafelgenoten die in een prachtige Montreal reden. Bij vertrek van het circuit reden we achter hun aan richting snelweg.

autodelta 50 jaar3

Wij hadden uiteraard nog één belangrijke activiteit te doen in het kader van 50 jaar Autodelta en dat was de oude vestiging in Settimo Milanese te bezoeken. Daar is ooit Carlo Chiti begonnen met de TZ modellen en later de GTA’s. Zelfs in een latere periode nog deed het pand dienst als onderdak voor de raceactiviteiten van Fiat met de 155 GTA en de DTM. Helaas maakte het pand bij aankomst een nogal vervallen indruk. Er liep toevallig net een buurtbewoner langs die ons naar het hek zag staren en de naam Autodelta hoorde. Hij vertelde dat Fiat het pand weer had opgekocht. We zijn benieuwd wat de plannen zullen zijn…

Ondanks dat voor ons de  informatie van te voren niet zo erg duidelijk was,bleek het een prima georganiseerd evenement te zijn waarbij vooral de passie voor het merk Alfa Romeo en de rijke racegeschiedenis van Autodelta op mooie wijze werden gepresenteerd. Het is ronduit prachtig om deze nog levendige historie en alle liefhebbers die dit voort dragen van dichtbij mee te maken. CEO Harald Wester kwam ook nog even kijken en arriveerde heel gepast met de nieuwe 4C. We zagen onze kans schoon en maakten een babbeltje. Wester werd natuurlijk door veel aanwezigen belaagd met vragen over de toekomst van het merk en de nieuwe modellen die gaan verschijnen. Je merkte de volop aanwezige nieuwe energie voor Alfa Romeo en wie weet een nieuwe raceperiode, met zelfs een ontwikkelingscentrum op een historische locatie. Precies zoals dat 50 jaar geleden ook het geval was.”

autodelta 50 jaar7

Alfa Romeo CEO Harald J Wester bij de prachtige 4C.

4 gedachten over “Verslag viering 50 jaar Autodelta in Monza

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.