Drijft Indiase mislukking FCA terug in de armen van Tata?
Het wil maar niet vlotten met Fiat in India, zelf nu het gamma wat serieuzer is uitgebreid daalt de verkoop nog steeds stelselmatig naar een recordlaagte. Een totaal opgefriste Punto (foto) moet het tij zien te keren, maar nog helemaal niets wijst op enig herstel. Eind vorig jaar is als drastische maatregel bovendien ook nog de Indiase CEO Nagesh Basavanhalli de laan uitgestuurd (foto) en staat nu de interim Italiaan Pablo Rosso als puinruimer aan het roer. Hij heeft al voetsporen in India liggen en is ook al enkele jaren actief in Zuidoost Azië. Rosso komt nu over van FCA Zuid Korea.
Alle recente pogingen lijken weinig op te leveren en de introductie van het niche Abarth in India, gaat daar natuurlijk niets aan veranderen. Men verwachte dat de ververste in Turkije ontwikkeld Linea naast de reeds bestaande variant (Classic) wel de lijn omhoog zou inluiden, om maar niet te spreken van de nieuwe Punto Evo en de toch in het oog springende Avventura. Verder is er flink gesleuteld aan de uitbreiding van het dealernetwerk in de grotere steden.
Tata verdween wat op de achtergrond als partner, maar verschijnt juist in deze periode weer in beeld. Het schijnt dat FCA Jeep’s wil gaan bouwen in samenwerking met de Indiase gigant. Verder moet de productie van 2.0 dieselmotoren verder uitgebreid worden via deze weg. Fiat bouwt reeds diesels voor Suzuki-Mahindra. Dit blok kan volgens bronnen in India zelfs gebruikt worden het luxere merk Land Rover dat eigendom is van Tata. Wat de verkoop van auto’s betreft moet het merk Jeep dus enigszins redding gaan bieden aan FCA’s activiteiten in dit grote land. Daarvoor komt de fabriek in Ranjangaon in aanmerking, dat dus ondanks het gebrek aan succes voor het label Fiat, opnieuw kan uitzien naar en nieuwe impuls.
Zijn de Punto en Linea wel de meest geschikte modellen uit het Fiat repertoire om aldaar te verkopen? De 5-deurs Uno en de Siena lijken mij veel kansrijker te zijn.
Is het niet zo dat mijnheer Tata nog altijd in de raad van bestuur van Fiat zit? Of is dat veranderd met de vorming van FCA?
Ik ben net in India geweest en het aantal Fiat’s wat ik gezien heb zijn op twee handen te tellen. De Punto een keer of 8 en twee maal een Linea.
Het is wel een heel bijzondere markt, die zwaar gedicteerd wordt door Maruti-Suzuki. Hyundai is een succesvolle tweede speler, maar komt nog niet tot de helft van de verkoopaantallen van Maruti. De Europeanen hebben vooralsnog niet echt veel in te brengen, laat staan Fiat binnen het Europese groepje. Dat er wat moet gebeuren staat vast, meer dan een modelletje toevoegen aan het programma. Belangrijk agendapunt voor SM. Ben benieuwd.