Chrysler moet de redding van Fiat worden

Fiat heeft in 2009 Chrysler gereanimeerd en de firma uit Detroit -waar Fiat al voor 62% eigenaar van is- is nu bloeddonor voor de Europese tak van Fiat. Financial Times herhaalt vandaag wat wij vorige week al schreven. De Italiaanse automerken zijn nog voor 37% (16% Italië en 21% wat betreft de rest van Europa) van de Europese markt afhankelijk. Inmiddels is Chrysler de sterkst groeiende groep in Amerika en looft iedereen de methode ‘Marchionnéé’. Één van de meest tastbare vruchten van de omwenteling drie jaar geleden is behalve de verkoopcijfers, de sterk groeiende bedrijvigheid rond Belvidere Illinois, dankzij de productie van de nieuwe Dodge Dart op Italiaans platform (foto’s). De van oorsprong Londense financiële krant schrijft dat er momenteel 300 per dag uit de fabriek rollen en dat dit maandelijks naar verwachting stevig toe zal nemen. Maar liefst 4500 werknemers zorgen ervoor dat de fabriek 120 uur per week draait.

Het resultaat van de Amerikaanse successen, is dat de levenslijn naar Lingotto nu meer dan 20 miljard euro aan liquiditeit bedraagt en ruim 8 miljard aan omzet (inclusief Fiat zelf). Dat is meer dan het dubbele van wat bijvoorbeeld Renault-Nissan heeft en nog veel meer dan PSA (2,8 miljard). Het grootste probleem van Fiat in Europa is momenteel de overcapaciteit van de Italiaanse fabrieken, die slechts op 53% van hun totale kracht draaien. Daarbuiten is de prille start in China in het nadeel van de Italiaanse divisie, ten opzichte van de concurrentie. Fiat’s sterkste punt blijft de positie op de Zuid-Amerikaanse markt (Brazilië), goed voor 19% van de totale markten, en de opkomst in Noord Amerika. Tegen die dat Fiat’s aandeel in Chrysler naar 80% is gestegen, kan Marchionne Fiat daadkrachtig helpen, met extra financiële injecties. Chrysler wint volop terrein in de VS in tegenstelling tot GM en Ford, die juist al jaren lang in moeten leveren. Fiat is in combinatie met Chrysler nog niet aan de eerste 6 van de wereldtop toe, maar kan dit mede realiseren zodra de productiviteit verder zal toenemen, met een hoger rendement van bijvoorbeeld de Europese fabrieken. In de verre toekomst kunnen ook Chinese successen de groep tot de top van de wereld doen behoren. De grootste dreiging in deze wedloop komt vooral uit Korea.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.