En dat is 11!

MC12

De werelddominantie van de Maserati MC12 neemt steeds grotere vormen aan! Er komt eind deze maand een 11de titel bij. 

Eergister werd in Frankrijk Maserati racegeschiedenis geschreven. Op het Paul Ricard circuit werd dankzij een tweede plaats van Alex Müller en Miguel Ramos, en een vijfde van Bertolini en Bartels, elke twijfel rond het behalen van een vijfde titel op rij, voor het Vitaphone team in de FIA GT Championship, uitgesloten.

Sinds 2005 wordt de lijst nu 11 overwinningen lang. Er werden twee fabriekstitels behaald in 2005 en 2007. Drie racetitels voor rijders. De rijders Michael Bartel en Andrea Bertolini in 2006, Thomas Biagi in 2007, en in 2008 opnieuw Bartels en Bertolini. Vervolgens 5 team titels 2005-2008, en nu dus 2009. Plus een titel voor ‘gentlemens driver’ voor Ben Aucott in 2007. De MC12 haalde 3 overwinningen op de historische 24 uurs race van Spa Francorchamps.   

De podiumplaats van zaterdag kan worden gezien als een topprestatie aangezien dit ciruit in Frankrijk wordt aangemerkt als één van de moeilijkste. De dominantie van Müller en Ramos werd weer eens ingeluid door een poleposition na een grootse kwalificatiereeks.

[nggallery id=58]

7 gedachten over “En dat is 11!

  • 6 oktober 2009 om 15:24
    Permalink

    Voor de puristen onder de Fia GT liefhebbers is de Maserati MC12 een gedrocht.
    Dit kampioenschap was bedoelt voor GT auto’s die in serie gebouwd werden en aangepast werden voor het kampioenschap.
    Destijds heeft Maserati op basis van een Ferrari Enzo een hele kleine serie gebouwd die ontworpen was voor het racen en waar een stradale versie voor verscheen om aan de regels te voldoen.
    Naast de overvloedige sponsering van Vitaphone ontstond een oppermachtig raceteam dat op deze wijze tegen de spirit van het kampioenschap inging.
    Vraag maar eens aan Mike Hezemans wat hij van dit Maserati fabrieksteam vind..

    Beantwoorden
  • 6 oktober 2009 om 16:52
    Permalink

    Na de komst van de GranTurismo MC GT4 zullen steeds minder mensen nog twijfels hebben of Maserati deze dominantie wel verdient. De GranTurismo MC zal namelijk in de toekomst ook andere rollen gaan vervullen.

    Beantwoorden
  • 6 oktober 2009 om 18:31
    Permalink

    @Tommaso

    Dat heb ik ook zo meegekregen ooit. De concurentie haalt dat nog maar al te graag aan.

    Maar feitelijk staat van het gehele GT-1 veld de MC-12 het dichts bij het “serie-model”.

    Het Corvette model dat Hezemans importeerd, gereed maakt en doorverkoopt aan privateers staat veel verder van het serie-model af.

    Je kunt ook zeggen dat Maserati met een serie-model over de circuits scheurt terwijl de rest flink gemodificeerd is. 😉

    Beantwoorden
  • 6 oktober 2009 om 20:34
    Permalink

    Ik begrijp het sentiment wel maar vind het zeer relatief. Het is net zoiets als mensen die vinden dat alle voetbalploegen aanvallend moeten spelen en dat een verdedigende instelling taboe is.. Maserati MC12 is een prachtig monster die dus voor sommigen daardoor als zwart schaap wordt gemarkeerd.

    Beantwoorden
  • 6 oktober 2009 om 21:26
    Permalink

    Het wrange zat er voor de concurentie in dat de GT klasse uitgaat van het racen met modellen die enigszins als “massa-produktie” bestempeld kunnen worden. Modellen als de Corvette, 911, 430, DB9 zijn allen straatwaardig.

    Van de Maserati MC12 werd alleen het minimale aantal geproduceerd zoals volgens het regelement. De concurentie beschouwd daardoor de Maserati MC12 eerder als “purpose built” wagen zoals in de LMP1 en LMP2 klasses rondrijden. De FIA heeft de MC12 beperkingen opgelegd geloof ik. De achtervleugel was ooit breder dacht ik gezien te hebben.

    Verder kan de FIA er niet veel tegen doen. Italianen zoeken nu eenmaal graag naar het maximaal toelaatbare binnen een regelement. (155 BTCC)

    Enige wat mij stoort is dat men over de Saleen S7 redelijk stil blijft. Ook die zit net als de MC12 op het randje van toelaatbaar en ook die is lange tijd dominant geweest.
    (al werd die geloof ik weer gecompenceert op minimum gewicht?)

    Maar aan het eind krijgen altijd de best presterende sporters gezijk van de concurentie. Zit het aard van ons beestjes. 🙂

    Beantwoorden
  • 7 oktober 2009 om 08:40
    Permalink

    Mooie nuances in de discussie over dit onderhoud!
    In de racerij wordt inderdaad altijd de grens opgezocht en de Italianen zijn daar nou eenmaal heel goed in.
    Maserati als fabrikant geeft ook nogal wat support aan de MC12 omdat dit nog steeds hun vlaggeschip is in de racerij.

    De FIA heeft inderdaad ieder seizoen weer nieuwe snufjes in petto om de andere auto’s meer competitief te maken cq houden.
    De MC12 is dan ook diverse malen geknepen.

    Voor volgend jaar was de bedoeling dat de Fia GT alleen nog met de zogenaamde straatauto’s door zou gaan maar dan wordt het veld beetje dun.
    Dus mogelijk zijn de Saleen en Maserati MC12 ook in 2010 nog in het kampioenschap te vinden.

    Beantwoorden
  • 7 oktober 2009 om 10:51
    Permalink

    Van mij mogen ze de stekker uit GT1 trekken. Zwaar gemodificeerde GT’s lijkt hier steeds minder populair. Alleen Japan trekt volle startvelden met de Super GT. (JGTC)

    GT2 en GT3 vind ik persoonlijk veel interesanter. GT4 vind ik nog een twijfelklasse. Daar word elke race geschoven met gewichten om de straatmodellen gelijk te houden. Zelfde probleem als WTCC.

    Hopelijk gaat een privateer nog eens een Maserati MC naar engeland halen. Het brits GT3 is prachtig daar. Met een prachtig veld. 🙂

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.