Alfa Romeo Tonale concept weer mooiste design

Afgelopen zomer vond het publiek van Auto Express al dat de Tonale een bijzonder concept is, nu is het de 17 koppige jury van het Festival Automobile International. Hoewel het ontwerp al bijna een jaar oud is, krijgt het de prijs van ‘Most Beautiful Show Car 2020’, oftewel het mooiste concept. Het is al vaker gezegd dat het bewonderenswaardig is, dat Alfa Romeo een compacte SUV zoveel cachet weet mee te geven. Een prestatie waar weinig anderen in zijn geslaagd ondanks de productie van tig varianten, zoals VAG dat bijvoorbeeld doet. Eigenlijk zien ze er allemaal hetzelfde uit en eigenlijk is er niet een bij die ervoor zorgt dat je blijft kijken.

De organisatie van het evenement dat in 1986 voor het eerst in Chamonix werd gehouden, denkt daar mogelijk net zo over. In Parijs mocht designbaas Klaus Busse (de man die ons vertelde dat voor Lancia ooit nog meer in de pijplijn zal zitten als de tijd rijp is) afgelopen week deze toch wel belangrijke prijs ophalen in het Hôtel des Invalides. Dit gebeurde in aanwezigheid van maar liefst 600 andere gasten. Busse noemde het een terechte erkenning in het jaar dat Alfa Romeo 110 kaarsjes mag uitblazen. Alfa Romeo won al eerder prijzen op dit event met de 164, MiTo, 4C, Giulia en 8C Competizione.

12 gedachten over “Alfa Romeo Tonale concept weer mooiste design

  • 31 januari 2020 om 23:22
    Permalink

    Jammer dat hij nog lang niet komt. En niet als EV. Zou men de giulia of deze als EV uitbrengen mag ik hem leasen met verbrandingsmotor voldoen ze niet aan de gestelde lease regels merk staat niet op de lijst en de uitstoot is te hoog anders had ik graag een giulia 2.0t besteld. Mijn voorloper loopt er ook uit en mag ik er zelf één kiezen uit de pool boven budget of een nieuwe. Het hele merken lijstje staat me behalve Peugeot niet aan BMW heeft men er afgehaald en fraudi er voor in de plek. Anders was een 3touring wel wat geweest. Denk dat ik het liefst een giulia SW had gehad vind de SW 156/9 in bepaalde kleuren mooier maar een giulia SW in alle gevallen (gebaseerd op de beelden van artist impressions). En is soms ook wel wat handiger. Volgens Sergio is de Stelvio het alternatief voor de SW technische misschien wel maar wat betreft uiterlijk en wagen beleving absoluut niet hoe goed hij ook is. Was hij er als ev geweest als enige Alfa zou ik hem wel leasen maar puur omdat het dan mag niet omdat het concept SUV me zo geweldig aanstaat.

    110 jarig bestaan maar de laatste zijn wel brood mager mede door lease beperkingen. Want dat is de markt die aantallen kan maken hebben we gezien met de 156.

    De concept moet nu alleen aangepast worden naar PSA platform met de fusie in uitvoering.

    Beantwoorden
  • 1 februari 2020 om 07:40
    Permalink

    Klopt AR 159, het aanbod van Alfa is zo mager dat je heel wat compromissen moet maken om nog een Alfa te kopen. Mijn laatste nieuw gekochte Alfa is een GT geweest en sindsdien zijn er geen coupés meer geweest (de 4C is te extreem voor dagelijks gebruik). Ik heb nog 2 spiders die ik koester, maar het is wraakroepend dat je de mogelijkheid niet meer hebt om een nieuwe spider of GT te kopen bij Alfa. Daarom heb ik maar een 124 Abarth genomen. Toen ik enkele jaren geleden een grote vierdeurs nodig had, was er bij alfa niets (de 159 was al geschrapt en de giula was nog jaren weg) en toen heb ik een Lancia Thema moeten kopen. Wat ik dus wil zeggen: als Alfa een compleet gamma had zouden ze met gemak hogere aantallen halen. Nu kopen mensen elders. Niemand bij FCA schijnt dat te snappen.

    Beantwoorden
  • 1 februari 2020 om 09:14
    Permalink

    Bij FCA gaat van zelf het licht uit net als bij een kaars die dooft.

    Beantwoorden
  • 1 februari 2020 om 11:47
    Permalink

    Rond het 100 jarig bestaan hadden de Italiaanse ontwerphuizen prachtige creaties voor Alfa Romeo. Nu zijn die ontwerphuizen gevallen onderdeel van chinezen of een auto concern die geen ontwerpers nodig heeft slechts een paar retoucheerders die milde aanpassingen mogen doen aan een bestaand ontwerp voor de massa grijze muizen. Wacht AR het zelfde lot als deze prachtige ontwerp huizen met een prijs winnende Tonale prachtig dat ze dat binnen halen maar een productie versie had in Genève op de beurs moeten staan. Leuk voor de paar gelukkige die een 110 gelimiteerde giulia gta met 600pk kan betalen. Maar ik had liever gezien dat ze een mild hybride 1.5 gse op de markt zette met 150 en 180 pk + x ev pk’s. Niks om je voor te schamen maar wel goed voor die co2 uitstoot omlaag te krijgen want ook alle panda’s en 500’s compenseren niet meer voor de alfa’s en maserati’s zeker nu na de mito ook de giulietta vervalt zit Alfa meteen stukken hoger in de uitstoot per verkocht model. Gelukkig verkopen ze er niet veel dus valt de boete mee. Maar ik zie overigens vaker de geweldige Q’s rijden dan de gewone.

    Ik hoop van harte dat het beter mag gaan met PSA hebben ze denk ik wel een partner die beter bij ze past dan GM wat Sergio zo zag zitten.

    Maar hoe kan het dat Tesla met niks wel een modellen aanbod neer kan zetten in weinig tijd een geen ervaring in massa auto productie ze alle vertrouwen winnen van aandeelhouders dat het meer waard is op de buurt dan VW of GM (is natuurlijk wel een ballonnetje het is zwaar over gewaardeerd) Maar waarom zijn de Italianen hier niet to in staat??? FCA heeft in alles meer kennis en kunde allen geen marketing of VAG propaganda capaciteiten.

    Beantwoorden
  • 1 februari 2020 om 12:50
    Permalink

    SM heeft jarenlang bewust nauwelijks geïnvesteerd in nieuwe modellen. Eerst omdat het crisis was, daarna om voorrang financiering overname C/J en daarna om onzekerheid toekomstige techniek. Dat bleek op korte termijn winstgevend maar je zag jaren geleden al aankomen dat de verkopen zouden instorten. Niet omdat de auto’s niet goed zijn, niet omdat er geen vraag is maar omdat het aanbod steeds kleiner en minder interessant wordt. Evidente blunders zijn geen opvolger voor de Punto, dat kost 200.000 auto’s per jaar, geen Giulia SW, geen levering (mild) hybride of elektrische auto’s. En ook het dogma dat Alfa’s alleen nog achterwielaandrijving mogen hebben wat opvolging Mito en Giulietta in de weg heeft gestaan.
    Ik hoop van harte dat het nu met PSA beter wordt. Financieel valt het misschien mee maar voor de kopers en verkopers is het een diep dal. Het tij kan nog keren maar dan moeten snel aantrekkelijke modellen komen. De Tonale maar ook niet-SUV’s in B,C en D klasse.

    Beantwoorden
  • 1 februari 2020 om 21:25
    Permalink

    @niccoolo

    First of all for time being FCA and PSA are competitors and they will stay competitors after the merger is finished because of anti-trust.
    So in mid 2021 they can start with joint projects/development. Of course this is valid for projects which has started after the merger talk.
    In other words FCA cars on PSA platform or vice versa could be seen in late 2023, more realistically mid 2024.

    Beantwoorden
  • 2 februari 2020 om 11:15
    Permalink

    Opel Granland X is a 3008 and released before the 3008 and before they announced Opel would become part of PSA. Fiat and psa have a long history of shared platforms so that shouldn’t have to be a 3 to 4 year process.

    Beantwoorden
  • 2 februari 2020 om 12:44
    Permalink

    @AR 159

    It’s not an identical example. This is a merger and not a take over.

    I will give one example. If FCA and PSA had started negotiation about merger in August 2019 than any joint development should be started before it. Example is Fiat Ducato and its PSA twins. FCA and PSA can develop it together.
    But FCA and PSA can not start joint development if it’s started after August 2019. It’s because of antitrust laws. They can start joint development after the merger is official.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.