Home » FCA

De twee ‘M’-en slaan terug!

26 maart 2010 21:22 Geen reacties

Het begint stilaan traditie te worden.

De hele wereld valt over het beleid en het ‘mogelijke beleid’ van de Italiaanse autofabrikant en vervolgens komen de twee sterke CEO’s met een steekhoudend pleidooi waardoor alles weer geëffend lijkt…waarschijnlijk ook weer maar voor even. Voorlopig is het desalniettemin weer even stil aan de overkant. De actie van vandaag komt precies na het bericht van dit keer de internationale pers. Marchionne en di Montezemolo grepen vandaag een aandeelhoudersvergadering in Turijn aan om eens flink van wal te steken met een bak vol argumenten.

“Geen enkel oprecht persoon durft ‘Fiat’ recht in de ogen te kijken en vervolgens te beweren dat wij op de portomonee van de staat teren of dat we momenteel het land lijken te verlaten.” Met deze knallende opening verdedigde Marchionne met di Montezemolo aan zijn zijde de firma die het momenteel in eigen land zwaar te verduren krijgt. Vorige maand nog traden beide ook al op tegen wat zei noemen harde en valse aantijgingen tegen de FGA-Chrysler groep. De president van Ferrari opende met; “Voor ons is het juist heel erg moeilijk om te zien hoe sommigen hun baan verliezen als gevolg van de crisis. Ons doel is dat dát ook niet meer voor mag komen en dat we de schade kunnen herstellen. En wat ik hier zeg geldt bovendien niet alleen voor ‘Fiat’.”

De vergadering had als doel het bespreken van de werkgelegenheid maar veranderde door het lange pleidooi van de beide heren in een meeting over de toewijding van het bedrijf aan Italië. Montezemolo; “Alle internationale projecten hebben we altijd ondernomen met het vaderland in ons achterhoofd. Door en voor Italië netals altijd. Marchionne; “We zijn niet naar het buitenland getrokken om Italië zo snel mogelijk te vergeten. We zijn er juist heengegaan om ons bedrijf en dus de natie sterker voor de dag te laten komen. Pomigliano d’Arco zal als gevolg van die internationale inzet binnen drie jaar de tweede fabriek worden van ons land. De landelijke productie zal flink toenenemen.”

Over Termini Imerese zei Marchionne dat als er een efficiënte oplossing voor de fabriek zou zijn geweest, FGA die meteen had toegepast; “Vanaf de overname van de fabriek tot de dag van vandaag heeft ‘Fiat’ 552 miljoen euro geïnvesteerd in de Siciliaanse fabriek. Daar komt nog eens 250 miljoen bij waar uiteindelijk bijna niets uit voort kan vloeien. Leningen uit het verleden (164 miljoen) voor de fabriek zijn reeds afgelost inclusief de rente. Wat de toekomst van de fabriek betreft zijn we bezig met een nauwe samenwerking met de regering. We onderzoeken welke soort ondersteuning we in de toekomst kunnen leveren en zijn klaar om de fabriek beschikbaar te stellen.”

Marchionne vindt wat de vakbondsleiders betreft dat ze op een andere planeet leven; “Ondanks de keiharde daling in de markt en onze behoudende maatregelen, blijven ze maar niet begrijpen dat we juist telkens de meest sociale oplossingen nastreven. We hebben gebruik gemaakt van 30 miljoen uur betaald verlof i.p.v. ontslagen als maatregel te treffen. Di Montezemolo; “Dit afgelopen jaar was een buitengewoon moeilijk jaar. Maar het egste is achter de rug. Het herstel zal echter lang en langzaam zijn. 2010 zal nog altijd een moeilijk jaar zijn met de nodige complicaties voor FGA. Maar de resultaten spreken in ons voordeel en tonen aan dat het bedrijf gezond is. We hebben aangetoond dat we flexibel en doeltreffend waren ondanks de crisis en dat we bovendien nieuwe doelen hebben kunnen stellen.”

Marchionne zei dat het succes te danken is aan de hele groep; “Dankzij alle werknemers, leiders en de werkwijze die zij navolgen, is het bedrijf er nu klaar voor om zich ook internationaal verdienstelijk te maken en daar vrij in te zijn. Elk bedrijf heeft daar het volste recht op en hoeft zich nooit aan handen en voeten gebonden te voelen waardoor het bepaalde doelen eventueel niet mag nastreven. ‘Fiat’ heeft altijd de nodige kwaliteiten aan de wereld getoond en daarmee de critici tot zwijgen gebracht. We hebben al vaker mensen luid horen klagen en felle kritiek horen uiten. In 2004 gaf niemand een stuiver voor ons en nu blijkt dat al deze mensen er flink naast hebben gezeten. Die storm hebben we overleefd en momenteel maken we een heel goede kans midden in een economische tsunami die zijn weerga niet kent.”

To view this page in English please visit our international version.

RSS  

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Categorie�n

FCA

Volg ons

Advertenties