Detroit: Marchionne blijft tot 2015 en zegt dat het moeilijkste achter de rug is

Dart Detroit

In aanloop naar Amerika’s belangrijkste autosalon, namelijk die in Detroit (NAIAS, 9-22 januari), heeft Marchionne laten weten dat de Fiat-Chrysler combinatie de meest lastige fase van de fusie nu achter de rug heeft en dat er tot 2015 een rechte koers gevaren kan worden op volle kracht. Volgens de algemeen directeur omvatte deze cruciale fase zo’n  20% van alle te bereiken doelen tot en met 2014. CEO Sergio Marchionne zegt dit niet voor niets, want afgelopen weekend werd het doek getrokken van wat misschien wel het meest tastbare resultaat tot nu toe genoemd kan worden van de alliantie tussen Turijn en Detroit, de Dodge Dart. Deze totaal nieuwe interpretatie van een wat verstoft Amerikaans merk dat een jonger publiek moet aanspreken, komt nu met een wat ons betreft echte Italo-Amerikaanse creatie, dat bijna compleet gebaseerd is op wat Fiat momenteel in huis heeft. De Dart is een zeer charismatische compacte sedan en zal dankzij een ideale mix voor het eerste kassucces van het merk Dodge kunnen gaan zorgen in jaren.

Dodge Dart 2012

In 2009 had Marchionne het goede voornemen om voor de Chrysler-groep aantrekkelijke nieuwe producten neer te gaan zetten. Aantrekkingskracht en kwaliteit zijn twee belangrijke sleutelwoorden in de verandering die Lingotto in Detroit tot stand wil brengen de komende jaren, met steeds betere verkoopcijfers als gevolg. In de zeer moeilijke situatie van enkele jaren geleden kon men niets meer doen, dan de soms wat nonchalant brallende Italiaan in donkere trui op zijn woord te geloven. Met de huidige verkoopcijfers en resultaten als nieuwe de Dodge Dart, lijkt het geen loze belofte te zijn geweest die toen gemaakt werd.

Marchionne spreekt ook steeds openlijker over zijn opvolging. Hij deed dat dit keer met dezelfde zwarte humor, waar de gelauwerde fabrieksbaas inmiddels om bekend staat; Tot 2015 moet er volgens Sergio Marchionne zorgvuldig en rustig gezocht worden naar de juiste man, tot die tijd zal er niets veranderen tenzij hij door een bus overreden zal worden, aldus de CEO. De grootste productieve piek van Marchionne’s carrière wordt in 2013 bereikt, wanneer Alfa Romeo naar de VS zal afreizen en er door de groep maar liefst 8 nieuwe modellen geïntroduceerd zullen gaan worden binnen 12 maanden.

Dodge Dart

7 gedachten over “Detroit: Marchionne blijft tot 2015 en zegt dat het moeilijkste achter de rug is

  • 9 januari 2012 om 11:23
    Permalink

    Het kan ook zijn dat tegen die tijd Alfa al lang verkocht is. Ik was afgelopen weekend in Italië en de geruchten waren er dat Fiat Alfa zou verkopen om geld bijeen te krijgen om de resterende 40% van Chrysler in handen te krijgen. Marchionne wil een complete fusie tussen Fiat en Chrysler en de tijd dringt willen ze de optie op de resterende aandelen uitoefenen. Fiat heeft met een schuld van 6 miljard momenteel geen geld en MOET dus iets verkopen om voldoende fondsen te verzamelen.

    Het is ook duidelijk dat er voor alle merken binnen de groep al tastbare resultaten zijn voor de toekomst: Fiat, Lancia, Maserati hebben nu al of zeer binnenkort nieuwe producten. Enkel voor Alfa is er niets voorzien voor eind 2013. Volgens dezelfde geruchten wil Fiat niet teveel investeren in een merk dat misschien toch wegmoet. Hoe minder modellen, hoe makkelijker dat het merk overdraagbaar is. De investering in de 4c is een uitzondering, omdat het een mooi uithangbord is en de interesse in het merk doet opwekken. Het is bovendien geen massaproduct en de ontwikkelingskosten zijn dus beperkt(er). Maar ook dit model is al naar achter geschoven. In feite bestaat er voor alfa nog niks concreet, enkel vage beloften van producten in de toekomst.

    Bovendien zou Maserati bij een verkoop van Alfa met gemak het bovenste segment kunnen overnemen van Alfa. Dit is eigenlijk al gaande: dit jaar verschijnt de kleine Maserati (alfa 166 opvolger?) en ook de Maserati SUV was in feite eerst gepland voor Alfa. Een kleine coupé/spider zou het plaatje compleet maken.

    Een verkoop van Ferrari (al eerder gesuggereerd) zou niet aan de orde zijn omdat dit merk gewoon té winstgevend is en dus te belangrijk voor de resultaten.

    Of het nu waar is of niet, het is in ieder geval plausibel genoeg om er rekening mee te houden. Marchionne heeft al gezegd dat hij niet wil verkopen, maar als ze echt geld nodig hebben, zie ik hem nog van gedacht veranderen. Een potentiële koper hebben ze al (die bovendien een optie zou hebben op de site in Arese)…

    De geruchten slepen al zo lang aan en het scenario is zo geloofwaardig dat ik echt begin te geloven dat er iets aan de hand is achter de schermen. De tijd zal het uitwijzen…

    Beantwoorden
  • 9 januari 2012 om 11:27
    Permalink

    Ik heb vorige week ook nog ergens gelezen dat Fiat weliswaar schulden heeft maar dat het stiekem ook over voldoende liquiditeit beschikt. Ik weet ook dat ze in Italië om zeer verklaarbare redenen vaak graag vertellen dat Alfa Romeo verkocht gaat worden. 😉

    Voor zover ik in kan schatten levert AR ook te weinig op, omdat ze enkel het logo zullen verkopen en niet de techniek (trouwens nooit aan VAG heb ik begrepen). Bovendien is AR te belangrijk voor de sportievere segmenten ter hoogte van het meer betaalbare D-segement. die rol kan Maserati niet vervullen. AR wordt fiat-chryslers Audi/BMW, terwijl Chrysler/Lancia eerder naast een Mercedes komen te staan en Maserati tegen een merk als Porsche op zal boksen. De eerste dealers in de VS zijn zich zelfs al aan het voorbereiden op de komst van AR.

    Beantwoorden
  • 9 januari 2012 om 11:51
    Permalink

    Gaan we t weer hebben over aAfa verkopen…ppff…

    Die Dodge Dart zal zeker goed rijden, ben benieuwd naar de resultaten van de Amerikaanse autopress:)
    Ziet er toch echt beter dan uit de Focus en Cruze!

    Beantwoorden
  • 9 januari 2012 om 12:35
    Permalink

    Als we toch aan stikkers plakken doen waarom deze dan niet? Laar maar komen van de giuletta komt toch geen sedan en fiat en lancia hebben ook niks in deze klasse oja alleen een cabrio met lancia plakker. Hup op de boot en verkopen die dingen het liefst gewoon onder het label dodge. Die hadden de laaste jaren best wel wat markt aandeel in europa meer als Lancia of Alfa.

    Beantwoorden
  • 9 januari 2012 om 13:59
    Permalink

    Deze Dodge zou wel mooi passen in het Fiat-gamma. Een SW variant er aan toevoegen en enkele diesels.

    Beantwoorden
  • 9 januari 2012 om 16:00
    Permalink

    Dodge zal niet meer verkocht worden in Europa, enkel misschien als Fiat, en deze dart gaat o.a naar China met Fiat logo!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.