Home » Alfa Romeo , Autotest

Alfa Romeo Giulietta Veloce doet bijnaam eer aan

1 juli 2017 15:49 19 reacties

Toen Alfa Romeo in 2010 de Giulietta presenteerde waren we blij verrast. Een stijlvol vormgegeven typisch Italiaanse hatchback die bovendien uitblinkt in rijdynamiek. FCA was in die periode dat het edele merk precies 100 jaar bestond, echter vooral bezig met overleven en dus kwam er geen vervolg. Geen Sportwagon, geen Crossover etc. Een auto in dit segment is namelijk niet eenvoudig renderend te vermarkten, daarvoor is een intercontinentale aanpak nodig. Die aanpak kwam er overigens aanvankelijk wel, wat het platform van de Giulietta betreft. Terwijl net na het eerste decennium van deze eeuw, op de thuismarkt de Fiat Bravo en de Lancia Delta (verlengde versie) ook nog meededen wat dit platform betreft, zocht FCA in de VS en China naar manieren om het chassis vaker te gebruiken. Helaas bleek dit van zeer tijdelijke aard. De Dodge Dart/ Fiat Viaggio/Ottimo en Chrysler 200 (verlengde versie) zijn allemaal alweer met vervroegd pensioen gegaan. De Giulietta blijft volgens ons intussen enkel mede dankzij de wonderlijke nieuwe inventies Giulia en Stelvio op Giorgio-platform, nog voortbestaan. Dat geldt ook voor de verkooptechnisch sterk verbleekte MiTo overigens. Doordat Alfa Romeo zoveel mogelijk bouwt aan een nieuw te vormen (hoogwaardig) gamma, bestaat de Giulietta tot diens opvolger het groene licht zal krijgen.

Dat moet ook de reden zijn dat een meer potente versie, die tot voor kort nog Quadrifoglio Verde heette, nog steeds op de markt is. Lancia moest bijvoorbeeld toen de Delta uitgefaseerd werd, al vroeg weer afscheid nemen van de 200 pk sterke 1.8. Een voorbode voor wat komen ging. Inmiddels is de QV omgedoopt tot Veloce, omdat het groene klaverblaadje voortaan alleen voorbestemd is aan meer exotische krachtpatsers van het merk uit Arese. Onder de 300 pk dus de badge Veloce, dat historisch gezien evengoed een bekende term is voor Alfisten. Is dat jammer? Niet echt, want stiekem vonden we altijd dat hoe vlot deze vijfdeurs ook is, het magische embleem met witte driehoek voor veel meer staat, getuige de eindeloze palmares van Alfa Romeo op het racecircuit. Met de overigens prachtig vormgegeven bijnaam Veloce bovenaan de voorste spatborden, is het in onze ogen meer nog een wolf in schaapskleren. Het zijn deze letters en de smeuïge 1750 TBi in het vooronder die het ‘m doen. Optisch is het pakket verder net zo vaak te zien op bijvoorbeeld een 1.6 JTDm uit het Giulietta leasewagenpark in ons land, dat sinds de facelift weer een kleine boost lijkt te hebben gekregen. Overigens een uiterst geslaagde cosmetische ingreep dat (in tegenstelling tot de vernieuwde MiTo) alles behalve geforceerd op ons overkomt. De nieuwe grille heeft de oorspronkelijk wat elegantere Giulietta, een meer intimiderend uiterlijk gegeven, een nieuwe lijnvoering die is ingezet op de Giulia en Stelvio.

We draaien de sleutel om en concluderen meteen dat behalve de badge en het blok voorin, ook het geluid van de Giulietta Veloce een vooraankondiging is van het meer krachtige karakter. Een zeer aangenaam verschil met de voorgaande Quadrifoglio. De musici bij Alfa, hebben een wat rauw klinkende roffel gecomponeerd, dat bij de lichtste beroering van het gaspedaal al tot leven komt. Wij raken daar altijd snel aan verslaafd… Het voegt iets toe aan de extra beleving rond dit mooie blok met om precies te zijn 241 pk en doet ons even mijmeren over boxermotoren uit een inmiddels grijs verleden. Een zeer welkom kenmerk dus, want viercilinder 1.8 motoren zijn vandaag de dag helaas per definitie heel erg stil. Met de ragfijne rijdynamiek en het krachtige sprinttalent in het achterhoofd, zijn de optionele Sabelt kuipstoelen wellicht een verrijking die je serieus moet overwegen bij aankoop. Ons splinternieuwe testmodel met amper 1000 km op de teller heeft het standaard meubilair, wat misschien wat minder sportief aanvoelt, vooral als je wat vlot aan het bochten bent.

We hebben sinds het bestaan van AutoEdizione misschien wel het meest in de Giulietta gereden en zijn buitengewoon blij met onze jongste ervaring. De Veloce is mooi en heeft dus motorisch en akoestisch een verrassing voor je in petto. De wetenschap dat in z’n vier bij 1000 toeren een bak koppel vrijkomt dat het voertuig naar hogere sferen lanceert, geeft dat ‘Veloce’ exact de juiste term is op deze Giulietta (0-100 in 6 seonden). Overigens in ‘Neutral’ tijdens de spits is de TBi gewoon een vriendelijke verbruiker op deze 1320 kg zware auto (op papier 7 l/100km). Natuurlijk hebben we een tijdje geleden reeds gezegd dat de Giulietta niet langer de modernste en meest hoogwaardige vijfdeurs is in het segment. Maar dat is totaal ondergeschikt voor wie van aantrekkelijke auto’s houdt. De kwaliteit is prima en het rijplezier wordt op dagelijkse basis direct afgeleverd na instappen… Of eigenlijk al bij het naderen (en dus zien) van je auto. Een echte Alfa dus die moeiteloos mee kan tot de langverwachte opvolger ergens tegen 2020 in de showroom zal verschijnen. Ook voor de Giulietta Veloce nemen we onze spreekwoordelijke hoed dus gewoon af. De Giulietta Veloce staat op de datum van schrijven voor 40.950 euro in de folder.

To view this page in English please visit our international version.

RSS  

19 reacties »

  • Orso schrijft:

    Voor mij is dit toch geen vervanger voor mijn 200pk Delta. Helaas. Tot 2020 wachten op een opvolger?
    De Giulia is mooi maar zonder sportswagon geen optie.
    Gisteren in Duitsland een Stelvio zien rijden. Hopelijk verkoopt die goed maar voor mij geen optie. Wat een kolossale bak is dat. Misschien een mooie SUV maar wat moeten mensen met die grote bakken?
    Kortom waar is bij FCA een goede vervanger voor een Delta?

  • Ton schrijft:

    Waarom is de Giulietta geen alternatief als de Delta niet tot 2020 mee kan? Zoveel ruimer is de Delta nu toch ook weer niet?

  • Orso schrijft:

    De Delta kan nog best 3 jaar mee. De Giulietta is in de kern uit 2010 en is daarom geen alternatief. FCA maakt steeds dezelfde fout dat ze steeds veel te laat met opvolgers komen of zelfs dat achterwege laten (zie Punto). Ook deze Giulietta zal geen potten meer breken.
    Was er nu een nieuwe Delta of een nieuwe Giulietta dan zou ik inruil zeker overwegen. Nu rij ik door hopend op een echt alternatief voordat de Delta op is.

  • Stanleigh_P schrijft:

    Ook ik rijd mijn Delta op tot hij niet meer verder kan. Ik kijk heel hard uit naar een vervanger. Hij is echt wel ruimer dan de Giulitta. Daar kan een nieuwe versie van hetzelfde weinig aan veranderen. Die Giulietta voelt helaas een beetje aan als een verouderde wagen. De nieuwe wagens worden echt ontwikkeld vanuit een ander oogpunt: kleinere motoren maar lichtere wagens.

  • Lancia4Ever schrijft:

    Als je achterin de Delta gaat zitten schrik je je wild zo groot is het verschil met de alfa

  • Robin Nieboer schrijft:

    ook ik rij nog steeds met mijn Delta omdat de Giulietta achter in gewoon veel krapper is. Laatst in een Giulia gereden, rijdt prima en stuurt zeker beter dan de Delta en heeft voor veel betere stoelen maar achterin is de Delta groter.
    Maar je geen vijfde deur.

  • Orso schrijft:

    Inderdaad geen vijfde deur. Dat was nog een goede oplossing geweest voor de giulia. De opening van de kofferbak is erg klein. De Delta is op de achterbank ook veeeeeel ruimer dan de giulia.
    Ik begrijp de modellenpolitiek van FCA echt niet meer. Ik heb nu nog drie Italianen maar vrees dat dat helaas zal gaan veranderen.

  • Rene1964 schrijft:

    @Orso en Robin, ik heb in de Delta en Giulietta gezeten, de Delta is beduidend ruimer inderdaad! Een station / 5 deurs Giulia is er niet, een Stelvio te duur. Ik hoor geruchten over een tweede SUV binnen Alfa, maar of die onder of boven de Stelvio komt weet ik niet. Voor jullie zou eronder een optie zijn. Weleens naar de nieuwe Jeep Compass gekeken binnen FCA, is dat wat voor jullie? Net een slag groter en oogt iets chiquer dan de Renegade!

  • Rene1964 schrijft:

    Een Jeep Compass in Laser Blue met zwarte velgen wordt ik toch wel warm van…( ok, dat is persoonlijk hi hi)

  • koen schrijft:

    @Rene1964
    Stop nu toch eens met Jeeps en SUV’s te proberen te verpatsen.
    Enkel omdat ze gemaakt worden door FCA zou een Lancia rijder die auto’s moeten kopen ?
    Lancia is “dood” gemaakt door een zekere SM. Ik voel me dan ook niet “verplicht” om nog een produkt van FCA te kopen.
    Hoe hard je ook je best doet om mensen te overtuigen om een SUV of Jeep te kopen…
    (Er zijn nog automerken buiten FCA, dat weet je toch ? 🙂 )

    Zie het als een “contract” : als FCA verschillende modellen Lancia aanbiedt, dan zal de Lancia dealer mij in zijn showroom krijgen.
    Geen Lancia’s meer ? Geen Koen meer in de showroom van FCA.
    Zo simpel is dat.

  • Orso schrijft:

    @Rene1964. Ik zoek geen SUV en Jeeps zijn (naar mijn smaak) lelijke vierkante hokken. Daar is niets elegants aan. Eleganza in movimento is wat ik zoek…. Lancia dus. Of een kleine Maserati.

  • Arcmas schrijft:

    Een kleine correctie: de Jeep Cherokee staat ook op het (verlengde en verbreedde) platform van de Giulietta en was lange tijd de meest Italiaanse SUV binnen het FCA Concern 🙂 Met een WW verkoop van om en nabij 300k units per jaar behoorlijk succesvol; ergens rond de nr.40 van meest verkochte modellen WW (verkoopt dus beter dan bv een Audi A4 oid). Dus de strategie van FCA mbt dit chassis heeft wel degelijk gewerkt; alleen zijn de verkopen van sedans in de USA ingestort -- en dat geldt voor alle Amerikaanse merken overigens.

  • Orso schrijft:

    @Arcmas Dus had FCA beter een Giulia SW kunnen maken, want de extra verkoop daarvan alleen al in Europa zou de huidige verkoop van de Giulia Sedan in de VS fors overstijgen. Het idee dat mensen ipv een SW de Stelvio kopen is m.i. een grote inschattingsfout. Een SW zou ik zeer serieus overwegen,een Stelvio echt niet.

  • nieboer schrijft:

    Een Jeep zie ik niet echt als optie voor een Delta en zeker niet de 200 pk versie, de Stelvio is een onhandig bakbeest en op een kleinere zit ik ook niet te wachten, ik zit liever lager dan hoger in een auto.

  • Arcmas schrijft:

    We moeten afwachten of de strategie mbt de Stelvio gaat werken, daar is het Nh nog te vroeg voor. In Europa zou een Sportwagen van de Giulia maximaal kunnen verdubbelen. De vraag is of de Stelvio niet meer gaat verkopen WW. Stationwagens in de US worden nauwelijks verkocht. Een Sportwagen zou leuk zijn voor Europa; de Stelvio zou WW voor verkoop kunnen zorgen.

  • Orso schrijft:

    @Arcmas. Afwachten is nu juist het probleem. Too little too late is het probleem van FCA. En waarom geen SUV en een SW zoals bijna alle merken doen? De extra kosten voor een SW zijn beperkt als je al een sedan hebt en vallen in het niet bij de ontwikkelingskosten van de Giulia sedan.
    Maar goed. Ik wacht zolang de Delta het goed blijft doen. Is er dan een alternatief bij FCA, prima. Zo niet dan geen FCA meer.

  • Arcmas schrijft:

    Jammer dat de Dodge Magnum niet meer leverbaar is -- blijft de meeste foute Amerikaanse maffia-bak 🙂

  • Squadra schrijft:

    Ja ik ben Alfist maar als Lancia fan heb je nu een probleem denk ik. Teminste ik zou het wel weten ik kocht een Lancia Kappa Coupe voor erbij en gewoon een Lancia Musa of idd Delta erbij. Jullie moet nog even geduld hebben Lancia gaat echt wel terug komen zeker een merk wat met hybride veel kan gaan doen. Lancia is een hele mooie tegenhanger van Volvo en kan het gat tussen FIAT en Alfa Romeo gaan dichten.

    Ciao

    Squadra

  • Rene1964 schrijft:

    @Orso en Robin, ok ik begrijp jullie, dat is duimen en afwachten wat ome Sergio nog uit de hoge hoed tovert voor Lancia.

    Op autoscout24.com gesorteerd op Italië zie ik toch wel enkele zeer nieuwe mooie Delta’s, zie bijvoorbeeld deze, als ik geld had om het voor te financieren zou ik ze laten ophalen, ik weet wel een Pools transportbedrijf die ze voor 330 Euro per stuk ophaalt!!!

    Op benzine;
    https://www.autoscout24.com/offers/lancia-delta-delta-1-8-t-200cv-cambio-automatico-gasoline-black-805cda31-ff7a-aa5c-e053-e350040aef39?cldtidx=15

    Op diesel;
    https://www.autoscout24.com/offers/lancia-delta-1-6-mjt-dpf-silver-diesel-black-e80fac42-ae51-2422-e053-e350040af731?cldtidx=4

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

Categorie�n

Alfa Romeo , Autotest

Lees meer over

, ,

Volg ons

Advertenties