De vooral elektrische toekomst van Lancia begint met 3 modellen

De officiële bevestiging.

Luca Napolitano mocht namens Lancia deze week officieel bevestigen wat we allemaal al wisten. Lancia wordt één van de volledig elektrische premium pijlers van Stellantis (vanaf 2028). Lancia werd tot voorkort voor een afstervend merk aangezien, maar het tegenovergestelde is waar. Lancia mag samen met Alfa Romeo, DS en Maserati het meer rendabele luxe segment aanvoeren. Het doet ons deugd dat bij uitstek de Italiaanse merken van Stellantis hiervoor het meest geschikt worden geacht. Napolitano stelde voor de toekomst van het mooie merk uit Turijn drie kernwaarden centraal; duurzaamheid, aandacht voor de klant en verantwoordelijkheid. Verder verwacht men door de nieuwe positionering een significant hoger rendement te behalen (van 4% naar 11%). Bij Lancia werkt men momenteel aan een 10 jaren-plan, waarbij alvast de komst van 3 volledig nieuwe modellen bevestigd zijn. Een kleine (B) en twee maten in het middensegment (C/D).

Nieuwe Ypsilon als kickstart.

Lancia is als luxemerk dus vanaf 2028 volledig elektrisch en zal nog slechts 1 maal een auto introduceren, die tevens verkrijgbaar zal zijn met een conventionele verbrandingsmotor. Deze brug naar een elektrische toekomst is er straks in de vorm van een volledig nieuwe Ypsilon in 2024. Het succesvolle huidige model, dat Lancia ruim 10 jaar lang in z’n eentje en op een enkele markt drijvende heeft gehouden, zal dan met pensioen gaan. De nieuwe Ypsilon wordt met rond de 4 meter groter dan het huidige model en zal luxer zijn en van een hogere standaard. Napolitano noemt in dat kader zijdelings de Audi A1 als referentiepunt. De nieuwe Ypsilon zal ook op termijn volledig elektrisch worden en zal volgens de laatste geruchten in een Spaanse Stellantis-fabriek (Figuruelas) van de band gaan rollen.

Offensief in het compacte en ruimere middensegment.

Napolitano wilde nog niets onthullen, maar zei dat de eerste ontwerpen zeer hoopgevend zijn en een mooie ‘geometrische’ vorm hebben. Boven de nieuwe Ypsilon wil men eerst eindelijk terugkeren in het grotere middensegment. Daarvoor wil Lancia zelfs een historische naam van stal halen, te weten Aurelia. We vermoeden dat dit een luxe Crossover-achtig model zal zijn, dat vanaf 2026 in Melfi van de band zal rollen en wellicht het een en ander zal delen met Chrysler’s eerste belangrijke nieuwe model. Uiteraard is de Aurelia enkel elektrisch. Daarna volgt een uiterst belangrijke stap in het C-segment, door de terugkeer van de Delta. Dit keer volledig elektrisch, maar wel met oog voor de oorsprong. Opnieuw zegt de CEO dat een krachtige HF-versie als topmodel het merk nóg steviger op de premiumkaart zal zetten.

Nieuw logo en dealernetwerk.

Ook de komst van een nieuw logo werd deze week min of meer bevestigd. Lancia wil weer meer teruggrijpen op het verleden en dus wees Napolitano op de zo typerende symbolen van de lans (‘lancia’) met het vaandel en het stuurwiel. Lancia wil buiten Italië voornamelijk in Frankrijk, Spanje en Duitsland de markt gaan bespelen, middels 100 dealers in 60 steden. Uiteraard zal de steeds belangrijkere verkoop online een strategie zijn waar Lancia volop gebruik van gaat maken.

10 gedachten over “De vooral elektrische toekomst van Lancia begint met 3 modellen

  • 7 april 2022 om 23:12
    Permalink

    Delta in 2028. Mooi op tijd weer. Dan is mijn Delta 17. Was er nu een nieuwe Delta, dan zou ik die direct kopen. Maar nog 6 jaar wachten? Hou toch op
    Wat een idioterie. Ze hebben nog steeds niet begrepen dat klanten houden veel makkelijker is dan klanten krijgen. Wie neemt al die plannen nog serieus??? Het tempo van de introducties is trouwens indrukwekkend. Maar liefst 3 nieuwe modellen in 6 jaar. Dat zal de concurrentie angst aanjagen!
    Kap er maar gewoon mee.

    Cordiali saluti,
    Een gefrustreerde liefhebber van Italiaanse auto’s.

    Beantwoorden
  • 7 april 2022 om 23:13
    Permalink

    Gelukkig wel een nieuw logo! Toe maar. Wat een daadkracht.
    Sluit de tent maar.

    Beantwoorden
  • 7 april 2022 om 23:44
    Permalink

    Wat is het verschil tussen 100% elettrificata en Full BEV? Ook bijzonder dat de A1 genoemd wordt, een auto waarvan Audi wereldkundig gemaakt heeft de productie te stoppen zonder opvolger te produceren, omdat deze niet rendabel zou zijn. Nu zou je kunnen redeneren dat dit kansen in de markt biedt voor Lancia, maar om dan in een adem een forse verhoging van het rendement te noemen is wel bijzonder. Maar goed, genoeg historische aanknopingspunten om tot een bijzondere auto te komen, dus zoals altijd wachten wij in spanning op al het moois dat komen gaat.

    BeantwoordenReport user
  • 8 april 2022 om 14:48
    Permalink

    Klanten, die 17 jaar met een Delta rijden zijn over het algemeen niet de klanten voor het nieuwe elektrische Lancia. Hetzelfde zag je bij Saab, waarbij de vaste aanhang in Saabs reden van gemiddeld 15 jaar oud, maar een nieuwe Saab kopen? Ho maar! Waarom zou de nieuwe Lancia geen succes worden? Neem bijvoorbeeld Skoda. Aanvankelijk als budget oostblokmerk steeds minder verkocht tot dat de moderne voorwielaandrijvers kwamen. Uit de as herrezen en thans een zeer serieus merk. Lancia is er nog en komt sterker terug. Daar zorgen in ieder geval de Italiaanse kopers wel voor. Dat het allemaal lang duurt is jammer, maar ook deels verklaarbaar: Een nieuw concern, waarbij Lancia opnieuw gepositioneerd moet worden en de elektrificatie. Ook kan het tekort aan grondstoffen, de oorlog en de hoge inflatie de zaak gaan vertragen.

    Beantwoorden
    • 8 april 2022 om 21:56
      Permalink

      Als er nu een goede elektrische Delta was, zou ik die direct kopen….

      Beantwoorden
  • 8 april 2022 om 20:02
    Permalink

    Waarschijnlijk wordt het de Lancia een aangepaste 500x met een ander frontje. Dus al niet te verkopen bij aanvang.
    Die Italianen weten ons iedere keer weer te verbazen. De Tonale kwam ook 3 jaar later en zie, zelfs Peugeot heeft betere hybrides.
    Ik begrijp er niets meer van.
    Dus kijken of je na 17 jaar Delta je nog wel een nieuwe Delta kunt kopen.

    Beantwoorden
  • 9 april 2022 om 09:55
    Permalink

    De Italianen weten ons inderdaad iedere keer weer te verbazen. Ferrari vooraan in de Formule 1 en de Fiat 500E was in het eerste kwartaal van 2022, na de Kia E Niro, de best verkochte EV in NL.

    Beantwoorden
  • 24 april 2022 om 20:50
    Permalink

    Ik heb mijn 500X inmiddels ingeruild voor een Kia Niro EV. Wel met pijn in het hart, ben altijd wel Fiat/Lancia/Alfa minded geweest maar ze lopen helaas 10 jaar achter bij de Koreanen….

    Beantwoorden
  • 24 april 2022 om 22:00
    Permalink

    De Iti’s doen alles om de kopers weg te jagen naar andere merken

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.