Duidelijkheid toekomst Fiat Mirafiori volgt over 2 maanden

Mirafiori toekomst

Uiterlijk 30 september zal Fiat een duidelijke keuze kenbaar moeten maken aangaande de grote fabriek Mirafiori in Turijn. De klok slaat dus als het ware 11:00, maar of het laatste uur voor de duizenden werknemers van Mirafiori die nu verplicht thuiszitten ook daadwerkelijk is geslagen zal nog moeten blijken. Uiteraard heeft Sergio Marchionne altijd gezegd dat er na Termini Imerese, geen enkele Italiaanse fabriek van Fiat nog met sluiting wordt bedreigd. Maar aanhoudende spanningen over vakbondsakkoorden, hebben de CEO er ook weleens toe gedwongen om vraagtekens te zetten achter nieuwe investeringen in het thuisland. Hoe dan ook, over 60 dagen vervalt het tijdelijke betaalde verlof voor de overgrote meerderheid van de in totaal 5400 werknemers. Fiat moet dan aangeven wat de volgende stap is.

Een teken van leven is er in Mirafiori sowieso wel, aangezien de omvangrijke productie van plaatwerk en platformtechniek elders uit de stad, op dit moment samen wordt gevoegd met de bestaande Presse di Mirafiori. Bonden waren de afgelopen maanden voorzichtig enthousiast over dit gegeven en de regionale president zinspeelde zelfs over een toonaangevende megafabriek in wording, voor de productie van ‘premium’ auto’s.

Feit blijft dat nog niet bekend is wat er precies gaat gebeuren met de locatie waar ooit duizenden auto’s op een dag van de band rolden en waar in heel 2012 slechts rond de 41.600 stuks zijn gefabriceerd. Na het eerste halfjaar van 2013 staat de teller nog slechts op 11.000, een nieuw dieptepunt in de geschiedenis. Dit jaar ligt dus opnieuw een halvering op de loer. De productie van de Alfa Romeo MiTo (foto boven) verloopt slechts mondjesmaat. De belangrijke regionale vakbondsafdeling van de Fim-Cisl heeft gisteren daarom officieel een verzoek bij Fiat ingediend, om een uitspraak te doen over wat er over 2 maanden gaat gebeuren. De SUV Maserati Levante moet begin 2015 debuteren -aldus Maserati-baas Harald Wester vorige maand- dus veel tijd is er niet over, aldus Ferdinando Uliano van de vakbond Fim. Het gerucht gaat dat Fiat in de eerste week van augustus al om de tafel wil met de bonden en dat er vooraf door Marchionne al gesproken is met de Fiom om het ijs te breken (aangezien Fiat niet meer om de Fiom heen kan), juist met het oog op deze volgende investering die aangekondigd zal worden.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.