Elektrische Fiat 500 krijgt nieuwe naam en meerdere modelvarianten

Het wordt steeds duidelijker dat Fiat grootse plannen heeft in het segment van de kleine elektrische auto. Een soort elektrische 500 gaat het A-segment vullen in verschillende vormen en maten (driedeurs, Giardiniera en Cabrio). Een sóórt 500, want de auto die vanaf eind dit jaar echt vorm krijgt in en rond Mirafiori, wordt de vaandeldrager van een reeks nieuwe Fiat’s, die volgens de laatste informatie een eigen typeaanduiding gaat krijgen. Met een geheel eigen stijl qua vormgeving en hij wordt nooit verkrijgbaar met conventionele motor. FCA heeft zich namelijk als doel gesteld, om zich zoveel mogelijk op elektrische auto’s te richten. Alleen al om in de toekomst niet langer geconfronteerd te hoeven worden met steeds strengere emissie-eisen. De bestaande 500 uit Polen blijft voorlopig ook voortleven en komt binnenkort als hybride op de markt.

Dat zijn de woorden van Olivier François, die overigens benadrukte dat een toenemende productie van kleine elektrische auto’s, om overheidsinvesteringen vraagt op het gebied van laadpalen en diensten daaromheen. Deze vraag zal vooral groeien als Fiat ook met een betaalbare elektrische Low Cost komt voor een veel grotere doelgroep. Voor dat product vormde de Centoventi het studiemodel, waarvan François al in Genève zei dat dit model in het B-segment zal passen. Kortom, ook betaalbare elektrische auto’s wil Fiat gaan produceren. Zoals Fiat in de jaren ’50 Italië motoriseerde, wil Lingotto het komende decennium dus het liefst heel het schiereiland elektrificeren. Als deze groei kan doorzetten kan het nog weleens druk worden in Mirafiori (met minimaal 3 modellen). Turijn is dan weer als vanouds de kraamkamer van Fiat, dat als automerk een revival te wachten staat wanneer deze plannen slagen.

16 gedachten over “Elektrische Fiat 500 krijgt nieuwe naam en meerdere modelvarianten

  • 16 juli 2019 om 06:02
    Permalink

    Plan klinkt goed en plausibel, nu hopen dat ze dat ook zo uitvoeren en doorpakken.

    Beantwoorden
  • 16 juli 2019 om 08:01
    Permalink

    Goed nieuws! Nu nog de hybride in de Tipo en opvolger Giulietta.
    Als ze er toch een ander model van maken, doe dan een veel minder low cost maar luxer Lancia versie erbij!

    Beantwoorden
  • 16 juli 2019 om 10:59
    Permalink

    Top nieuws. Fiat 2punt0 en Fiat 500 3punt0

    De steden gaan op termijn de klassieke auto weren en zich vullen met leuke Italiaanse EV’s.

    Beantwoorden
  • 16 juli 2019 om 13:26
    Permalink

    Goed nieuws, wie kan daar nou op tegen zijn. Tijd dat het “goed nieuws” in de commentaren ” goede auto” wordt!

    Beantwoorden
  • 21 juli 2019 om 10:45
    Permalink

    Ze mogen wel opschieten duurt allemaal te lang

    Beantwoorden
  • 22 juli 2019 om 23:17
    Permalink

    Laten ze aub ook eentje maken met een pittig motortje met een turbo voor ieder wat wils ik zou hem zo kopen met een100 pk benzine motor

    Beantwoorden
  • 23 juli 2019 om 19:20
    Permalink

    wel leuk dat FIAT het streepjes-logo weer terug laat keren!

    Beantwoorden
  • 24 juli 2019 om 19:23
    Permalink

    Het is een beetje zinloos om nog heelveel geld te investeren in techniek die een beperkte houdbaarheid datum heeft.
    De GSE Firefly zal de laatste brandstof motor zijn die nog ontwikkeld wordt.

    Beantwoorden
  • 27 juli 2019 om 21:21
    Permalink

    Laten ze eens voorop lopen met waterstof hybride
    Inplaats achter aan te sjokken

    Beantwoorden
  • 30 juli 2019 om 18:26
    Permalink

    De productie van waterstof vergt heel veel energie en de productie is ook niet zo schoon als men denkt, en waterstaf kost volgens mijn bijna € 10 per kilo waar je dan ongeveer 100 Km ver mee komt, dus verre van rendabel op dit moment.

    Beantwoorden
  • 31 juli 2019 om 14:53
    Permalink

    Misschien haal FIAT de naam “Topolino” onder het stof vandaan voor de nieuwe EV familie.

    Topolino voor de gewone 3-deur, Topolino Giardiniera en Topolino Cabrio.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.