FCA Cassino als export-fabriek onder zware druk

We weten nog goed hoe vanaf 2014 ongeveer, alle investeringen om Alfa Romeo’s voor de export te gaan bouwen, terug te zien waren in de veranderingen die FCA’s fabriek in Cassino onderging. We berichtten daar destijds dagelijks over op AutoEdizione. Inmiddels luidt men in de moderne fabriek in de provincie Frosinone al een tijdje de noodklok. Het gebrek aan uitzicht op groei, baart iedereen zorgen momenteel. Van de bonden en de lokale politiek, tot aan het fabrieksmanagement zelf aan toe.

Alfa Romeo’s voor de Amerikaanse markt, zijn er na de Giulia en Stelvio niet meer ontwikkeld. Wat Europa betreft, is er nog minder ruimte voor dit type product. Het andere strategische merk dat voor meer export en marge moest zorgen, namelijk Maserati, is ook geen optie meer voor deze fabriek. Er komt namelijk geen kleinere SUV op het Giorgio platform van Alfa Romeo. Een nieuwe coupé van Alfa Romeo (GTV) is bovendien nog altijd niet in ontwikkeling zoals het nu lijkt.

Momenteel werken nog maar 3700 mensen dagelijks in de fabriek, terwijl 1400 al met lege handen en minder inkomsten thuis zitten. Dit aantal is binnen drie jaar tijd ontstaan en neemt verder toe. Vorig jaar zijn in Cassino 99.000 auto’s geproduceerd. Dat is 27% minder dan in 2017. In Melfi is er intussen ook sprake van een afname, maar wordt er reeds gewerkt aan de opstart van te produceren hybride modellen, wat voor een nieuwe impuls zal zorgen.

46 gedachten over “FCA Cassino als export-fabriek onder zware druk

  • 30 juni 2019 om 11:32
    Permalink

    Dat krijg je als je mensen met een groot EGO aan het roer zet en geen mensen die in de samenleving staan en de auto markt kennen

    Beantwoorden
  • 30 juni 2019 om 11:33
    Permalink

    Wat een dramatisch slecht nieuws en zo kenmerkend voor het FCA beleid. Geen een, werkelijk geen een model dat wordt aangekondigd komt meer tot realisatie. En dan al decennia lang verbaasd dat de cijfers achter blijven tov de uitbundige en irreële prognoses. 800.000 alfa’s per jaar. Met twee modellen. Ik denk dat Renault er verstandig aan heeft gedaan om niet in zee te gaan. Overcapaciteit en geen modelenbeleid is niet aantrekkelijk voor een potentiële partner. Hou toch op. Mijn 159 sportwagon gaat z’n laatste jaar in. Daarna is het helaas klaar met mijn alfa-reeks ben ik bang.

    Beantwoorden
  • 30 juni 2019 om 12:01
    Permalink

    Deze chaos is toch wel veroorzaakt door wijlen Sergio Marchione.Zeker erg dat de beste man is overleden trouwens. De Giulia, Stelvio,Fiat 500l,Fiat 500X,allemaal geen verkoopknallers.Helaas,jammer.
    Door zijn modellen politiek is al menig dealer over de kop gegaan .En degene die nog over zijn, hebben oude modellen (die vaak ook nog eens te duur zijn) in de showroom staan.Hij werd hier op dit forum vaak helemaal opgehemeld. Maar als je alles iedere keer uitsteld en geen vertouwen in de Europse markt hebt,kun je dit verwachten .
    Er zullen nog heel veel Italianen werkeloos worden.
    Neem nu de Tonale,schitterend om te zien maar wanneer komt hij nu echt in de showroom??? Dit duurt allemaal veel te lang. Opvolger van de Maserati GT is nu al aan een vervanger toe haha. Zeker 8 jaar geleden werd de Alfieri al getoond !
    Zo jammer dit allemaal, want de Italianen kunnen in mijn ogen nog steeds de mooiste auto’s maken !!!

    Beantwoorden
  • 30 juni 2019 om 13:11
    Permalink

    Het gaat echt allemaal fantastisch. Vraag maar aan de rozebrildragers op dit forum van wie niemand ook maar de minste kritiek mag leveren.
    Helaas is de waarheid dat FCA compleet ongeloofwaardig is geworden.
    Maar de rozebrildragers hebben meer info. Het komt allemaal goed want zij weten meer. Alleen zou ik weleens willen weten wat zij weten. Daar komt nooit antwoord op. Maar owee als je terecht kritiek hebt over het complete falen van FCA in Europa.

    Beantwoorden
  • 30 juni 2019 om 13:58
    Permalink

    Auto, s waar vraag naar is wordt niet gemaakt en auto,’s wat gemaakt wordt is geen vraag naar gevolg van grote EGO, ‘s
    Groetjes Lancia FFF

    Beantwoorden
  • 30 juni 2019 om 14:07
    Permalink

    FCA roept alleen maar, er komt alleen niets, jammer van de merken Alfa Fiat en Lanica.

    Beantwoorden
  • 30 juni 2019 om 14:24
    Permalink

    Het heeft allemaal niet zozeer met ego’s bij FCA te maken. Het woord continuïteit is gewoon niet bestaand in de Italiaanse vocabulaire. Zonder Sergio was er overigens vele jaren geleden al helemaal niets, nada niente meer over van de Italiaanse auto-industrie. Feit. Wat daarna komt is het niet tijdig kunnen inspelen op de sterk veranderende marktsituatie. Toen het moest was er te weinig geld, nu is er best redelijk geld lijkt me zo, maar lopen ze te (weer) ver achter of wachten ze voor de verandering op gunstiger marktcondities. Renault heeft niet besloten om niet in zee te gaan met FCA, iedereen was vóór. Nee de Franse overheid trok de melk op,
    over ambtelijke Ego’s gesproken. Protectionisme avant la letre.
    Een partner is nodig om te overleven voor FCA, dat moge duidelijk zijn. Daarom was het voorstel tot een fusie in die zin geniaal, ook wat betreft timing. Maar ja, wie zij wij….

    Beantwoorden
  • 30 juni 2019 om 14:47
    Permalink

    FCA heeft alle techniek in huis en het heeft juist alles te maken met rendement. Voor Renault is FCA dus een excellente kans om tegen lagere kosten meer concurrerend te kunnen worden naar kolossen als VAG en Toyota

    Beantwoorden
  • 30 juni 2019 om 15:05
    Permalink

    Ik denk dat Macron zich terecht ernstig zorgen maakt over de overcapaciteit bij FCA (en Renault) en zag dat FCA ook op nieuwe techniek echt niets toe te voegen heeft voor Renault. Tel daarbij op het waardeloze modellenbeleid en de keuze is snel gemaakt. FCA heeft keihard een partner nodig, maar andersom hebben vele andere autobedrijven FCA niet nodig. Alleen een goeie positie in Noord en Zuid Amerika is blijkbaar niet voldoende aantrekkelijk. Voor de politieke steun van Macron is de Europese positie en overcapaciteit belangrijker.

    Beantwoorden
  • 30 juni 2019 om 16:00
    Permalink

    Verkoop organisatie deugd niet
    Lancia heeft genoeg potentie

    Beantwoorden
  • 30 juni 2019 om 17:10
    Permalink

    Tja Hoekree en Henk. Welke opbeurende woorden kunnen we nog verwachten van jullie als kenners van de autowereld. Of worden ook hier de critici/realisten weer gemaand tot zwijgen. Zou lid worden van de facebookgroep Tonale liefhebbers (echt, die bestaat), kun je daar verder dromen en afgeven op de boze autowereld!

    Beantwoorden
  • 30 juni 2019 om 17:57
    Permalink

    Uitnodigen tot discussie is goed Bertone! Advies om weg te gaan van AE zie ik liever niet. Diversiteit boven alles.;-)

    Beantwoorden
  • 30 juni 2019 om 19:00
    Permalink

    Zo is dat @Lancia4Ever. Maar het blijft stil en een antwoord op mijn vraag “‘waarom elders wel en bij FCA niet” blijft achterwege.

    Beantwoorden
  • 30 juni 2019 om 19:35
    Permalink

    Laten we niet op de persoon spelen. Hoekree en Henk zijn niet schuldig aan het wanbeleid van FCA mbt nieuwe modellen en technieken. Ik ben jaloers op hun optimisme. Lang had ik hoop dat het goed zou komen maar sinds het schrappen van een opvolger van de Punto/Mito niet meer. Als je de bestverkopende klasse in Europa simpelweg opgeeft, dan heb je als volumefabrikant afgedaan. Als dan ook nog de investeringen in Alfa en Maserati achterblijven, dan lijkt het boek FCA Europa helemaal dicht.
    De enige reden dat de fabrieken in Italië nog niet helemaal gesloten zijn is dat er megakortingen worden gegeven op alle modellen vanaf de Panda.
    Probleem is ook dat FCA de techniek die het heeft, (hybride) firefly, in vrijwel geen enkel EU model levert. En wel al sinds 4 jaar in Brazilië. Dat zou toch tegen beperkte kosten moeten kunnen. Hadden ze in 2018 iets minder dividend uit moeten keren, en iets meer investeren. Mochten de motoren over een paar jaar alsnog komen, dan zijn ze feitelijk al verouderd. Net als met aangekondigde modellen. Leuk die showmodellen maar vermoedelijk rijden die volgend jaar rond met Chinese badge, 2 jaar voordat FCA zo ver is.
    Ik blijf hopen op een verrassing. Maar dat is zo wat hopen op een wonder.

    Beantwoorden
  • 30 juni 2019 om 20:08
    Permalink

    FCA en de toekomst? Met een verleden die vele in de autoindustrie van zouden dromen en een geschiedenisles zou moeten zijn wordt niet naar gekeken, jammer.
    Lancia weg
    Alfa Romeo bijna weg
    Masarati weg
    Wat volgt?

    Beantwoorden
  • 30 juni 2019 om 20:15
    Permalink

    Al lul je de hele week over mij het doet me geen ene reet.
    Vraag me af hoeveel van jullie critici er werkelijk een nieuwe auto gaan kopen ????
    In 2018 hebben wij een nieuwe alfa gekocht.op mijn werk hebben we 3 nieuwe ducato s gekocht mijn bazin een nieuwe 500. Enja dankzij mij.
    Fca heeft vorig jaar al verkondigt dat 2019 een overgangs jaar zou worden.
    Als jullie met je grote mond nou ook eens een nieuwe alfa zouden kopen zouden we er veel beter voor staan.
    Maar nee men rijd in een alfa van 100 jaar oud want dat is zo gaaf.
    Nou mijn eerste alfa kon vooral hard roesten.
    Een beter fca begint gewoin bij jullieen ben je niet van plan om wat te kopen dan ook geen kritiek hebben.

    Beantwoorden
  • 30 juni 2019 om 20:23
    Permalink

    Lancia4ever
    Wees masr niet bang ik verdwijn niet.
    Italie zit in mijn hart.
    Daar leef ik voor.
    Mijn passie voor italie heeft al heel veel mensen doen besluiten om italiaans te gaan rijden its tot de zogenaamde liefhebbers hierboven

    Beantwoorden
  • 30 juni 2019 om 20:26
    Permalink

    Moet al meer dan 50 jaar die kritiek aanhoren over alfa en fiat en lancia hoe slecht ze wel niet zijn.
    Maakt mij niet uit want als ik in mijn alfa stap dan ben ik thuis dan wordt ik 1 met mijn auto en gaan we samen op pad .
    Ik koop een auto voormezelf niet voor een ander.

    Beantwoorden
  • 30 juni 2019 om 21:20
    Permalink

    @Hoekree
    Ik rij al tientallen jaren Italiaans en wil niet anders. Ook nooit serieus problemen gehad. Wel roest, zeker de Ritmo’s die ik heb gehad.
    Ik zie je punt mbt kopen. En wil graag toelichten. Het probleem is niet dat ik geen FCA product wil kopen, het probleem is dat FCA op dit moment geen auto’s maakt die ik zou willen kopen. En ik vrees dat dat voor velen het geval is. Ik rij geen auto van de zaak en woon op fietsafstand van werk. Daarmee ook geen kilometervreter. Maar bij aanschaf 3 jaar geleden serieus gekeken naar nieuw of occasion. Als de Tipo toen firefly, bij voorkeur hybride, had gehad, had ik die gekocht. Bij afwezigheid toen een overbrugingsauto, Croma. In afwachting van… De Tipo rijdt prima maar interieur kon sprankelende en qua brandstofverbruik doet ie het op de boordcomputer niet beter dan Croma met prehistorische opelmotor. Vriend van mij rijdt in Citroën C4 met 1.2 turbomotor die wel heel veel zuiniger is. En mooier is afgewerkt, al houd ik niet van dat dashboard. Tsja. Dan nog maar even doorrijden in een wat oudere Fiat, in afwachting van betere tijden die hopelijk nog komen.
    Inmiddels is de vraag of hybride nog toekomst heeft of dat ik beter gelijk elektrisch kan kopen. Maar ook daar blijft het aanbod van FCA afwezig.

    Beantwoorden
  • 30 juni 2019 om 21:41
    Permalink

    Ook ik woon op fiets afstand van mijn werk.
    Maar vriendin niet die rijd met een privee auto dus 40000km per jaar voor 19 cent de km geen verpot dus.

    Beantwoorden
  • 1 juli 2019 om 07:46
    Permalink

    In die periode dat Alfa en Lancia de zelfde bodemplaat deelden zoals de Dedra /155, Thema / 164 enz heeft Alfa Romeo geen wind eieren gelegd ze hebben goed geboerd maar waarom ze daarna gestopt zijn is voor mij een raadsel

    Beantwoorden
  • 1 juli 2019 om 09:44
    Permalink

    Het antwoord is simpel Hilbert; jij spreekt over de vruchtbare tijd onder Ghidella, die zocht naar juiste kostenbesparingen en mondiale uitbreiding. Daarna onder Romiti/Cantarella volgde een periode van verkeerde bezuinigingen en een focus op de Italiaanse markt. De hogere segmenten werden losgelaten en vervangers als de Kappa, Lybra, 166 kwamen veel te laat en de Croma werd helemaal niet vervangen (Marea was geen volwaardige opvolger). De 156 was wel een goede zet. Intussen kwam Fiat Auto op het randje van de afgrond en werd er geld verbrand omdat afdelingen nauwelijks meer samenwerkten. Lancia bouwde de Thesis op onverantwoorde wijze en had intussen geen opvolger voor de Lybra. Ook Alfa Romeo’s 159, Brera, Spider en de Croma op GM platform bleken een heel duur geintje.

    Beantwoorden
  • 1 juli 2019 om 12:47
    Permalink

    Als de middelen er zijn en je hebt de Italiaanse passie nog dan kun je van de fouten leren

    Beantwoorden
  • 1 juli 2019 om 14:49
    Permalink

    @CCHans mee eens ze kunnen wel golfs gaan bouwen bij FCA maar daar zit niemand op de wachten wie een golf wil gaat naar VW. De 500x is trouwens best een leuke wagen veel beter geslaagd dan de 500L die 500L hadden ze als grote panda moeten bouwen en niet als 500. I.p.v. de 500L hadden ze een 5 deurs giardiniara moeten maken die zou het ook heel goed doen denk ik. Hip en pracktich. Ik krijg een 500 niet langs de commissie wegens te kort aan deuren.

    @Hoekree
    Maar ik mag straks een lease dus gaat onze nieuw gekochte Punto de deur uit. Maarja ik wil graag een alfa leasen maar de giulia is te duur met 1.3 firefly had hij misschien in het budget gepast. Giulietta staat niet op de lijst, 500x, en tipo ook niet. Eisen pakket van de werkgever minimaal 4 deuren dus een mito valt ook af. En een EV komt ook niet snel en als ze komen is leasend NL niet meer geïnteresseerd wegens geleilijke bijtellingscategorie regels. M.a.w ik wil heel graag straks een Italiaan leasen maar ik kan er niet 1 krijgen voor het lease budget. En daar baal ik best van want ik wil wel betalen voor eigen gebruik als het maar een ALFA is. Voor het reken model ben ik verwezen naar een andere partij om te kijken daar staat wel een giulietta tussen maar die komen allemaal boven gegeven budget met de basis versie. Alleen als ik de cijfers aanpas naar wat ik werkelijk getallen dan past het wel maar de norm word bepaald door een vast reken model voor iedereen en dan zijn ze te duur🤬. Een leleke T-cross met veel toeters en bellen zit er €80, onder het budget.

    Beantwoorden
  • 1 juli 2019 om 14:54
    Permalink

    En ja zelfs een 10 jaar oude giulietta prefereer ik boven een golf 8 of 9 waar ze ook met de teller mogen wezen. Maar liever een giulia natuurlijk. Als de motoren schoner zouden zijn en er niet 7mile bpm belasting op zat was het geen punt geweest.

    Beantwoorden
  • 1 juli 2019 om 17:32
    Permalink

    AR159
    Dat begrijp ik
    Maar er niet zijn er hier een paar die rijden in een bmw???
    Vinden de giulia lelijk ????
    En rijden dan nog in een alfa van 50 jaar oud.
    Geloof me een echte alfist gaat geen bmw rijden never .
    Jij hebt dat hart wel dat lees ik wel.
    Je hebt het over een giuletta man man die blijven prachtig .
    Hoop dat het gaat lukken met je autokeuze.

    Beantwoorden
  • 1 juli 2019 om 18:52
    Permalink

    Hahaha Hoekree, de grote roerganger heeft gesproken. Hij bepaalt wanneer je een echte Alfist bent. Oftewel je bent voor of tegen, volgens Mao van de lage landen. Wat is je volgende stap; een kalifaat van ” echte Alfisten” oprichten!!! De verkoopaantallen van juni in Italië spreken voor zich. Slaap lekker vannacht!!!

    Beantwoorden
  • 1 juli 2019 om 19:32
    Permalink

    We zijn kritisch omdat we van Italiaanse auto,’s houden, Maserati bij Ferrari en Alfa, Fiat en Lancia het zelfde platform delen wat is er mis mee.
    Laten ze Europese tak en Amerikaanse tak gewoon scheiden

    Beantwoorden
  • 1 juli 2019 om 22:23
    Permalink

    Wij zijn niet kritisch omdat wij van Italiaanse auto’s houden. Wij houden van het Italië van vroeger, wij zijn nostalgisch.

    Beantwoorden
  • 1 juli 2019 om 23:14
    Permalink

    Maar wees gerust vorige week is bevestigd dat de 5 miljard voor italie devenitief toegezegt zijn .
    Maar zoals al bekent was 2020 begint het pas .

    Beantwoorden
  • 1 juli 2019 om 23:49
    Permalink

    Nostalgisch, kritisch. Er is nu gewoon te weinig aanbod. Laatste nieuwe model van Fiat is 4 jaar oud. Bij Alfa 3 jaar. Bij Lancia 8 jaar. Geen hybride, geen elektrisch, behoudens 500X geen moderne motoren. Vergelijk dat met, noem eens wat, Renault. Of PSA. Of wat dan ook. FCA is alsof het Nederlands elftal nog steeds speelt met Snijder en Van Nistelrooy. Plezier om te zien maar je wint er geen wedstrijden mee.

    Beantwoorden
  • 2 juli 2019 om 00:14
    Permalink

    @Hoekree
    Toe maar vijf miljard! Krijgen de verschillende modellen nieuwe bekledingsstoffen?

    Beantwoorden
  • 2 juli 2019 om 06:11
    Permalink

    Tja niccolo er kwam al nooit iets zinnigs uit je en zo te horen gaat dat niet veranderen.
    Noemen ze dat geen kleutergedrag ?

    Beantwoorden
  • 2 juli 2019 om 10:52
    Permalink

    Op de man spelen noem ik kleutergedrag. (1) Fiat heeft al eerder miljarden toegezegd en niet de daad bij het woord gevoegd. (2) Iedereen met een beetje inzicht in waar de automobielindustrie voor staat weet dat 5 miljard aan de lage kant is om de modellen te ontwikkelen die een autofabrikant nodig heeft om goed mee te kunnen doen.

    Beantwoorden
  • 2 juli 2019 om 11:00
    Permalink

    @Hoekree: Er staat bij mij een Jeep, een Fiat en een Alfa voor de deur, dus ik doe ook mijn best. Maar objectief kijkend, is het best droevig. Ik gooi wat termen op en dan mag jij zeggen of ze van toepassing is: Beren op de weg; doorpakken; afwachtend; vooruitstrevend. Voor mij geld dat de Jeep sowieso blijft, maar de Fipo en de Mito waarschijnlijk aan het eind van de rit door iets anders vervangen worden. Niet omdat we geen FCA willen, maar omdat het er gewoon niet is.

    Beantwoorden
  • 2 juli 2019 om 13:12
    Permalink

    Ik wist niet dat Jeep Italiaans is
    FCA wil wel graag iedereen een eigen Jeep

    Beantwoorden
  • 2 juli 2019 om 18:44
    Permalink

    FCA probeert iedereen in een Jeep te krijgen, dan kan de Italiaanse auto merken opslot

    Beantwoorden
  • 3 juli 2019 om 11:26
    Permalink

    De Latijns Amerikaanse markt is jarenlang door Fiat verwaarloost. Er werden modellen verkocht die in Europa al een opvolger hadden en of daar weer een opvolger van. Ondanks dit verkochten de auto’s daar goed en is Fiat jarenlang marktleider geweest. Een aantal jaren geleden is men daar begonnen met een inhaalslag en werden er snel achter elkaar nieuwe modellen geintroduceerd met morderne techniek. Nu jaren later is de situatie een soort van omgedraaid. De nieuwe/ recente modellen bevinden zich in Latijns Amerika en in Europa staan de verouderde modellen in de showroom. Nou….de modellen die er nog zijn dan want te veel modellen die de consument aanspraken zijn er niet meer. Ik hoop dat er in Europa ook een inhaalslag gemaakt wordt. De concurrentie heeft niet stilgezeten, de kopers ook niet gezien het groot aantal Kia’s en Hyundai’s die je ziet in het straatbeeld. Om nog maar van andere merken te zwijgen. Het is jammer.

    Beantwoorden
  • 3 juli 2019 om 11:34
    Permalink

    @ Bart : ook mét Sergio niets ,nada niente.
    Lancia niente, opvolger Punto niente opvolger Giulietta niente,opvolger Mito niente, opvolger Maserati GT niente, elektrische auto niente, werk voor fabriek medewerkers niente.
    Toekomst perspectief niente. En ga zo maar door …….

    Beantwoorden
  • 3 juli 2019 om 13:32
    Permalink

    Jammer dat de Bravo, Delta en Guiletta geen opvolger hebben.. Mede jammer dat de Giulia niet samen met Lancia een platform heeft gekregen.

    Beantwoorden
  • 3 juli 2019 om 14:11
    Permalink

    Had HG de zaak maar overgenomen: Want HG doet wat het beloofd!!!

    Beantwoorden
  • 3 juli 2019 om 22:48
    Permalink

    Leuk die emotie, ook wel een beetje Italiaans eigenlijk. Maar ook steeds herhalingen… FCA heeft genoeg in de pen zitten. Een verse Punto had natuurlijk direct ontwikkeld moeten zijn, en in 2014 op de markt moeten komen. FCA heeft zeker Europa verwaarloosd. Maar FCA was zo goed als bankroet voor die periode. Het geldschip kon wel binnenkomen aan de andere kant van de grote plas, daar is geïnvesteerd, zowel in Noord als Zuid Amerika. Daarvan plukt FCA nu de financiële vruchten. Alleen door regelgeving in Europa, en de boetes die men kon verwachten door de relatief hoge CO2 uitstoot van de modellen tov de afspraken met de EU, (zie recente deal met Tesla) komen die nieuwe modellen vanaf 2020. Eerder zou de ontwikkeltijd te lang en te duur zijn, tegenover de levens cyclus van een model. Sergio kon ook heel goed rekenen…. FCA heeft kleine modellen straks heel hard nodig, die komen absoluut, (inclusief Lancia), om de gemiddelde uitstoot omlaag te krijgen. Een model verkoopt namelijk het beste in de eerste 2-3 jaar na introductie, daarna met grotere kortingen. Pak voor het gemak de laatste NL prijslijst van de Punto, en de Giulietta, en kijk naar de ex BTW/BPM prijzen, en de kortingen waarmee de dealers slingeren…. nog even geduld dus, maar het gaat nu snel beloond worden ! Het begint de komende maand, en de groter nieuws volgt op 20022020 volgens de echte insiders.

    Beantwoorden
  • 4 juli 2019 om 07:03
    Permalink

    Het zal maar waarom Lancia alleen maar in Italië.
    Er is anders nog nooit zoveel Jeep en Dodge verkocht in Europa dankzij FCA

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.