Alfa Romeo Giulia al goed verkocht in EU en China

Het afgelopen jaar zijn 14.186 Giulia’s verkocht op ons continent. Een prima resultaat voor Alfa Romeo voorlopig, vooral als je ziet dat het enkel om de sedan gaat. Men spreekt bij FCA over resultaten boven verwachting. Voor de Stelvio schijnt dat nu al nog veel meer het geval te zijn, ook al zijn er nog geen cijfers voorlopig. Alfa’s eerste SUV weet zich op knappe wijze op veel fronten te onderscheiden (lees vanavond nog ons verslag over de techniek). De Giulia werd van maart tot december 2016 overigens 10.446 maal verkocht. Dit jaar staat van januari tot februari gezien de teller al op 3.740. Vorige maand was de beste verkoopmaand tot nu toe voor deze hoogwaardige sedan.

In China begrijpt men eveneens dat het om iets bijzonders gaat, want een door Alfa Romeo gelanceerde internetverkoop eindigde in een verkoop van 350 exemplaren in een halve minuut tijd. Deze speciale editie om het debuut te vieren is tot Giulia ‘Milano’ gedoopt (foto onder). Uiteraard is in een land als deze, maar vooral ook in de VS, een drastische uitbreiding van het dealernetwerk pure noodzaak. In Amerika gaat men de komende tijd van 188 naar 280 verkooppunten. In 18 maanden wil men dit realiseren, in de hoop de Giulia nog veel meer aan de man te kunnen brengen. De komst van een grotere SUV en sedan in het E-segment, moet binnen een paar jaar Alfa Romeo als merk op veel krachtigere wijze in de etalage kunnen zetten. Zowel in Amerika als in China.

 

10 gedachten over “Alfa Romeo Giulia al goed verkocht in EU en China

  • 22 maart 2017 om 22:40
    Permalink

    Giulia is een aanwinst in zijn(of zal ik zeggen “haar” segment?) en de Stelvio een schot in de roos. Geweldig! Maar met 3.740 stuks in, laat ik uitgaan van januari, zijn er dat zo’n vijftig duizend per jaar. Het begin is er, maar ik denk niet dat het angstzweet in München op de voorhoofden parelt. De omstandigheden zijn ons allen bekend, het is gewoon een schoolvoorbeeld van wat afwezigheid op de markt doet met een merk.

    Beantwoorden
  • 23 maart 2017 om 09:40
    Permalink

    Geweldige impact maakt AR , na lange tijd van afwezigheid en aanzwellende doemscenario’s!!!

    Maar… waarom, moet altijd alles vergeleken worden met de één van de 3 Duitsers, of alle drie? Ik snap dat niet… Een beetje gezonde rivaliteit, onder de liefhebbers is niks mis mee, hoort erbij. Maar als men zich blijft vergelijken met de de Duitse 3, dan roep je toch ook op jezelf af, dat ze een ‘benchmark’ zijn in de auto-industrie, maar wel blijven ontkennen? Dan positioneer je toch ook gelijk in een ondergeschikte positie? Wordt het niet eens tijd dat men geniet van de eigen identiteit van AR, met de eigen typische kenmerken, zoals briljante rijeiegenschappen, prikkelend design en net geen afwerkingsniveau zoals de Duitsers dat hebben. Hoort er allemaal bij! En laat de andere merken voor wat ze zijn en goed zijn in wat ze doen? Zoals Steve Jobs al zei; Think different…

    Beantwoorden
  • 23 maart 2017 om 09:52
    Permalink

    Niccolo wishful thinking. Die 3740 is in 2 maanden, dus we zitten eerder op ongeveer 20.000 per jaar. De 156 verkocht de eerste jaren 100.000 per jaar, de 159 60.000. Hier worden ze in Duitsland echt niet warm of koud van. Audi verkocht in de EU in 2016 160.000 A4’s, BMW 145.000 3-series en Mercedes 176.000 C-klasse. Het optimisme van de redactie is aandoenlijk, maar een merk dat de ambitie heeft om met Guilia en Stelvio binnen enkele jaren op 300.000-400.000 uit te komen loopt volgens mij op dit moment extreem achter bij die doelstelling.

    Beantwoorden
  • 23 maart 2017 om 11:17
    Permalink

    @mareblu Inderdaad. Ik heb het al eerder gezegd: ik kan me echt niet voorstellen dat Alfa blij is met de verkoopcijfers van de Giulia. Ik verwacht wel dat het bij de Stelvio beter zal worden, dat is toch meer een auto in een booming segment.

    Die Chinese startverkoop is mooi nieuws, dat is Maserati vorig jaar ook al een keer gelukt. Maar het wordt nog een hele uitdaging om dat een vervolg te geven.

    Beantwoorden
  • 23 maart 2017 om 11:20
    Permalink

    @mareblu

    Volgens mij is die 300-400 duizend op een redelijk compleet gamma gebaseerd. Dat is namelijk wat ik uit de presentaties begreep (Mito tot Stelvio). Ik denk dat je de Giulia als het gaat om aantallen voornamelijk met de Jaguar XE moet vergelijken.

    Beantwoorden
  • 23 maart 2017 om 11:38
    Permalink

    Volkwagen verkoopt ook heel veel auto, sen ferrari weinig.
    Kijken wie er aan het eind meer overhoud.

    De giulia is pas sins kort met benzine verkrijgbaar.
    Pas in januari in amerika en Australië.
    En nu pas in china.
    Mensen hou toch eens op met aantallen
    Als ze bij alfaromeo nou blij zijn dan zal dat heus wel zo zijn.
    Geniet van elke alfa die je tegenkomt.
    Jeep en ram zorgen wel voor de aantallen .

    Beantwoorden
  • 23 maart 2017 om 13:12
    Permalink

    Alfa gaat uit van 25000 giulia,s in europa in 2017 . In de eerste 2 maanden van het jaar staat alfaromeo op een groei van 27,2% ten opzichte van 2016.
    Bravo alfaromeo

    Beantwoorden
  • 24 maart 2017 om 17:45
    Permalink

    @Il Quadrifoglio

    Dat klopt die 300K tot 400K is merk breed. Helaas verkopen e Mito en Giulietta niet echt bijster goed in het B en C segment moeten ze echt beter gaan scoren. Laten we hopen dat de Chinezen en Amerikanen massaal aan de Stelvio gaan de Gulia zal daar ook niet heel hoog scoren al hoop ik van wel.

    Beantwoorden
  • 25 maart 2017 om 12:30
    Permalink

    Lastig is dat ze nooit bekend hebben gemaakt met wat voor auto’s ze die aantallen willen halen. Met een B-segmenter zijn aantallen boven de 100000 van een enkel model te realiseren, dat de Mito daar ver vanaf zit geeft te denken. Met Giulia, Stelvio en de E-segmenter waarover geruchten de ronden doen, is dat natuurlijk veel en veel lastiger.

    Persoonlijk vind ik dat de huidige aantallen geen reden tot te veel mopperen zijn, gegeven de deplorabele toestand waar het merk zich in bevond. Men moet gewoon doorgaan met bouwen en langetermijn denken, dat is de enige manier om het op orde te krijgen. 300000 stuks in de hoge segmenten is evenwel behoorlijk veel, zelfs gegeven dat de Duitsers dat wel kunnen.

    Een strategie voor het B- en C-segment hoort daarom deel uit te maken van de algehele strategie.

    Beantwoorden
  • 27 maart 2017 om 15:17
    Permalink

    Gisteren in de buurt van Leiden een Giulia op Frans kenteken gezien en eerder één met een geel Nederlands CD (Corps Diplomatique) kenteken, die hebben tenminste smaak!!!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.