Au revoir PSA?

Phedra exit

Frankrijk is in rep en roer. FGA komt nu met het officiële nieuws dat het volgend jaar is afgelopen wat betreft de in Frankrijk gebouwde MPV’s. Je zou het haast al vergeten zijn, maar in een fabriek in Frankrijk rollen nog steeds de feitelijk grootste Lancia en Fiat van de band. Daar gaat nu een eind aan komen. De Lancia Phedra en de Fiat Ulysse -waarvan de naam alleen al te Frans klinkt- zullen vanaf volgend jaar (in de loop van 20101) niet meer geproduceerd worden. De Lancia als meest luxe variant van dit project laat daarmee de Franse versies van Peugeot (806) en Citroën (c8) eenzaam achter. Tot woede van de Franse vakbond.

FGA heeft deze samenwerking zo lang mogelijk in stand gehouden maar de koek is nu echt op. De vraag naar MPV’s is vandaag de dag tot een minimum geslonken. Volgens FGA zal de klap voor de SevelNord fabriek in Hordain niet al te groot zijn, aangezien de Lancia Phedra en Fiat Ulysse slechts slechts 6% van de totale productie in de fabriek in beslag nemen, en 20% van de MPV productie. Volgens Lingotto zullen er als het goed is geen Franse ontslagenvalen.

Daar denkt de Franse vakbond CGT heel anders over. Volgens de boze Fransen zorgt de afwezigheid van FGA bij dit project namelijk voor een gat van 25%. 900 Franse arbeiders zouden moeten vrezen voor hun baan. In de fabriek in Hordain zijn vorig jaar in totaal 149.000 auto’s gebouwd. 40.000 daarvan waren hadden een Italiaans logo. In deze faberiek werken 3000 mensen en worden behalve de MPV’s ook bedrijfsauto’s gebouwd voor PSA en Fiat.

Na de aankondiging van de FGA stop bij Magna, is dit opnieuw een effect van de herstructurering van Fiat Group Automobiles in en buiten Europa. Volgens AutoEdizione is dit de voorbode van een aankondiging, waarin de samenwerking met PSA tot een einde zal komen.

5 gedachten over “Au revoir PSA?

  • 6 oktober 2009 om 17:47
    Permalink

    Goed nieuws voor ons, slecht nieuws voor de Franse arbeiders. Maar een product van FGA hoort nu eenmaal niet thuis in een franse fabriek 😉

    Beantwoorden
  • 6 oktober 2009 om 18:21
    Permalink

    Moet de CGT dan niet juist aankloppen bij PSA i.p.v. FGA?
    ‘Als’ de fabriek van PSA is zijn zij de verantwoordelijken voor het opvullen van een gat in de produktie?

    Die laatste zin, ‘AutoEdizione’, dacht nog voor 5 seconden: ‘wie?’.
    Is nog erg wennen die nieuwe naam. 😉

    Beantwoorden
  • 6 oktober 2009 om 18:47
    Permalink

    Dit was al lang een publiek geheim, FGA was al lang niet tevreden over de productiekwaliteit die deze fabriek leverde. Trouwens, een luxe MPV zoals de Phedra hoort niet thuis tussen de bestelwagens (Ducato, Scudo en de rest van de Peugeot en Citroen modellen) ook niet tijdens het productieproces.

    Beantwoorden
  • 7 oktober 2009 om 07:39
    Permalink

    “..ook niet tijden het productieproces”

    Je bent een man naar mijn hart Frank. Het is/was Lancia onwaardig.

    @6C Jordy: Ik denk dat de fabriek in Hordain niet 100% VAN PSA is (al weet ik dat niet zeker). Het is een soort coop fabriek waarin PSA het grootste aandeel heeft. Ik denk bv ook aan de fabriek in Tychy, Polen en de Suzuki fabriek in Esztergom Hongarije. Fabrieken die afhankelijk zijn van 1 of twee fabrikanten maar niet 100% eigendom zijn van diezelfde fabrikanten maar voor een groot deel van de gemeente waar die staat.

    Beantwoorden
  • 7 oktober 2009 om 10:39
    Permalink

    Zoals NedCar?

    Luxe MPV’s tussen bedrijfswagens hoeft geen probleem te zijn. Het is makkelijker in te plannen tussen bedrijfswagens dan tussen personenwagens. Komen alleen enkele ‘voormontageposten’ bij t.b.v. interieurdelen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.