Betere tijden voor Melfi en Mirafiori aanstaande

De investeringen in de Italiaanse productielocaties door FCA voor de komende jaren gaan gewoon door. Dat werd eind vorige week bevestigd door Lingotto ten overstaan van de lokale overheid van Piemonte. Van de in totaal 5 miljard euro, gaat zo’n 2 miljard naar de productie in Turijn. Mirafiori bijvoorbeeld kan rekenen op een steeds uitgebreidere productie van elektrische auto’s, zowel in het compacte segment (Fiat) als in het hogere (Maserati). Overigens is de langverwachte productietoename in Mirafiori geen overbodige luxe.

De al jaren kwakkelende grote oude fabriek met officieel meer dan 14.000 werknemers, bereikte afgelopen jaar een nieuw dieptepunt als het om productieaantallen gaat. Slechts iets meer dan 11.000 auto’s (Maserati Levante). Dat is bijna evenveel als Ferrari. Ook in Grugliasco, op een steenworp afstand, bereikte men hetzelfde aantal. De leiding van FCA bevestigde opnieuw dat vanaf 2022 er weer sprake zal zijn van volledige bezetting. Een deel van het personeel zal afvloeien middels vervroegd pensioen. Sommigen zijn sceptisch en vrezen dat de productie van EV’s niet zo’n vaart zal lopen.

Intussen gaat in het zuiden de productiekraan te Melfi vanaf deze maand al verder open, dankzij de officiële productiestart van de (hybride) Jeep Compass. Dat is trouwens niet de enige meevaller, want de werknemers van Melfi staat ook een extra uitkering (naast de reeds geplande loonsverhoging van 33 euro) van een bedrag tussen de 1300 en 1400 euro te wachten, als beloning voor goede resultaten op het gebied van efficiëntie. Melfi is de enige fabriek waar de plug-in hybride versies van de Renegade en de Compass zullen worden geproduceerd. Langzaam maar zeker neemt de productiviteit in deze belangrijke fabriek weer toe en is er al in 2019 een stijgende lijn ingezet ten opzichte van het jaar ervoor. Het wachten is wel op een vervolg na de Compass, om deze stijgende lijn verder te zien toenemen.

2 gedachten over “Betere tijden voor Melfi en Mirafiori aanstaande

  • 6 februari 2020 om 07:32
    Permalink

    Als je al gedurende 10 jaar enkel modellen schrapt zonder opvolger, is het normaal dat de fabrieken onderbezet zijn. Er moet een serieus modellenoffensief volgen om het kwaad te herstellen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.