Alfa Romeo krijgt prominente rol na fusie FCA-PSA

Volgens mensen dichtbij het zenuwcentrum van FCA, zal na de voltooiing van de fusie eind dit jaar, ook voor Alfa Romeo een uitgebreid plan op tafel komen. Er is kans dat dit jaar tijdens de viering van 110 jaar Alfa Romeo, al het een en ander hierover zal worden toegelicht. Mike Manley leek al op zoiets de zinspelen eerder deze maand en ergens in deze week is hier meer over gezegd. Of in Genève al ambities zullen worden uitgesproken is nog maar de vraag. In ieder geval zal dit jubileumjaar aangegrepen worden om een concreet signaal af te geven. Goed nieuws dus voor alle merkliefhebbers die de moed al enigszins hadden verloren.

Alfa Romeo zou zelfs een prominente rol gaan spelen binnen de groep, met een uiterst compleet gamma. Precies wat Marchionne al ooit wenste te realiseren, maar wat door andere (strategisch belangrijke) prioriteiten na de lancering van de Giulia en Stelvio verder is uitgesteld. Door de samenwerking met PSA worden veel zaken mogelijk en kan er op een veel bredere basis aan nieuwe ontwikkelingen worden gewerkt.

Uiteraard zal ook voor het merk uit Arese de elektrificatie van het gamma een belangrijke rol gaan spelen. Na de fusie, zal in 2021 al snel meer duidelijk worden over het nieuwe industriële plan, dat er natuurlijk heel anders zal uitzien, dan toen Marchionne met zijn laatste krachten het jongste vierjarenplan presenteerde (2018). Behalve twee compacte SUV’s, kan er meer verwacht worden. Onder andere in het midden- (C/D) en hogere (D/E) segment.

9 gedachten over “Alfa Romeo krijgt prominente rol na fusie FCA-PSA

  • 13 februari 2020 om 22:41
    Permalink

    Lees vandaag eens Autoblog en de Autoweek bij het uit productie gaan van de Giulietta wat de lezers schrijven over de markt waarde van Alfa , en dan komt er nu
    weer een verhaal over de toekomst van Alfa, ik hoop het echt dat die toekomst er voor Alfa er nog is.

    Beantwoorden
  • 14 februari 2020 om 00:13
    Permalink

    Om over Alfa Romeo te spreken als het merk uit Arese? Ik weet het niet. De laatste auto van dit merk is daar twee decennia geleden van de band gerold. En ook de roots lagen er niet; die lagen in Portello. Allebei greater Milano. En laat die naam nu jaren het embleem gesierd hebben. Roemruchte merk uit Milaan it shall be! 😉

    Beantwoorden
  • 14 februari 2020 om 07:37
    Permalink

    eerst zien… dan geloven. Als ze slechts 10% van FCA’s beloftes hadden gerealiseerd was het nu nog beter geweest met AR

    Beantwoorden
  • 14 februari 2020 om 07:41
    Permalink

    Caro Niccolo…jij weet stiekem net zo goed als ik dat in Italië lekker veel heilig (i.t.t. het calvinistische unitaire en platgeslagen NL..of USofA) is als het om voedsel, personen, of plaatsen gaat, dus ook als het om Alfa Romeo gaat. Er is zelfs een onderscheid tussen ‘Santo’ en ‘Sacrosanto’. Portello noemen we daarom vaak als het om de rijke vooroorlogse geschiedenis gaat en Milaan om het hoogstaande AR te onderscheiden van het volkse Fiat uit Turijn…maar Arese..dat is het mekka dat de glorietijd van AR als automerk representeert. Er is niet voor niets gevochten en gesteggeld om het behoud van het museum op DEZE plaats. Dus als het over het voortbestaan van het merk gaat moet je Arese wel noemen 😉 Zoals Chivasso genoemd wordt als het om het bestaan van Lancia gaat (i.p.v. Borgo San Paolo of Turijn)

    Beantwoorden
  • 14 februari 2020 om 09:54
    Permalink

    Tja, als dit net zon prominentere rol wordt als dat we de opvolger van de 159 wel eens heel snel te zien zouden krijgen, er een GTV op Giulia basis aan komt en weet ik allemaal wat niet meer….

    En los van de track-record op alfa-plannen daadwerkelijk uitvoeren, wie maakt me wijs dat in een grote frans/amerikaans/italiaanse groep een merk met de verkoopcijfers van Alfa nog enigszins de ruimte gaat krijgen om zelf autos te engineeren? Die nieuwe SUV staat dan gewoon op een peuge-opel platform, en in een nieuwe hatchback (als ie er ooit komt) vindt je dan in plaats van Fiat knopjes, gewoon peugeot knopjes terug…

    Nou is Alfa typisch zon merk waarbij de liefhebbers elke generatie na die van zijn eigen auto geen “echte alfa” meer vindt, want Fiat, want FWD, want GM etc.. maar het is toch ondertussen niet meer te ontkennen dat het gamma al jaren prut is, en alle mooie beloftes niet waar worden gemaakt.

    Beantwoorden
  • 14 februari 2020 om 14:03
    Permalink

    “ signaal af te geven. Goed nieuws dus voor alle merkliefhebbers die de moed al enigszins hadden verloren.” daar gaat dit bericht niks aan verbeteren ben ik bang. Lucht ballonnen te over over dit prachtige merk. Nu mag ik voor een ev buiten de merken lijst shoppen. De 500ev is daar al te laat voor leuk dat ze hem in maart presenteren maar dan heb ik al moeten bestellen. Over 5 jaar bestaat er geen dealer meer en zijn er geen klanten meer over die er 1 kopen. En zal de merk vrijheid voor een andere lease wel over zijn en mag ik alleen Duits kiezen😭

    Beantwoorden
  • 14 februari 2020 om 15:03
    Permalink

    Het signaal wat hier genoemd wordt beste AR 159 (hoe sneu ik het ook voor je vind dat je de 500 EV nu mist) is dat er dit jaar concreet het een en ander getoond zal worden en toegezegd. Uiteraard snap ik de scepsis ook heel goed. Dat komt omdat het uitgebreide plan van Marchionne tot stilstand kwam in 2017.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.