Alfa Romeo Giulietta na 10 jaar weer geschiedenis

De terugkeer van de naam Giulietta was in 2010 een geweldige gebeurtenis voor de Alfa Romeo liefhebber. Ook in die jaren was het vooral wachten op betere tijden wat de klok sloeg. En precies toen het eerste eeuwfeest voor Alfa Romeo een feit was, introduceerde men een scherp rijdende hatchback van goede kwaliteit met een legendarische naam. Toch zal die naam voorlopig weer eentje uit het verleden zijn.

Maserati heeft namelijk officieel aangekondigd dat de investeringen voor de productie van een D-segment SUV (2021), in de fabriek te Cassino van start zullen gaan. Kortom, de assemblage van de Giulietta zal in maart worden beëindigd, om plaats te maken voor deze nieuwkomer. Maserati wil met de komst van wat in de volksmond de ‘Levantino’ (kleine Levante) wordt genoemd, grotere delen van de markt gaan bereiken.

Geen instapper meer bij Alfa Romeo dus onder de Giulia en de Stelvio. De komst van de Tonale moet hier een eind aan maken, maar deze auto is nog altijd geen feit. Mogelijk omdat de fusie met PSA daarvoor nog te pril is. De Tonale zal namelijk volgens onofficiële geluiden, haar platform gaan delen met modellen van de Fransen. Dergelijke overgangsfases blijven voor ons liefhebbers intussen aanvoelen als een bittere zwanenzang. In het C-segment verdwenen al vroegtijdig de Fiat Bravo en de Lancia Delta, die een jaar of 6 geleden plaatsmaakten voor de productie van de Giulia en de Stelvio. Om kosten te besparen vulde FCA dit ontstane gat op met verlengde versies van en compacter platform (Small US Wide). Het onrendabele Compact (C-Evo) platform waar FCA maar al te graag van afzag, maakte intussen nog een kortstondig avontuur in China (Fiat Viaggio/Ottimo) en de VS (Dodge Dart/Chrysler 200) mee. In Amerika wordt de verlengde versie alleen nog gebruikt voor Jeep en Chrysler. De Giulietta met dezelfde basis bleef als laatste der Mohikanen en zou aanvankelijk zelfs een grondige update krijgen. Niets bleek minder waar en opnieuw is het maar afwachten wat er gaat gebeuren. Er zijn enkel nog geruchten dat de fusie tussen FCA en PSA, ook de komst een conventionele vijfdeurs opvolger van de Giulietta, zullen kunnen bespoedigen.

19 gedachten over “Alfa Romeo Giulietta na 10 jaar weer geschiedenis

  • 23 januari 2020 om 18:31
    Permalink

    Was te verwachten dat ze met de giulietta gingen stoppen.

    Beantwoorden
  • 23 januari 2020 om 19:14
    Permalink

    Tja zo gaat daar is de auto uit productie halen en de klanten weg jagen naar een ander merk net als bij de 159, en dan naar een paar jaar met een nieuw model komen,

    Beantwoorden
  • 23 januari 2020 om 19:16
    Permalink

    Wegkwijnend merk, dat Alfa. Als pleister op de wonde een GTA. En een gepimpte Fiat minder, niet zo erg. Wachten is op de zalvende woorden van Hoekree!!

    Beantwoorden
  • 23 januari 2020 om 22:18
    Permalink

    Ontzettend jammer natuurlijk, maar dit zat er aan te komen. Het model is 10 jaar oud, elke fabrikant stopt dan met de productie. De consument mist hem ook niet, want die kochten hem toch al niet meer. Nog geen 16.000 exemplaren in 2019. dat is natuurlijk om te janken, en moet zwaar verliesgevend zijn geweest. Dit is de enige juiste beslissing. Fouten zijn gemaakt in 2014 (elke fabrikant voert na 4 jaar een flinke facelift door, deed Alfa niet) en in 2017 , toen er een opvolger klaar had moeten staan. Alfa Romeo deed in 2019 minder dan 1% van het volume van FCA/PSA en lijdt verlies. Alleen enorme investeringen in 4 of 5 nieuwe modellen zouden het merk passend maken in de groep. Ik vrees dat Alfa geen enkele prioriteit krijgt bij FCA/PSA.

    Beantwoorden
  • 24 januari 2020 om 09:56
    Permalink

    De enige Alfa die wellicht straks nog rond rijdt is de F1 ( wat eigenlijk ook geen echte Alfa is)

    Beantwoorden
  • 24 januari 2020 om 10:36
    Permalink

    FCA is gewoon een ordinair investeringsmaatschappij uit Amerika

    Beantwoorden
  • 25 januari 2020 om 17:20
    Permalink

    @Henk, inderdaad denk dat ze het jammer vinden dan de giulietta uit productie gaan (wat niet meer als logisch is). Ze hebben er natuurlijk allemaal al 1 dus snap het niet. ‘merger met PSA kost tijd en hoop daarna dat er ook een wat logischer modelen beleid komt

    Beantwoorden
  • 26 januari 2020 om 11:14
    Permalink

    Tuurlijk Redbart : iedereen koopt iedere 3 jaar een nieuwe auto.

    De “merger” met Chrysler kostte ook wat tijd, niet ?
    Na 2 jaar had SM er al genoeg van en stampte die 2 merken in de grond (Lancia en Chrysler).
    En nu zou het wel goed gaan met PSA ?

    Afwachten wet MM gaat doen : naar Landrover of bij FCA blijven ?

    Beantwoorden
  • 26 januari 2020 om 11:29
    Permalink

    Zou fijn zijn voir deze site om leuk met mekaar om te gaan als echte liefhebbers met praten over je mooie alfa die je nu hebt en de ervaringen ermee ipv steeds maar roepen dat er niks komt.
    Wij hebben twee prachtige alfa s waar we elke dag van genieten ,en nog eentje voor de mooie dagen.lekker genieten plezier maken.

    Beantwoorden
  • 26 januari 2020 om 14:51
    Permalink

    We hebben twee prachtige Alfa’s ik val bijna van mijn stoel, daar kan je de kost toch niet mee verdienen, en een Alfa rijden is prachtig ik rij zelf al jaren een Alfa, maar ik moet je wel vertellen dat ik twee jaar geleden bijna wel was overgestapt op een 320 Touring, maar diep in mijn hart kon ik dat toch niet, wat ik en velen andere hier alleen willen zeggen zo mooi merk als Alfa het niet verdiend dat er bij FCA zo belijd wordt gevoerd van auto’s uit productie nemen en naar een paar jaar met een nieuw model komen, volgens mij leren ze het daar nooit, Hoekree ik vindt mooi dat je het zo mooi in ziet maar zo is er toch geen toekomst voor dit merk.

    Beantwoorden
  • 26 januari 2020 om 17:18
    Permalink

    @147 ti
    Daar kan je niet de kost mee verdien ???
    Is onze tweede nieuwe mito .wij helpen alfa romeo.
    Wat is daar verkeerd aan ??

    Beantwoorden
  • 27 januari 2020 om 08:03
    Permalink

    @Hoekree
    Daar is niets verkeerds aan, maar die twee waren nét niet genoeg om FCA over de streep te trekken te investeren in het merk.Jammer, jammer, jammer.

    Beantwoorden
  • 27 januari 2020 om 12:35
    Permalink

    Alle kleine beetjes helpen toch.
    Toch zijn er lichtpunten want de tonale komt eind van het jaar en binnenkort al op b e urs.ook komt er een opvolgen voor mito.
    Voor mij zal het een giulia worden want ik ben een sedan man.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.