D-segment Lancia gespot in de VS

lanciachrysler

Dit is ‘m dan echt, de middensegment Lancia van de toekomst gespot in Amerika en zwaar gecamoufleerd. De Chrysler fanatici van Allpar.com hebben er als eerste hun licht over laten schijnen. Ook zij komen tot de conclusie dat het vrijwel zeker om een voorwielaangedreven voertuig gaat op de meest lange versie van het ‘Compact US Wide platform’ van Fiat. Hoewel de kwaliteit erg slecht is, kunnen we stellen dat er best een knappe sedan onder het afplaksel schuil moet gaan. Er is niet direct een typisch Lancia DNA te herkennen, wat echter ook niet de bedoeling was. Wel kun je alvast speculeren over een bepaalde vorm van Italiaanse elegantie.

Amerikanen noemen de nieuwe Chrysler 200 op internet al een ‘poor man’s Quattroporte’ gezien de subtiele welvingen ter hoogte van het achterspatbord. Met een beetje goede wil zou je kunnen zeggen dat de velgen en de schuin aflopende kofferbaklijn de nodige Italiaanse flair verbergen, wat dus prima voor een Lancia van de toekomst door zou kunnen gaan. Met veel fantasie zou je zelfs kunnen stellen dat de vorm van de achterzijde met naar binnen lopende kofferbaklijn reeds debuteerden op de berlina’s Lybra en Thesis. We vermoeden dat de achterlichtunits op elegante wijze deze lijn volgen, overlopend in de taillelijn. De tape die suggereert dat de lichten breder zijn, lijken te zijn aangebracht om de boel een beetje te misleiden. En zouden de tekenaars van de Ypsilon S MOMODESIGN ook aan dit model hebben meegewerkt gezien de vorm van de ’twinpipes’?

ypsilon s

Lancia als Maserati voor de gewone man, vinden we als Lancia-liefhebbers een hele aantrekkelijke en steekhoudende gedachte overigens. Met modellen onder de segmenten van de drietand, zou Lancia bij wijze van spreke naast het Modenese merk verkocht kunnen worden, wat de levensvatbaarheid van Lancia enkel ten goede zou komen. Sportiviteit en gevoel voor stijl wordt dus als vanouds op alle drie Italiaanse ‘premium’ merken doorgevoerd in de toekomst. Zou het verschil tussen deze Lancia en toekomstige D-segment Alfa Romeo dan echt voornamelijk in de achterwielaandrijving zitten? Het zou in onze ogen de ideale keuzemogelijkheid zijn naast vierwielaandrijving op beide modellen. Hoe dan ook de Chrysler-versie gaat begin volgend jaar in de VS al in première. De Lancia verwachten we niet eerder dan eind 2014 of zelfs het eerste kwartaal van 2015.

We bedanken onze lezer ‘De Longo’ voor de attentie.

2 gedachten over “D-segment Lancia gespot in de VS

  • 12 september 2013 om 14:22
    Permalink

    Ik denk dat we een eventuele relatie Maserati / Lancia snel kunnen loslaten. Die rol zal aan Alfa toebedeeld worden. Eerder is al een keer geroepen dat er 2 driehoeken zullen ontstaan, Chrysler, Fiat en Lancia en Ferrari, Maserati en Alfa. Alfa heeft in sportieve zin meer raakvlakken met Maserati dan Lancia. Daarnaast zijn er nu ontwikkelingen om de productie van M. en A. in de twee Turijnse fabrieken te laten samenvloeien. Ik denk dat Chrysler bepalend zal zijn in het verder verloop van de koers van Lancia, wat betekent dat Lancia maar heeft te volgen.

    Beantwoorden
  • 12 september 2013 om 18:17
    Permalink

    Ik denk juist dat het een logische en goed gekozen koers is die men verkooptechnisch zal volgen (eindelijk, want veel Lancisten voelen er langer voor maar dat ter zijde). Technisch (dus qua techniek) gezien sluiten AR en Maserati weliswaar goed bij elkaar aan, qua merk identiteit bijt het elkaar echter. Vooral voor een topmodel van AR zal dat problematisch zijn. Alfa Romeo zal dan ook volgens de laatste berichten in de VS bij de 500-lijn van Fiat in de showroom staan (domste fout die Fiat in EU ooit maakte is trouwens het verkopen van Fiat en Lancia in 1 showroom). Intussen is Chrysler/Lancia de ideale kandidaat om eventueel samen met Maserati in een etalage te zetten. Het zal Chrysler nl ook een boost geven aangezien die met dezelfde soort problematiek kampen bij het publiek als Lancia (serieus genomen worden). Let wel alleen op plaatsen waar een zelfstandige Maserati-showroom niet rendabel is. Lancia en Maserati delen al jaren dezelfde inborst, nl die van ongekende luxe en flair met voldoende sportiviteit (dat laatste bij Maserati uiteraard nadrukkelijker dan bij Lancia). Verkooptechnisch is Lancia-premium dus beter te combineren met de drietand dan Alfa-premium. Alfa Romeo moet in een winkel nl. juist altijd de boventoon voeren en vrijwel geheel op zichzelf staan. Het is anders net zoiets als Porsche en BMW in 1 hal zetten. Op een of ander manier bijt elkaar dat. Porsche past bij Audi en BMW bij Mini.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.