De Lancia Gamma keert terug als grote EV

Lancia noemt volgend topmodel Gamma.

Tijdens de presentatie van Lancia’s concept de Pu+Ra HPE, is bevestigd dat het productiemodel Gamma zal heten. Luca Napolitano zei er wat over in presentatie van een officieel productieprogramma voor de komende 5 jaar. Een presentatie waarin tevens de komst van een HF versie van de Ypsilon werd aangekondigd. Het gebruiken van de naam Gamma is in lijn met andere Griekse letters als Ypsilon en Delta. Lancia heeft daarin tijdens de eerste twee decennia van de vorige eeuw al een rijke traditie in opgebouwd. Na een tussenliggende periode met Romeinse namen keerden de Griekse letters ook weer terug (met Delta als hoogtepunt) en op de Lancia van morgen dus ook. De volgende gamma komt exact een halve eeuw na de vorige. Lancia bouwde de eerste Gamma al in 1910, en doopte begin jaren ’60 zelfs een grote vrachtwagen (de laatste!) tot Esagamma. De wereld kent echter vooral de oogverblindende tweedeurs creatie van Aldo Brovarone (afbeelding onder) met Pininfarina-logo. Deze was gebaseerd op de Berlina uit 1976. Men speelde ook met de gedachte om een klassieke vierdeurs sedan (Scala) en een prachtige shooting break (Olgiata) te lanceren.

De inmiddels overleden (2020) Aldo Brovarone tijdens een van de Gamma-meetings in Turijn waar hij altijd enthousiast z’n persoonlijke bijdrage aan leverde.

Visioen van een Lancia-liefhebber.

Het is geen overdreven verslag wat je vaste redacteur nu maakt, maar een eerlijk verhaal: Afgelopen weekend heb ik samen met enkele andere Italiaanse autofanaten genoten van het jaarlijkse evenement Techno Classica in Essen. Daar kocht ik vanuit m’n enorme zwak voor Lancia topmodellen het fantastische recente boek over de ontwikkelingsgeschiedenis van de Lancia Gamma door Matteo Licata (afbeelding onder). Een compleet werk waar zelfs onze voormalig redacteur Paul Vaarkamp als Gamma-liefhebber aan meewerkte. Al lezend besefte ik dat de pas getoonde Pu+Ra HPE vooral een ode is aan Lancia’s avantgardistische benadering van elegant design in de jaren ’70. Het stijlvolle ruimteconcept dat vooral ook toegepast zal worden vanaf het grotere middensegment model dat in 2026 het daglicht zal zien, heeft alles in zich om een herinterpretatie te zijn van de weinig beminde doch fascinerende Gamma Berlina uit 1976. De Beta HPE shooting brake was immers een compacte auto. Het vlaggenschip uit 1976 werd weliswaar geen commercieel succes maar was destijds een project, dat zonder compromissen (wel zonder V6 onder de kap) het levenslicht zag.

Het boek van Matteo Licata, Lancia Gamma Berlina & Coupé 1967-1984 ISBN 9798414828587 biedt een interessante inzage in de ontwikkelingsgeschiedenis van het eerste topmodel onder Fiat.
President Giovanni Leone krijgt in september 1976 de eerste exemplaren van de Lancia Gamma ‘130’ berlina te zien.

Van Fastback tot Sportback.

De oude Gamma die vandaag vooral als coupé van Pininfarina de aandacht van autoliefhebbers trekt, was als ruime zakelijke berlina een fastback (net als de Beta berlina). Een vooruitstrevende stijlkenmerk (mensen moesten er aan wennen) dat ook vandaag opnieuw wordt toegepast en dikwijls als Sportback wordt aangeduid. Napolitano gebruikte zaterdag in het kader van de nieuwe Lancia Gamma dan ook die laatste term. Een best voor de hand liggende keuze voor een zakelijke ruime Lancia EV van de toekomst vinden wij. Napolitano noemt het overigens een eerste nieuwe Lancia met veel focus op markten buiten Italië. We zijn erg nieuwsgierig naar de eerste tastbare feiten. Mogelijk gaat ook hier een concept aan vooraf. Lancia is in ieder geval bloedserieus met haar toekomst bezig.

Een goed begin is het halve werk, maar het tegenovergestelde jammer genoeg ook. Hoewel de 2e serie een stuk beter was, had de 1e serie commercieel gezien al veel verpest door kwaliteitsissues.

4 gedachten over “De Lancia Gamma keert terug als grote EV

  • 18 april 2023 om 22:56
    Permalink

    We zakken weer af naar een verhaal of een naam en een recente klassieker. Hiermee gaat Lancia het niet redden. Voor geen meter. (Geen kritiek naar de redactie)
    Maar vraag je af wat Lancia Lància maakte. De V4, de Stratos, de kwaliteit (tot Fiat kwam), rallye succes, design.. dat zeker niet kopiëren maar wel de afgeleide begrijpen. Geen retrospectief, maar hetzelfde enthousiasme voor onderwerpen hebben die er toe doen. Design, techniek, gebruik. Kijk naar Apple: heeft 1000’en miljarden verdiend met een simpele iPhone. Bestaat al 15 jaar! Steeds beter gemaakt, overeind gebleven door techniek, vorm en gebruiksgemak. Ook door niet-sexy eigenschappen als eerste te hebben: stof- en waterdicht, onbreekbaar (Gorilla) glas, makkelijk synchroniseren.. heel logisch, nu vanzelfsprekend maar 10-15 jaar terug bijzonder. Die kansen heeft Lancia ook. De huidige auto’s kunnen veel beter. Denk anders, niet méér gadgets, maar alles gewoon anders & beter: lange termijn. Paar ideeën? Overal opladen, grote knoppen, stoelen op maat, voor vrouwen, stoelen verwisselbaar, ook na 15 jaar, upgrade van je accu (EV) na 5 en 10 jaar, onderdelen-voorziening ‘eeuwig’, uitzetten van alle veiligheidsmaatregelen faciliteren (‘lane keeping’ brrr), onbreekbaar glas, ga ook iets anders doen naast auto’s (Tesla: raketten, zonnepanelen, opladers, mega-batterijen, Starlink, Hyperloop, .. een ecosysteem rondom je bedrijf). Dit zorgt voor succes. Niet klein denken. De auto blijft niet eeuwig.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.