Alfa Romeo in 2012 naar VS met SUV, Giulia komt pas in 2013

Roberto Giolito

Roberto Giolito (foto) en zijn team zouden volgens de laatste geruchten terug naar de ontwerptafel moeten, in verband met de nieuwe grotere middensegment Alfa Romeo Giulia op Compact Wide platform. We vermoeden echter dat het meer met een tactisch tijdrekken van de CEO heeft te maken, om de zaken goed voor elkaar te krijgen, dan dat er daadwerkelijk onvoldoende bekerhouders in het huidige ontwerp aanwezig zijn, om aan de smaak van de Amerikaanse klant te kunnen voldoen. Marchionne zou dat laatste als argument -maar dan zonder onze cynische opmerking over bekerhouders- hebben aangedragen voor een uitstel van de Giulia tot medio 2013. Marchionne zou zelfs gezegd hebben dat het met de MiTo en Giulietta wel goed zit, maar dat aan de Giulia nog hard gewerkt moet worden, om het eindontwerp helemaal in orde te krijgen… Voor de CEO hebben we dit keer een korte Amerikaanse uitspraak als respons; ‘Yeah sure!’

Uit deze zelfde richting komt nu ook de informatie dat de in Mirafiori gebouwde SUV, de eerste Alfa zal zijn op de Amerikaanse markt samen met de 4C. Er begint met dit nieuws wel een hoop onrust te ontstaan bij ons, want als het Milanese merk in Europa íets nodig heeft, dan is het wel continuïteit. Met Alfa’s sterk groeiende verkopen, is het immers doodzonde -en zelfs erg riskant- om na de Giulietta een spreekwoordelijk ‘zwart gat’ te laten ontstaan. Een SUV met Kamal-achtige trekjes, kan ook op ons continent volgend jaar weliswaar voor een impuls zorgen, maar juist in het klassiekere middensegment zou Alfa Romeo nu kunnen doorpakken zoals het ooit met de 156 en de 147 deed. Het lijkt erop dat dit nog niet gaat gebeuren…

26 gedachten over “Alfa Romeo in 2012 naar VS met SUV, Giulia komt pas in 2013

  • 12 april 2011 om 19:57
    Permalink

    Hm, tactisch tijdrekken heeft immer nog een te positieve lading wat mij betreft. Zoals jullie al aangeven: Alfa heeft continuïteit nodig, dat wordt met deze berichten danig op de proef gesteld, zoniet volledig teniet gedaan. Of is M ons (en VAG) zand in de ogen aan het strooien en dan ineens uit de hoge hoed in september de Giulia presenteert…? Maar als M zegt dat er nog “hard gewerkt moet worden” aan de Giulia vraag ik me toch sterk af wat ze gedaan hebben in de tussentijd.

    Hoewel, het uitstellen van een nieuw model is welhaast een heel gebruikelijke wijze van het introduceren van dat bewuste nieuwe model. De 164 is ook uitgesteld geweest en werd toch een succes. De Giulietta ook tot op heden, al heb ik sterk het vermoeden dat die laatste echt een jaar te laat is gekomen, met als gevolg dat de levenscyclus van de Giulietta maar zo 159-achtige vormen kan gaan aannemen.

    Maar ja, we kunnen met z’n allen van speculeren een hobby maken, maar er is er maar 1 die echt weet hoe het zit.

    Beantwoorden
  • 12 april 2011 om 20:58
    Permalink

    Is niet erg, Marchionne heeft het goed bekeken eerst en vooral goed verkopen in de VS (en dan is de SUV een prima keuze) daarna volgt Europa vanzelf. Amerika is nu DE topprioriteit! 😀 Laat het Europa met al zijn vooroordelen maar is lekker schrikken als Alfa meer afzet daar dan hier 😀

    Beantwoorden
  • 12 april 2011 om 22:46
    Permalink

    Brave teksten en commentaren… Sorry, maar dit is gewoon echt waardeloos nieuws. Anderhalve auto in de aanbieding en je zelf een premium merk noemen is gewoon een grap. Kom maar door Herr Winterkorn of hoe je ook heet, en neem alsjeblieft Alfa ter hand en verlos het van den boze. Het kan nooit meer echter worden dan dit… Lancia en Alfa naar de haaien: alle aandacht op Amerika is prachtig. Maar ik woon daar niet.

    Beantwoorden
  • 12 april 2011 om 22:50
    Permalink

    Een SUV is vooral belangrijk voor de Amerikaanse markt. Als ik het bericht moet geloven wordt die in Mirafiori gebouwd. Geen logische keuze. Het zou toch beter zijn deze in Noord Amerika te bouwen? Dan produceer je tenminste in dollars en niet in veel te dure Euro’s (nog afgezien van de transportkosten). Of zie ik dit verkeerd? Wie gaat er in Europa nu een Alfa Romeo SUV kopen?

    Beantwoorden
  • 12 april 2011 om 22:55
    Permalink

    Automotive News dat de Giulia en de herintroductie in de VS, met minimaal een half jaar uitgesteld zou zijn, vertelde Marchionne vandaag in een interview op Balocco dat deze geruchten onjuist zijn. De herintroductie en het daarbij behorende sleutelmodel staat namelijk nog steeds op de planning voor 2012. De Giulia is zoals vaker aangehaald een uiterst belangrijk model om het gestelde doel van 500.000 auto’s per jaar te kunnen halen.

    Ik ken Sergio niet maar ik heb hem tot nu toe nooit op liegen kunnen betrappen en er zijn altijd Italianen die binnen het concern altijd graag willen reageren op geruchten want dan kom je zelf ook in het nieuws!

    Ik denk dat Alfa Romeo met de Guilia gaat komen in 2012 en dan leveren in 2013 deden ze ook ooit met de 156. Wachten tot eind 2013 is een dood steek denk ik! Maar Sergio kan het natuurlijk ook alleen over Amerika hebben dat de Guilia hier in 2012 gewoon komt en dan een 1 jaar later in de USA!

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 12 april 2011 om 23:01
    Permalink

    Roberto Giolito in ieder geval snel ontslaan. De 500 is uitstekend gelukt. Maar voor Alfa heb je een andere designtaal nodig. Die man vormt een bedrijfsrisico!

    Beantwoorden
  • 12 april 2011 om 23:13
    Permalink

    @OttoCi

    Eigenlijk is die Alfa SUV in Europa helemaal niet zo’n slecht idee. Als je ziet hoeveel van die plompe bakken in Europa verkocht worden door Kia, Hyundai, Opel, Audi, Mercedes en noem nog maar op. Ik houd er niet van maar als het dan toch moet kijk ik liever tegen een Kamalachtige met AR-scudetto aan. Gulia’s worden voor die enkele ouderwetseling die nog een D-sedan wil rijden…

    Beantwoorden
  • 12 april 2011 om 23:14
    Permalink

    Als Alfa Romeo in 2004 en in 2006 alle modellen had vernieuwd dan was er geen enkel probleem geweest en vorig jaar dus een nieuwe D segment auto en dit jaar dus een nieuwe C segement auto laat staan coupe’s en SUV’s dan kom je los dan bouw een merk BRAND, Victor Muller is hier altijd heel slim in Brand making.

    Ook Lapo Elkan kan dit een Imago neerzetten ik begrijp dat het niet makkelijk is maar Alfa Romeo heeft nu kracht nodig en iemand die nu doorpakt met de juiste producten verslappen is geen optie. Je hebt heel veel mogelijkheden met Alfa Romeo. Eind 2012 Mito facelift en 5 deurs versie Mito Phase 2. En dan een Mito GTA op de markt brengen. Dan een mooie Coupe op basis en onderstel van de Guiletta, de Guiletta Sprint die er ook komt als GTA deze laat je eind 2013 komen, het zelfde onderstel gebruik je voor een nieuwe Chrysler Crossfire! De Guilia zou ik eind 2012 op de markt brengen. En dit jaar op de Frankfurt Motorshow de nieuwe Alfa Romeo SUV. En dan natuurlijk in 2012 de terug komst van het GTA label wat je gaat vieren met de 4C GTA, GTA word een merk net zoals Renault Sport M van BMW en AMG van Mercedes. Je hoeft niet voor alle type Alfa’s een GTA versie te maken. En dan begin 2013 de nieuwe Alfa Romeo Spider Duetto.

    Zo moeilijk is het niet lijkt mij.

    Ciao

    Squadra binnen 3 jaar een compleet programma voor Alfa Romeo.

    Beantwoorden
  • 13 april 2011 om 07:38
    Permalink

    @ Raaf : ik steun je commentaren volledig. Die focus op amerika is de doodsteek voor de europese merken. Alles wordt aangepast aan die amerikaanse smaak (voor zover je van smaak kan spreken). Marchionne schijnt te vergeten dat Lancia en Alfa al meer dan 100 jaar door ons europeanen is kunnen blijven bestaan.

    Hij wil tegen 2014 500.000 alfa’s bouwen? Niet op deze manier.

    Beantwoorden
  • 13 april 2011 om 09:19
    Permalink

    @squadra:

    Die visie deel ik!

    De MiTo GTA had er overigens natuurlijk allang moeten zijn. Er is ooit al heel hard door de hoge heren geroepen dat GTA het AMG van Alfa zou worden (in de tijd van de 156/147 GTA)… We weten allemaal wat er van terecht gekomen is. Hoewel de QV-badge wel een hele mooie is!

    Als je eenmaal een goede basis hebt is het ontwikkelen van varianten op een thema goed te doen en vooral niet duur. Ik hoop dat die stabiliteit eraan zit te komen. Een coupe op basis van de Giulia/Giulietta is boven elke twijfel verheven wat mij betreft! Alfa = mooie coupe’s. Alleen de 4C is niet voldoende, die is meer hard-core. En dat is overigens een prestatie van formaat vind ik. Dat durven ze wel en geeft me toch ook wel wat hoop voor de toekomst, maar het is zo dubbel allemaal. De ene keer hosanna met de presentatie van die 4C en dan weer deze berichten. Ik vind ’t moeilijk te plaatsen.

    Beantwoorden
  • 13 april 2011 om 09:21
    Permalink

    Lusso ik denk dat je je vergist!

    Sergio wil de auto herkenbaarder maken voor Amerikanen die hebben niet de ontwikkeling mee gemaakt die wij kennen vanaf 1995 die hebben de 155,156,159 niet meegemaakt. De Alfa Romeo 75 was de laatste samen met de 164. Dus als de auto hier style elementen van heeft dan vind ik het helemaal goed!

    Laten we het erop houden dat Sergio de Amerikaanse markt goed kent en weet wat daar nodig is! en dan hoef je Europa niet te vergeten.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 13 april 2011 om 10:44
    Permalink

    @Squadra:
    Beste Squadra, ik ben het toch echt geheel oneens met je (en dat mag op een forum als deze gelukkig!).
    Je argument dat Amerikanen aan moeten sluiten op wat ooit eens was en dat je daarom terug moet naar de 164 en de 75 is onzinnig. Amerikanen zijn minder gebonden aan traditie dan Europeanen (zie de grote successen van de duurdere Koreanen in de VS). Oftewel, je moet vanuit je eigen kracht en opnieuw daar de markt bestormen met je huidige designtaal en niet uitgaan van wat je ooit eens had daar.
    Of Sergio de Amerikaanse auto markt kent betwijfel ik ook. Hij is langer bass van FGA dan van Chrysler. In zijn vorige functie had hij evenmin wat direct met de amerikaanse markt te maken. Omdat hij Canadees is, kent hij wel goed de cultuur die bij zijn medewerkers leeft. Dus in de aansturing van zijn medewerkers in de VS zal hij zeker succesvol kunnen zijn. Maar dat levert hem niet direct inzichten op in hoe de Amerikaanse automarkt werkt.

    Daarnaast blijft het argument staan van Lusso en mij dat FGA zijn sporen heeft verdiend in Europa. En dat Europese (sterker nog, Italiaanse!) karakter biedt je als autoverkopen in de VS juist de mogelijkheid om je echt te kunnen onderscheiden van alle andere auto’s op die grote markt.

    Beantwoorden
  • 13 april 2011 om 10:51
    Permalink

    Raaf misschien leuk hier een reklame spot van de 164 toen!

    http://www.youtube.com/watch?v=d7qZBFg3xtM

    Amerikanen zijn rare mensen want cultuur en geschiedenis zijn wel heel belangrijk ze zetten overal wel bord neer of beeld als het bleangrijk of noemens waardig is. Alfa Romeo moet zeker met hele nieuwe producten komen alleen ze moeten dus wel herkenbaar zijn voor de Amerikanen ik denk dat de Alfa Romeo club Amerika daar bij kan helpen.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 13 april 2011 om 11:14
    Permalink

    Wat is er interessant aan Amerika?

    Als Fiat nieuwe markten wil aanboren, dan zouden ze zich concentreren op de groeimarkten van deze wereld, en niet Amerika. De Amerikaanse economie slabakt, de vastgoedsector is ineengestort, de middenklasse is er nog nooit zo arm geweest. Het is bovendien een enorm concurrentiële markt en dit moet het beloofde land voorstellen, dat je auto’s gaat modelleren in functie van deze afzetmarkt?

    Daar kan niks van aan zijn. Kan enkel maar concluderen dat dit een rookgordijn is. Alles wat hier tevens geproduceerd wordt zal daar te duur uitvallen, gezien de lage dollarkoers. Als je in de VS een product op de markt zet aan 20.000$, blijft er -met de huidige koers- voor ons maar 13.000€ over.

    Blijkbaar was de boel echt op sterven na dood en hadden ze Chrysler hard nodig. Het staat in de sterren geschreven dat een groot deel van de productie in Amerika zal gebeuren, zodat een auto van 20.000$ hier weer verkocht kan worden aan 30.000€ (30.000€ zijn we hier aan gewend, dus dat zal zeker niet veranderen).

    Een win-win situatie… maar het zou prettiger zijn als de consument er meer van zag. Wat er nu met Lancia gebeurd, vind ik best wel pijnlijk.

    Beantwoorden
  • 13 april 2011 om 14:42
    Permalink

    Dat Alfa Romeo beter eerst zorgt dat ze in Europa een compleet gamma kunnen aanbieden aan de klanten voor je hoog van de toren blaast dat ze de Amerikaanse markt zullen bestormen.

    Beantwoorden
  • 13 april 2011 om 21:19
    Permalink

    Lusso,

    Je schrijft “alles wordt aangepast aan de amerikaanse markt” en los van het feit of dit positief of negatief zou moeten worden uitgelegd vind ik dit een voorbarige conclusie die niet gefundeerd is op feiten.

    Wel jammer dat blijkbaar nog tot medio 2013 moet worden gewacht op de Giulia. Dat duurt nog 2 jaar en op dat moment bestaat de 159 bijna 8 jaar hetgeen te lang is voor een model dat niet (meer) lekker loopt.
    Als men meer wil verkopen zullen de modellen een kortere lifespan moeten hebben. De consument van tegenwoordig wil het liefst elk jaar een nieuw model… alleen Alfas moeten dan wel eigenschappen bezitten van voorgaande modellen anders is het weer niet goed.

    Beantwoorden
  • 14 april 2011 om 05:58
    Permalink

    Beste Alfaspeed
    Exact de reden waarom deze website zo goed voorziet in een behoefte en dus wat mij betreft zo succesvol is. Veel Alfa- en Lancia talk door even zoveel stuurlui. 🙂

    Beantwoorden
  • 14 april 2011 om 20:53
    Permalink

    Taktisch tijdrekken? De enige taktiek is om te kunnen overleven is om zo snel mogenlijk met een echte opvolger van de Alfa 159 te komen. De huidige Algfa 159 heeft zich inmiddels (door de BPM) behoorlijk uit de markt geprijsd. Zakelijke rijders waaronder veel Alfa 159 rijders in het D segment laten Alfa Romeo links liggen. Zie die maar weer eens terug te halen….

    Beantwoorden
  • 17 april 2011 om 09:52
    Permalink

    Tja, tragisch tragisch, weer een jaar langer doorsukkelen met de 159. Dat is helemaal geen verkeerde auto, maar had ywee jaar terug gewoon een facelift/grondige update moeten hebben. Nu is het daar te laat voor.

    Ik blijf er bij dat alfa de 1.8 mpi had moeten vervangen door een leuk 1.4 MA blokje, en de basis diesel een 1.6 JTDM had moeten laten zijn, kan je bijtellingstechnisch misschien nog mee scoren ook.

    Jammer dat het WEER tegen moet vallen, de mito was nog op tijd, maar is nog onverdeeld positief ontvangen, de giulietta had gewoon dikke vertraging (en de 147 was op sterven na dood), de giulia nu dus ook. De 4c is nog een lichtpuntje, maar die zit nu in hetzelfde stadium als de mito GTA, oftewel, eerst zien, dan geloven

    Beantwoorden
  • 20 april 2011 om 10:52
    Permalink

    America is verantwoordelijk voor een byzondere Alfa Romeo die wij hier niet hebben.

    Het is begin jaren tachtig en Alfa Romeo verkoopt wat minder in Amerika er was wat nodig om de boel weer opgang te krijgen.

    Slim als de Italianen zijn benaderen ze een tuner die nog niet zo heel lang aktief is op het tunen van straat auto’s maar wel veel ervaring heeft in de race wereld hij bouwde bijvoorbeeld een aantal Indycar motoren en bouwde thuis vanuit huis Turbo sets voor Mercedes Benz en Porsche en BMW.

    Zijn naam REEVES CALLAWAY! Alfa Romeo stuurt vanuit Arese Italie een 2,5 liter Busso V6 en daarna volgt een Alfetta GTV V6 zonder motor. Callaway bouwt een TwinTurbo Alfa V6 met 280 PK de Alfa Romeo veranderde in een Supercar. Callaway bouwde 4 prototype’s in totaal zijn er 35 gemaakt waarvan er nu nog zo’n 23 van over zijn. Het leuke verhaal is dat Callaway de Alfa Romeo had staan in zijn bedrijf voor een klant een van de 35 dus. Maar die klant kreeg zijn financien niet rond. De auto werd daarna gekocht door een eigenlijk rare klant de directeur van GM en Corvette. Hij wilde weten hoe snel deze Alfa Romeo wel niet was!

    Nou zijn mond viel open toen de Alfa Romeo dus sneller bleek dan zijn standaard Corvette’s. Daarna is Callaway dus ook voor GM aan het werk gegaan.

    Wie weet krijgen we nu een mooi vervolg op de Callaway Alfetta GTV V6 Twinturbo. Ik zeg Reeves zet de garage deur maar vast open voor een Alfa Romeo 4C GTA Callaway Twinturbo.

    Ciao

    Squadra wilde dit mooie stukje geschiedenis met jullie delen.

    Beantwoorden
  • 20 april 2011 om 15:45
    Permalink

    Kijk maar eens op Youtube, staan diverse filmpjes van Callaway GTV6’en. Die GTV8 met Montreal motor was ook bruut. Volgens mij nog 1 of 2 in Duitsland. In Zuid-Afrika werden 3.0 GTV6 geleverd, volgens mij waren dat dan weer homologatie-modellen.

    Maar goed dit is behoorlijk off topic, maar wel leuke weetjes.

    Beantwoorden
  • 20 april 2011 om 17:43
    Permalink

    Waarom is Alfa Romeo nooit verder gegaan met deze motor ? weet iemand dat na de Montreal is er maar weinig mee gedaan.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 21 april 2011 om 22:31
    Permalink

    @Squadra:

    De motor was een afgeleide van de Alfa 33. Met name het injectiesysteem was nogal gevoelig en het was ongetwijfeld een kostbare motor. Het ontbreken van financiële middelen voor het ontwerpen van nog een supercar was destijds reden genoeg. Alfa was toen (ook) al op sterven na dood. De Montreal was nou niet bepaald een goed doorontwikkeld model. Hoe prachtig ook (inclusief geluid!)

    Het ontbreken van voldoende kapitaal is een rode draad door de geschiedenis van Alfa. Des te knapper is het daarom dat ze zoveel aansprekende modellen hebben gemaakt. Alleen dat al verdient waardering. Nu is een dergelijke houding onmogelijk….

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.