Chrysler facelift modellen voorbode voor Lancia van morgen?

Vanuit de VS is steeds meer beeldmateriaal vrijgegeven van de meest aanstaande nieuwe modellen van Chrysler.

Het merk heeft zo spoedig mogelijk nieuwe input nodig aangezien het bestaande modellengamma geen klant meer kan bereiken. Kortom Chrysler heeft op korte termijn een totale make-over nodig om een succesvolle herstart te kunnen maken. Nieuwe motoren, een betere afwerking en een geheel eigen stijl zijn daarvoor de basisingrediënten voor het merk uit Detroit. En Chrysler krijgt zo te zien waar het op hoopt met dank aan de inzet van datgene wat Fiat opnieuw heeft weten samen te smeden. Uiteraard is het onmogelijk dat het om totaal nieuwe modellen zou gaan, aangezien die een aanloop nodig hebben van minimaal 2 jaar. Nieuw modellen zullen er ook komen en wel in een recordtempo. Marchionne wil zoveel mogelijk tijd besparen en heeft om dat te bereiken een strak tijdsschema geïntroduceerd in Auburn Hills. Vooral voor Chrysler-Lancia en Jeep is de uitdaging het grootst de komende jaren. Aan onze kant van de plas geldt hetzelfde natuurlijk (behalve voor Lancia) vooral voor een merk als Alfa Romeo.

Inmiddels heeft de vergadering voor Chrysler-dealers in Florida plaatsgevonden en heeft men het publiek en de pers dus niet totaal in het ongewisse gelaten, ondanks dat het achter besloten deuren was. Wat wij te zien krijgen zijn persfoto’s van grondig hernieuwde bestaande Chrysler modellen met een duidelijke eigen identiteit. De verversing van de Grand Voyager MPV is inmiddels bekend gemaakt en er zijn ‘teaser’ foto’s van de vervanging van de huidige Sebring de wereld ingestuurd. Zoals reeds aangekondigd is de voorlopige vervanging van dit weinig succesvolle D segment model van Chrysler een van de belangrijkste pijlers van Marchionne voor het afgelopen jaar geweest. Dankzij de komst van dit model, dat nu officieel ‘200’ gaat heten zoals de meesten binnen Chrysler ook hoopten, kan Chrysler weer een behoorlijk frisse start maken binnen dit segment en is er baangarantie voor 1200 mensen van de Sterling Heights fabriek. Wat eind dit jaar nog volgt is de vernieuwde 300c.

Maar een dergelijke goede ingreep op een Grand Voyager, Sebring en 300c, gaat uiteraard niet lang mee. Nieuwe modellen zijn dan ook reeds opgenomen in het drukke plan tot 2014 en liggen nu al terwijl je dit leest op de tekentafel. Toch betekent dit voor de Lancia-liefhebber vooral dat er een onzekere tussenfase tegemoet gezien kan worden waar niemand een duidelijk beeld van kan krijgen. Tegen beter weten in hoopten wij op iets meer dan een grondige facelift van oud Amerikaans design. We weten inmiddels dat Chrysler Europa achter de schermen zich transformeert tot een FGA dealernetwerk. Maar of dit ook betekent dat er binnenkort een Lancia logo op deze dealerpunten zal prijken en naast de Delta, Musa en de nieuwe Ypsilon een ge-restylede Sebring, Grand Voyager en 300c zullen staan met het mooie logo uit Turijn, durven (en willen) we nu niet meer te bevestigen. Alleen al om het feit dat dit beeld niet verkoopbaar is aan de enkeling die het mooie merk goed kent met al haar historie van Lambda tot Aurelia en van Fulvia tot Delta. En is het in feite ook niet moeilijk te verkopen aan mensen die het rijk Italiaanse merk minder goed kennen? Plots heeft de 300c een ander logo en andere naam… Een Chrysler was de afgelopen jaren moeilijk te verkopen om over een Lancia maar niet te spreken. En de potentie die Chrysler bij de introductie van de 300c wél had, was vanwege een duidelijke Amerikaanse inborst. Daar past geen Italiaans logo op. Omgekeerd is er de reden waarom sommigen onder jullie toch nog juist voor een Lancia kiezen; Vanwege het overtuigende verfijnde Italiaanse DNA. In Italië zijn er meer die juist dát weten te waarderen en dit de komende tijd dus moeten ontberen als het gaat om deze Amerikaanse FL modellen. De vraag is wie er dan nog naar de ‘Lancia dealer’ gaat indien het niet de oude Lancia klant is of de voormalige Chrysler koper…

Met deze bange slotconclusie hopen we dus eigenlijk dat het feitelijk onmogelijk is en dat de herinrichting nog een paar jaar gaat duren. De Delta is dan toe aan een Facelift en de nieuwe Ypsilon kan nog even mee. Laat dan (pas) het nieuwe Lancia maar komen met de toevoeging van D en E segment auto’s uit Detroit. Zeker niet eerder… Dit decennium is in ieder geval één grote zure appel voor wie van Lancia houdt.

Een gedachte over “Chrysler facelift modellen voorbode voor Lancia van morgen?

  • 18 september 2010 om 12:55
    Permalink

    Er is nu het gerucht dat enkel de gerestylde GrandVoyager met Lancia badge hier te koop zal zijn. De 300c FL sowieso niet en de 200 op basis van de Sebring mogelijk ook niet.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.