Alfa ster op de IAA: MiTo QV TBI

MiTo MA QV op IAA 2009

U wist het inmiddels al, maar nu is het officieel en met meer gegevens. Alfa Romeo komt met een imposante primeur naar de IAA van Frankfurt.

Maar ook de rest mag er zijn, want de hele Alfa familie zal zich aan het publiek tonen eind volgende week. Wat een verademing! (Voorals als je terug denkt aan afgelopen voorjaar!) Alfa Romeo gaat eindelijk weer over snelle sportieve auto’s. Bovendien wordt hierbij het milieu niet vergeten. Naast de MiTo met ultra schone Multiair techniek, waarvan de QV de grootste nieuwe eyecatcher vormt, zullen ook de 159 berlina en sportwagon in TBI uitvoering te zien zijn. Uiteraard horen daar ook de nu meer dan ooit aantrekkelijke Brera en Spider TBI bij. En om het geheel compleet te maken, is het meest verleidelijke duo op autogebied ook te zien op de automobiel catwalk in Duitsland; De 8C Competizione en de 8C Competizione Spider.

De verrassende ster zal echt de MiTo QuadrifoglioVerde TBI zijn. Deze auto zal een erg aantrekkelijke variant zijn met unieke karaktereigenschappen. Hierdoor zal de QV van een andere orde zijn dan de andere leden binnen de MiTo sectie. De QV zal een prachtige brug vormen naar die andere droomAlfa waar we afgelopen jaar even aan mochten ruiken; De GTA. Maar de MiTo QV met 170 pk  sterke 1.4 MultiAir TBI krachtbron, is een prima ‘troostprijs’ zolang we die exotische krachtpatser nog niet in de showroom zien verschijnen. Bovendien krijgt ook dit model een historische typeaanduiding en ditto embleem met groen klaverblaadje. Chassis, carrosserie en motor zullen op deze krachtige QV eigenschappen hebben die absoluut uniek te noemen zijn in dit segment. Als in een rasAlfa is de verhouding tussen gewicht en vermogen zó bijzonder dat de concurrentie zich vast zorgen mag gaan maken. Dit bericht kwam ons ook al bij de presentatie van de GTA ter ore. En ineens begrijpen wij nu waarom we deze reeds te zien hebben gekregen… De GTA was namelijk nu al indrukwekkend! De QV zal dat dus ook zijn. Volgens Alfa Romeo zal de QV een unicum vormen in de historie van het merk. Uiteraard zullen we ‘m voor u t.z.t. gaan testen hier bij Auto Edizione.

De cijfers zijn ook alvast historisch te noemen. En hier blijkt de kracht van MultiAir. De 170 pk sterke auto spurt in 7 seconden naar de 100 en gebruikt op de 100 km slechts 4.8 liter brandstof, met een CO2 uitstoot van 139 gram per km. De details in het uiterlijk van deze auto zullen extra zorg krijgen en eerder aan de GTA doen denken dan aan de modellen eronder. Zo zullen de velgen met geborsteld titanium afgewerkt zijn, gebaseerd op die van de 8C Competizione. Dit geldt ook voor de randen rond de koplampen, de zijspiegels en de randen rond de achterlichten. De binnenzijde van de koplampen krijgt een speciaal ontwikkelde metaal-achtige coating. Het interieur zal in z’n geheel zwart zijn waardoor het sportieve karakter extra benadrukt wordt. De geavanceerde wijze waarop stoelen en dashboard zijn bekleed komt uit de racewereld. Zo ook de verlichting van het instrumentarium. En zoals bekend is ook het onderstel als geheel (stuur,remmen en veersysteem) grondig aangepast. De electronische adaptieve schokdempers zijn in samenwerking met Magnetti Marelli tot stand gekomen. Het dynamische veersysteem zorgt voor veiligheid, comfort en lichtvoetigheid. Het DNA systeem op de QV zal in alle standen de auto op opmerkelijk scherpe wijze door bochten heen sturen. In de Dynamic stand zal de QV een echte sportwagen zijn in rijgedrag, dat dankzij de meest hoogwaardige techniek ook nog veilig te noemen is. De QV verwerkt met het speciale dynamische veersysteem op indrukwekkendewijze oneffenheden in het wegdek. De auto blijft laag aan de grond en helt nauwelijks over in het zwaardere bochtenwerk.

De splinternieuwe variant van de C635 versnellingsbak is een primeur op de QV. Deze zesbak van FPT is gericht op een makkelijkere ontwikkeling van geavanceerde schakelsystemen. Iets wat in het verleden nog wel eens een probleem vormde. Ook zorgt dit geavanceerde versnellingssysteem voor een lager verbruik en betere rijeigenschappen. Zo zal de overbrenging zeer glad zijn en met ultra kleine bewegingen tot stand komen. Deze versnellingsbak is dé ideale oplossing voor sytemen van de toekomst. Ook op grotere modellen.

De MiTo QV TBI is een model om naar te verlangen.

[nggallery id=12]

Een gedachte over “Alfa ster op de IAA: MiTo QV TBI

  • 5 oktober 2009 om 19:13
    Permalink

    Het begint idd al ergens op te lijken, mogelijk zien die koplampen er nog redelijk uit in het zwart, met zwarte inleg.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.