Home » FCA , Fiat , Lancia

Angstig Tychy ziet uit naar updates Ypsilon en 500 dit jaar

5 maart 2015 13:45 3 reacties

lancia polen

Ok, de fabriek in Tychy bouwt met de Fiat 500 een van de populairste A-segment auto’s van Europa en met de Lancia Ypsilon een kaskraker uit Italië, maar het vertrek van de Panda in 2012 heeft toch een diepe wond geslagen. En daar kan de directeur van de fabriek in centraal Silezië Antoni Gren nog altijd een traan om laten. Hij geeft openlijk toe dat het voor de Polen die al 90 jaar trouw Fiat’s bouwen (de eerste was de Fiat 508 Balilla in de jaren ’30) aankwam als een abrupte breuk, toen bleek dat de nieuwe Panda uit Pomigliano d’Arco zou komen. De hypermoderne faciliteit in Tychy is de grootste en meest vooraanstaande autofabriek van Polen en wordt door de directeur gemarkeerd als de locomotief die Fiat via de Panda en de 500 weer uit het slop van een dreigend faillissement trok. Ook Poolse politici hebben Marchionne de afgelopen jaren daar graag aan helpen herinneren en wijzen op de staatssteun die daarvoor nodig was. Maar de CEO laat zich maar niet in de kaarten kijken.

Ypsilon polen1

Wat de Polen ook steekt is dat zij maar al te graag overuren willen draaien in ruil voor meer productie, terwijl bij Napels alweer met stakingen wordt gedreigd in verband met een dreigende te hoge werkdruk. Maar de zorgen nemen uiteraard vooral toe nu bekend is geworden dat Ford de Ka vanaf voorjaar 2016 weg zal halen uit Tychy en dat het niet duidelijk is of er een nieuwe Fiat voor in de plaats zal komen. In 2009 piekte men nog met 605.000 eenheden, terwijl het nu rond de 300.000 stuks wel stopt. In de fabriek werken circa 3500 werknemers en behoren de 1500 man extra die er ooit rondliepen alweer tot een grijs verleden.

Ypsilon polen2

Gelukkig rollen eind dit jaar als pleister op de wonden, de vernieuwde versies van de Fiat 500 en Lancia Ypsilon van de band. Modellen die de compacte succesnummers weer een paar jaar mee moeten kunnen laten gaan. Over opvolgers wordt nog helemaal niet gesproken. Bovendien erkende de Poolse directeur openlijk dat het hem is verboden om met de Italiaanse pers dit soort zaken te bespreken.

To view this page in English please visit our international version.

RSS  

3 reacties »

  • henk schrijft:

    Er wordt voorzichtig gerept over een 4-deurs 500 als vervanger van de Punto. Dan natuurlijk geproduceerd in Tychy

  • Lancia4Ever schrijft:

    Aan de reacties van de leiding oa marchionne te horen is dat absoluut niet zeker. Nadat de Polen daar alvast op vooruit liepen heeft FCA nl alles er aan gedaan om dat gerucht weer uit de lucht te krijgen.

  • Lusso schrijft:

    Het is natuurlijk op eieren lopen. In Italië is ook de belofte gedaan om meer te produceren. Misschien had het beter geweest om de 500L in Polen te bouwen ipv in Servië.

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Categorie�n

FCA , Fiat , Lancia

Lees meer over

, ,

Volg ons

Advertenties