Extreme Ferrari F12tdf boordevol racetechniek

F12tdf

Deze extra gespierde Ferrari F12 krijgt de toevoeging ’tdf’. De initialen zijn een verwijzing naar de 250 GT ‘Tour de France’, een bijzondere GT uit 1956, die eveneens zowel voor de weg als voor het racen geschikt was. Kortom, het begrip GT, wordt weer eens in Italië op veelzeggende wijze in een nieuw jasje gegoten. Gelukkig gebruikt men (zoal velen voorspelden) niet de term GTO, zoals we reeds hoopten na het zien van de eerste spyshots. Er zullen slechts 799 exemplaren worden gebouwd en hij is op 8 november voor het eerst te zien tijdens de laatste ronde van de internationale Ferrari kampioenschappen (voor klanten) op Mugello.

F12tdf2

Dit raspaard heeft 780 pk. De F12tdf kan van nul naar honderd in slechts 2,9 seconden (0-200 in 7,9 seconden). De top ligt op 340 km per uur. Op Fiorano deed de F12tdf een rondje in 1’21”. Dat is 2 seconden sneller dan de nieuwe 488 GTB. De 6.3 liter V12 is 40 pk krachtiger dan de standaard versie van de F12. Het maximum koppel is van 690 naar 705 Nm gegaan en is reeds voor 80% beschikbaar bij 2500 toeren. Veel van het design wat je ziet is puur functioneel. Deze super GT zit dan ook vol snufjes uit de F1. De gerobotiseerde automaat met dubbele koppeling, F.1 DCT, is aangepast op een wijze dat de transmissie 6% sneller is. Nieuwe software zorgt voor het 30% sneller toepassen van het opschakelen en 40% voor het terugschakelen. De mechanische functie zijn ook aangepast evenals de aerodynamica (+87% neerwaartse druk). De auto is door dat laatste nu in staat om bij 200 km per uur 230 kg neerwaartse druk te genereren. De splitter aan de voorzijde, en een specifiek design van de voorspoiler dragen daar aan bij. Ook de nieuwe ‘Aerobridge’ aan de zijkanten bevorderen de wegligging. De spoorbreedte van de auto is toegenomen. Ook de spoiler aan de achterzijde is in hoogte aangepast. Ook de vorm van de achterklep is aangepast om de stroomlijn richting de achterspoiler te optimaliseren. De onderzijde van de auto is ook volledig aangepast en draagt voor 30% bij aan de nieuwe aerodynamische prestaties.

F12tdf3

De F12tdf is 110 kg lichter dan de F12berlinetta. Er is meer gebruik gemaakt van carbon fiber, vooral aan de binnenzijde. In het dashboard en de portieren is het nodige aangepast. Het dashboardkastje is zelfs verwijderd. De bekleding van de stoelen bestaat uit de lichtste soort Alcantara. Kortom, gewichtsbesparing is hoofdonderwerp van de F12tdf. Nieuwe bandenmaten gelden voor deze GT der GT’s. Aan de voorste wielen 275/35 en achter 315/35. Dit alles om 20 inch velgen. De F12tdf is uitgerust met meesturende achterwielen. Dit systeem heet Passo Corto Virtuale (PCV) en draagt bij aan het feit dat deze auto geen gelijke kent als het om prestaties in de bochten gaat. Dit systeem is slechts een van de vele elektronisch gestuurde systemen die gekoppeld zijn aan de ophanging, aerodynamica, motor, transmissie en differentieel. De carbon keramische remschijven komen van de LaFerrari en zorgen dat de auto in 30,5 meter van honder naar nul gaat en in 121 meter van tweehonderd naar nul. De F12tdf is dus een stap verder als het om prestaties gaat en nóg mag je met deze GT gewoon de weg op.

F12tdf4

F12tdf5

2 gedachten over “Extreme Ferrari F12tdf boordevol racetechniek

  • 13 oktober 2015 om 21:52
    Permalink

    Goede timing van Ferrari, veel (extra) media aandacht in de periode dat het bedrijf ook naar de beurs gaat.

    Beantwoorden
  • 13 oktober 2015 om 22:53
    Permalink

    Fantastisch spektakelstuk.
    De grondwet van Italië zou aangepast moeten worden: verplicht altijd een V12 Ferrari.

    P.S.
    Even bijkomen na het gruwelijke oranje debacle, volgend jaar in Frankrijk gewoon Italië fan!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.