Home » FCA

FCA-Renault-Nissan-Mitsubishi ideale coop

30 mei 2019 0:29 42 reacties

Nissan zette vandaag al de eerste stap door met interesse het voorstel te gaan bekijken dat eerder al aan Renault werd gedaan. FCA werkt aan een ideale samenwerking, precies zoals het tien jaar geleden ook al gebeurde tijdens de overname van Chrysler, dat eigenlijk geen overname was. Exor zal als grootaandeelhouder weliswaar de regie nemen, maar niemand dicteert een ander wat hij precies moet doen.

Daarom noemde Elkann het gisteren ook voor Nissan en Mitsubishi -twee Japanse producenten die Elkann naar eigen zeggen volop respecteert- een aantrekkelijke overeenkomst. De nazaat van Agnelli lijkt bij de andere partijen het nodige vertrouwen te wekken. Dat komt onder andere door een transparant doel. In Turijn wil men zich ook in de toekomst toeleggen op het bouwen van auto’s, maar dat kan enkel door een kostenbesparende solide samenwerking met anderen. Laat dat nou precies zijn wat de bovengenoemde partijen ook goed kunnen gebruiken. Elkann speelt open kaart net als Marchionne destijds en wijkt daarmee af van vele anderen. Toen Marchionne nog leefde, zei hij zelfs dat als grote spelers als GM en VAG in de spiegel zouden kijken, ze eerlijk zouden moeten toegeven dat ook zij meer baat zouden hebben bij vergaande kostenbesparende samenwerkingen.

Elkann noemt het voorstel dat op tafel ligt, daarom een innovatief idee voor samenwerking, dat in het voordeel is van elke partij. Intussen is Renault CEO Jean-Dominique Senard, al naar Tokyo getogen, om namens hemzelf en Elkann het een en ander toe te lichten. Volgens analisten op de beurs zal Exor 14,5% van de aandelen bezitten, terwijl de Franse Staat er voor 7,5% inzit. Elkann zou president worden van de groep en Senard CEO. Als Nissan en Mitsubishi instappen, ontstaat de grootste autogroep ter wereld met 15,6 miljoen auto’s op jaarbasis. In 2003 stond Fiat nog op de rand van een faillissement. In Frankrijk zijn er partijen die deze beoogde samenwerking een Italiaanse overname noemen van Renault, dat op zijn beurt een lang huwelijk met Nissan op de klippen heeft laten komen.

To view this page in English please visit our international version.

RSS  

42 reacties »

  • Hilbert schrijft:

    Duimen dan maar dat het lukt

  • henk schrijft:

    Grande complimento -- Grand compliment -- Ökina sanji

  • mareblu schrijft:

    Inclusief Nissan en Mitsubishi is er geen sprake meer van een gelijkwaardige fusie, omdat de bestaande combinatie Renault/Nissan alliantie 2x zo groot is als FCA. Toch is het juist in combinatie met Nissan/Mitsubishi een nog veel mooier resultaat, omdat er dan ook eindelijk een goede marktpositie is in landen als Japan, Australie, Mexico, VK en een nog grotere positie in Canada en VS. Plus een nog sterkere positie en schaalvoordelen in bedrijfswagens, SUV’s/crossovers en 4x4’s. De grootste fabrikant ter wereld, met 15 miljoen auto’s, de helft meer dan Toyota en VW. Dat betekent veel lagere ontwikkelingskosten, cruciaal in een overvolle markt met lage marges. Nu maar hopen dat het doortastende Renault management het voor het zeggen krijgt, en niet het stroperig trage en afwachtende FCA management of het wantrouwende Nissan management.

  • Hilbert schrijft:

    60 merken onder een hoedje

  • henk schrijft:

    Nee hoor, 600, je kan niet tellen

  • Lancia4Ever schrijft:

    “stroperig trage en afwachtende FCA management”….euh…wie anticiperen hier nu eigenlijk al jaren (vanaf 2009) vanuit een redelijk moeilijke positie? FCA toch zeker. Wie was juist niet doortastend genoeg en hebben een jarenlang huwelijk laten verwaarlozen?? Renault toch zeker. Wat een onzin conclusie zeg. Toch niet omdat er geen Punto meer gemaakt wordt he? Kom op zeg.

  • Meint schrijft:

    @lancia4Ever.

    Als groot fan van Lancia verbaasd het me dat jij hier FCA verdedigd. Het wanbeleid onder Marchionne, maar ook al eerder heeft ertoe geleid dat Lancia nu weg is, Fiat zelf bijna alleen nog 500 klonen heeft en Ferrari te grabbel gegooid is.
    Ondertussen heeft het bedrijf een enorme schuld en dus ook financieel niet geprofiteerd van het afbraak beleid.

    Het idee dat een fusie tussen Renault ( zelfs zonder Nissan) en FCA 50/50 is, is dan ook belachelijk. Er moet zoveel geld naar Italië om het weer enigszins op orde te krijgen dat ze bij Renault gek zijn als ze het onder deze voorwaarden doen.

  • Lancia4Ever schrijft:

    Dat heeft alles met de keiharde realiteit te maken. Je denkt toch niet dat ze voor de lol Lancia op een zijspoor hebben gezet> Kijk gewoon goed wat FCA daadwerkelijk kon ontwikkelen vanaf 2004. Op elk model moest men geld toeleggen!! Zelfs Alfa Romeo kon niet volledig worden ontvouwen en Lancia is alleen in Italië (een ernstig krimpende markt) een sterke business case zonder de toevoeging van hybride techniek. Vandaar de Ypsilon. En in mijn wereld is Ferrari juist sterker dan ooit en is de schuldenlast juist weggewerkt i.p.v. vergroot door verlieslijdende auto’s te blijven ontwikkelen als een Punto bv (of Bravo en Delta). Zelfs de Tipo had niet gemoeten, maar kon net uit dankzij de Turkse variant. Het is opbouwbeleid waar mogelijk en geen afbraakbeleid. Zonder de keiharde realiteit van vervelende beursgangen en het belang van aandeelhouders, was het misschien een heel ander verhaal geweest en was ik het roerend met je eens geweest. Maar FCA had nooit deze ontwikkeling kunnen doormaken als ze niet de keuzes hadden gemaakt die ze de afgelopen jaren gemaakt hebben.

  • Meint schrijft:

    Tja.. in jouw wereld…

    De keiharde cijfers laten zien dat de schuld werkelijk astronomisch is. Juist nu nog steeds.

    Ferrari is nog steeds een heel sterk merk, maar wel gedeeltelijk losgekoppeld en te velde gemaakt. Ook dat is een keiharde feit.

    Ik ben het er wel mee eens dat FCA hoe dan ook al heel lang in zwaar weer zit en dat de toekomst ook zonder het soort van piramidespelletje van Marchionne niet perse beter was.
    Maar.. om de Amerikaanse tak te kopen is er wel heeeeel erg veel geld uitgegeven. Dat werkt nu enigszins, omdat de Amerikaanse economie kunstmatig sterk wordt gehouden. Dat kan alleen niet eewig zo doorgaan. Als daar de onvermijdelijke klappen vallen zinkt de enige kurk waar FCA nog op drijft ook.

    Ik denk dat het beter was geweest om al dat geld niet uit te geven in de USA. Get gebruiken voor pijnlijke, maar nodige hervormingen in Italië was net zo riskant geweest en misschien had het ook niet geholpen, maar dan waren er tenminste nog meer echte Italiaanse modellen geweest.

    Hoe dan een ook, terwijl ik denk dat Renault zichzelf in de vingers snijdt, hoop ik stiekem toch ook dat dit doorgaat, zodat FCA nog een kans heeft.

  • Hoekree schrijft:

    Meint
    Ik weet niet wa a r jij over praat maar je zegt niks zinnigs hier
    Onder welke steen sla aap jij??
    Fiat au t o had niet eens meer bestaan .ze waren gewoon op het randje.
    Door uit GM te stappen kregen ze geld en daarmee nam men bijna gratis Chrysler over.
    Een wereld zet.
    Sorry dat ik het zeg maar je lultuit je nek

  • bertone schrijft:

    FCA heeft nu weer lucht. Voordat de overeenkomst rond is, kan men weer een reden aangeven waarom er weer geen nieuwe modellen komen. Weer het oude liedje; Turijn staat stil en de karavaan trekt verder.

  • Meint schrijft:

    @hoekree

    Heel informatief allemaal….
    Als je in plaats van mij afkraken nu eens met echte redenen komt?

    Niemand heeft een kristallen bol, we weten helemaal niet wat er was gebeurd als ze dat ‘gratis geld’ van GM in Italiaanse auto’s hadden geïnvesteerd, of in het rationaliseren van de nog steeds problematische FIAT cultuur.
    Wat we wel weten, of moeten weten is dat dit geld al lang op is. Dat FCA kraakt en piept onder de schulden.
    We weten ook dat ze nog maar op een kurk drijven: Jeep en Ram in de VS. Maar 6% van het geld dat wordt verdiend, waarmee de rente betaald moet worden komt van buiten de VS.
    Dat is heel riskant.

    Als jij dat allemaal wil ontkennen..doe je best… Struisvogels stoppen hun hoofd niet echt in het zand, maar de uitdrukking werkt nog steeds.

  • De Longo schrijft:

    Kan iemand mij vertellen hoe hoog de schuldenlast van FCA nu excact is in Euro.

    Ik heb de indruk dat het een idee is wat FCA blijft achtervolgen en op dit forum vaak wordt aangehaald. Zoiets als de borrelpraatjes op feestjes dat Italiaanse auto’s onbetrouwbaar zijn.

    Volgens mij heeft Sergio vorig jaar juni er juist voor gezorgd dat de balans op orde is en de schuldenlast was weggewerkt. Zie de berichten op deze site.

  • Squadra schrijft:

    Veel mensen kijken hier door een bril die echt verkeerd is!!!!! Er is een giga probleem voor veel auto fabrikanten eigenlijk voor iedereen. En dat is WLTP en de CAFE norm! waarom je zult giga je uitstoot moeten gaan verkleinen. En wat zie je gebeuren dat het A-segment dood is dat is een probleem voor FIAT!! Opel stopt dit jaar met de Opel Karl VW stopt met de UP, SEAT met de Mii Skoda met de Citigo PSA stopt vanaf 2021 met de C1, 108 en de Aygo omdat onder WLTP deze auto’s niet meer rendabel zijn om te maken!

    FIAT gaat het slim spelen die zullen als 1 van de weinige een A-segment auto gaan maken maar deze zal wel elektrisch moeten zijn en voor een redelijk bedrag te maken zijn wil dit plan werken. Als het FIAT lukt om een Electrische auto te bouwen voor de helft als wat ze nu kosten hebben ze een giga succes in handen. Opel VW en PSA hebben geen antwoord hierop.

    De Deal met Renault is heel slim omdat ze hybride waterstof en elektrische techniek heel snel kunnen gaan gebruiken. Ook Lancia kan onder deze deal weer nieuw leven worden ingeblazen op de enige juiste manier! platformen kunnen worden gedeeld en technieken ook. Waarbij ze gebruik kunnen maken van de nieuwste technieken.

    Wat gaat dit betekenen voor alle merken een giga BOOST in sales en veel meer nieuwe modellen die nu uit financieel oogpunt niet haalbaar zijn. Maserati kan dan helemaal uit de grond worden gestampt en wat dacht je van Alfa Romeo er kan zelfs op Alpine chassis basis weer een nieuwe Alfa Romeo 4C komen. Voor Renault zou dat heel fijn zijn omdat het project ook zo is bedacht er zouden 2 merken op het Alpine platform komen en samen de kosten delen dat was Catherham. Je kunt heel veel techniek gaan delen!

    Nissan is opzoek naar een nieuw platform voor SUV’s FCA heeft deze in de form van JEEP de mogelijkheden zijn voor alle partijen echt super! wat dacht je van de Bussen die straks gebouwd kunnen worden. Nieuwe FIAT Ducato Renault Master en de rest

    Dit is een hele mooie deal als deze er komt en kan voor Alfa Romeo echt top zijn snel invoeren facelift Alfa Giulia en Stelvio nieuwe motoren Hybride techniek. De nieuwe Alfa Romeo Tonale en de RWD Giulietta als enige in het C-segment! BMW verzwakt eigenlijk alleen maar momenteel en dat heeft te maken met juist WLTP de 1 serie is gewoon te duur om nog RWD te maken en moet op een Mini platform.

    FCA kan straks met de Renault deal dit wel doen omdat ze veel groter zijn en veel meer mogelijkheden hebben. Als FCA Alfa Romeo echt helemaal kan uitrollen samen met Maserati dan kan dit weleens een probleem voor Duitsland beteken. Ik verwacht dat Duitsland de komende 10 jaar minder machtig gaat zijn in de auto industrie.

    Je ziet het nu al gebeuren het land heeft last van veel corruptie binnen de auto industrie en ze proberen door middel van Dobrint verkehrsminister in Brussel te redden wat er te redden valt. Het zal ook afhangen van de politiek maar mocht de Japans Franse Italiaanse alliantie slagen dan hebben ze hele sterken kaarten voor de toekomst. En krijgen wij hele leuke auto’s te rijden die nog een beetje karakter hebben want mijn god wat is het een drama zeg momenteel met zielloze hokken met afgeknepen motoren!

    Dat vind ik ook mega knap van FCA nu! de auto’s hebben nog een karakter de Alfa Giulia is eigenlijk gewoon de Benchmark in het D-segment en mensen die verstand hebben van techniek onderbouwen dat nu ook!

    Er gaat een hoop gebeuren de komende jaren!

    Ciao

    Squadra

  • Meint schrijft:

    Laatste cijfers publiekelijk beschikbaar: 14.8 -- 15b .

    Dat is ongeveer 4b lager dan een ong. een jaar geleden.
    Wel heeft het bedrijf Magneti Mirelli -of hoe je dat ook schrijft- verkocht voor een dikke 5b. Dat is weer een winstgevende tak minder.

    Het gaat er hier, wat mij betreft om dat het volstrekt duidelijk is dat FCA alleen maar fatsoenlijk draait door de relatief goede verkopen van trucks e.d. in de VS. Vaak ouderwetse auto’s in een kunstmatig sterke markt.

    Dat is in combinatie met de schuld heel erg riskant.

    Ik wil wel toegeven dat ik gedeeltelijk ook heel critisch ben omdat ik een groot fan ben van Italiaanse auto’s en het steekt me dat dat heel erg verwaarloosd is. Dus ik ben niet helemaal objectief..

  • Hilbert schrijft:

    Omdat Lancia voornamelijk in Europa zit of zat en ze graag iedereen in een Jeep wil laten rijden willen ze liever geen concurrentie in de gelederen daarom komt er ook geen opvolger voor de Punto. Alfa en Maserati verkopen zo weinig dat dat Jeep niet in de weg staat.

  • Hilbert schrijft:

    Ellende bij Fiat is begonnen toen ze zo nodig Alfa en Maserati er bij moesten inlijven aandelen begonnen direct te kelderen.

  • Alfa147TI schrijft:

    Squadra
    Als ik jouw verhaal lees , dan moet ik denken Hoekree die werkt ook voor het persbeuro van FCA😜, heren ik hoop dat jullie gelijk hebben maar verlopige is er nog niets, en allemaal geen nieuwe auto’s er haden moeten zijn, opvolger Croma, Punto Bravo, Mito,Spider,GT of Coupe, we zulen zien wat toekomst brengt ik durf er geen euro op in te zetten.

  • henk schrijft:

    Kanonnen, wat een partij totaal ongefundeerde flauwekul lee ik hier.

    Laten we even 1 punt van tafel vegen. De totale schulden van FCA, door iemand ‘astronomisch’ genoemd bedraagt de totale astronomische som van welgeteld precies helemaal NUL euro. Sommigen hier weten echt niet waarover ze praten.

  • henk schrijft:

    @Squdra
    Dank je dat ik ook iets normaals kan lezen.

    @Meint
    Probeer me eens uit te leggen ……………

  • Squadra schrijft:

    Ja er gaat heel veel gebeuren in zeer korte tijd! WLTP slachtoffers Bentley Bentyga diesel 1 verkocht daarna moeten schrappen. Audi gaat stoppen met de TT is niet meer rendabel bizar binnen Audi een IKON! De Golf 8 is er nog niet omdat VW nog steeds op 120 storingen zit per auto momenteel. VW heeft een probleem ze wilde een hightech Golf die je met je smartphone kunt starten bijvoorbeeld alleen ze krijgen hem momenteel nog niet betrouwbaar en moeten constant aanpassing doen ivm WLTP. Les Edgar heeft de Nieuwe TVR met een jaar moeten uitstellen ivm WLTP. Ondanks de briljante hulp van Coshworth, we zitten in een transitie naar nieuwe aandrijftechnieken in de industrie! En dat gaat als een olifant in een porseleinkast.

    Ik denk dat FCA slim is geweest door af te slanken naar deze transitie als straks de storm is gaan liggen kun je gas geven.

    Ciao

    Squadra

  • Meint schrijft:

    Wat moet ik je uitleggen Henk?

    Dat er een verschil is tussen 15 biljoen en 0?
    Dat het helemaal niet vreemd is om 15b aan schuld een ‘astronomisch’ bedrag te vinden?
    Dat het WEL een beetje vreemd is dat fans van FCA blijkbaar geen fans zijn van Italiaanse auto’s?

  • Hans schrijft:

    Gepubliceerd op 1 jun 2018 om 13:01 |
    Fiat Chrysler Automobiles (31 mei)
    11,438 0,000 (0,00%)

    BALOCCO (AFN/BLOOMBERG) -- Fiat Chrysler is aan het einde van juni schuldenvrij. Dat zei topman Sergio Marchionne van de Italiaans-Amerikaanse automaker tijdens een presentatie in Italië. Volgens Marchionne hebben Fiat en Chrysler beide ,,tientallen jaren geleden” onder de schulden.

  • Meint schrijft:

    En? Marchionne zei van alles dat niet waar was.

    Ik zit op mijn telefoon, dus geen links..maar toen ik gisteren Google zag ik op de eerste pagina alleen al 3 sites die de schuld van FCA noemden. Officiële beursinformatie.. in plaats van publiciteit..

    Ook was er een link naar een al iets ouder artikel dat mogelijk de redenering van Marchionne verklaart. Dit artikel schreef dat hij tegen alle regels in de schuld ‘op papier’ stevig reduceerde door er allerlei activa vanaf te trekken. Op die manier kan de schuld inderdaad nul zijn.. net als de autolening van mijn buurman ook zogenaamd nul kan zijn omdat de auto net zoveel waard is als de lening.
    Zo werkt het dus niet!

    Als je toch Googelt, kijk dan ook even iets verder en je zult zien dat de kortdurende verplichtingen 16b hoger zijn dan de kortdurende inkomsten.
    Als dat bij jou of mij thuis zo was zou de deurwaarder waarschijnlijk binnenkort op de stoep staan.

    Hoe dan ook, het is wel zo eerlijk als ik erbij vertel dat deze sites met beursinformatie helemaal niet zo negatief zijn. De aandelen stijgen, de schuld daalt, er wordt stevig verdient.
    Zolang er geen resessie komt in de VS gaat het gewoon lekker… behalve als je van mooie Italiaanse auto’s houd…die zijn er gewoon bijna niet meer, op dure sportwagens na.

  • Hans schrijft:

    Schuldenvrij zeg ik je.

  • Hilbert schrijft:

    Bonussen zijn anders hoog genoeg dus geen reden tot klagen

  • Hilbert schrijft:

    Het heeft anders niet veel geholpen door Lancia op de nullijn te plaatsen want Alfa verkoopt net zo beroerd als voor die tijd

  • henk schrijft:

    @Meint

    Sorry Meint, je bent blijkbaar enigszins gestoord of van je potje gevallen.

    Ik weet niet wat er nodig is om je de feiten onder ogen te laten zien. Misschien snap je financiële gegevens gewoon niet. Laat ik het nog 1 keer proberen: FCA heeft GEEN schulden en dat wordt in de financiële gegevens helemaal duidelijk.

  • Hilbert schrijft:

    FCA is niet anders dan een investeringsmaatschappij

  • Jhoekree schrijft:

    Fca is schuldenvrij wat je hier ook roept .

  • Hilbert schrijft:

    FCA financiën gaat goed maar nieuwe modellen komen er ook niet
    400 000 Alfa, ’s is een utopia Marchionne had op gerekend dat Lancia rijders zou gaan overstappen naar Alfa niet dus

  • dmantione schrijft:

    Fout, Marchionne was slim genoeg om te beseffen dat de eigenaar van een Musa geen Stelvio ging kopen. Het Lancia-publiek kon bediend worden door de 500-reeks: Ypsilon, Musa, Delta -> 500, 500L, 500X. Met beperkt succes: De 500-reeks verkocht in tegenstelling tot Lancia buiten Italië, maar men heeft de Lancia-koper niet massaal in een 500 gekregen.

  • Meint schrijft:

    Tja..Henk .. blijkbaar is het fenomeen ‘alternatieve feiten’ hier ook doorgedrongen. Als ik zwart op wit, in officiële beurscijfers, waarbij op liegen straf staat, zie dat FCA nog steeds een grote schuld heeft dan betekent dat voor mij dus precies wat er staat.

    Blijkbaar lees jij dan ineens iets anders…. Dat zorgt er dan wel voor dat een discussie niet meer mogelijk is, want daarvoor moeten beiden in de echte wereld leven en niet in een of andere droom.

    Dat je het nodig vind om ook nog de boodschapper, in dit geval mij, aan te vallen is ook veelzeggend.

    Gelukkig kunnen de mensen die dit mogelijk lezen zonder oogkleppen gewoon zelf even kijken en dan zien ze de cijfers gewoon zelf staan!

  • Meint schrijft:

    En nog even dit, die schulden zijn bijzaak. FCA is ze aardig aan het verminderen en wie weet misschien zitten ze binnenkort echt op nul.
    Zou een slecht en uniek idee zijn… want je kunt de rente aftrekken voor de belastingen, dus elk groot bedrijf heeft gewoon schulden…..maar het kan in theorie.

    Ik heb het al vaker gezegd, mijn echte probleem met FCA en Marchionne is dat de Italiaanse tak lange tijd een soort sterfhuis was en dat het nog steeds niet florissant is

    Duitse, Franse, Japanse autobouwers vullen bijna elke niche, hebben talloze modellen en maken gewoon winst op die auto’s.
    Een aantal van deze fabrikanten zat net als FIAT een poosje geleden ook in zwaar weer.. maar ze zijn er nu uit, terwijl ze nog steeds ook nieuwe modellen hebben ontwikkeld.
    Dat deed FCA dus grotendeels niet. In plaats daarvan speelde Marchionne, die dan eigenlijk ook bankier was, financiële spelletjes.

    Het komt grof gezet hier op neer:

    Italianen kunnen als geen ander aantrekkelijke, bijzondere auto’s ontwerpen, Marchionne kon als geen ander goochelen met cijfers…. maar gewoon auto’s verkopen en daar geld mee verdienen…daar hebben ze helaas geen kaas van gegeten.

    De enige echte verdiensten nu laten dat ook zien, die komen van Jeep en Ram en dat is ondankd, niet dankzij de Italianen.
    Eigenlijk doet de Amerikaanse tak het in verhouding tot de concurrentie daar ook niet eens zo goed …

    Het klinkt hard, maarik zie niet wat het nut van FCA is also ze bijna geen mooie Italiaanse auto’s voor de gewone autokopers meer verkopen.
    Wat dat betreft hoop ik dus dat Renault er wel in trapt…ehm.. stapt…want het kan alleen maar beter.

    Na deze lap tekst hou ik er mee op, we overtuigen elkaar toch niet….

  • henk schrijft:

    Meint je bent absoluut totaal gestoord. Ik ga geen woorden meer aan je vuil maken maar je rigoureus negeren. Saluut.

  • romainss schrijft:

    Hoewel ik hier bijna nooit meer reageer volg ik het nog wel steeds. En Henk, jouw berichten beginnen steeds triester te worden. Jij en Hoekree accepteren nul kritiek op FCA. Ik moet stiekempjes altijd lachen als ik jullie beide initialen achter elkaar zet en die afkorting in gedachten voluit roep. Het dekt wel enigszins de lading met betrekking tot jullie houding…

    Enfin, Marchionne was een zeer kundig boekhouder maar van ondernemen had ie geen verstand. De man heeft werkelijk niets goed gedaan voor FCA. Het marktaandeel is vrijwel overal ter wereld gezakt dan wel uberhaupt niet gecreerd. In China is het enigszins gelukt met Jeep maar nadat Alfa Romeo in een dag of zo de eerste paar honderd Giulia’s verkocht ben ik ze daarna niet meer in de verkoopcijfers van China tegengekomen. Ook in India is Fiat geflopt terwijl Fiat daar in het verleden toch nog wel wat eenheden verkocht. Dan Rusland, daar verkoopt ook alleen Jeep enigszins. Alfa Romeo verkoopt daar helemaal niet. Ook Fiat niet terwijl de grap juist was dat ze door de Servische link goedkoop auto’s konden invoeren in Rusland. Over Servie gesproken, Marchionne huilde altijd over te hoge kosten maar de Servische fabriek had nu juist zeer lage loonkosten (en toch was de daar geproduceerde 500L niet goedkoop voor de consument (en ik bedoel niet alleen in Nederland).

    Marchionne was extreem risico-mijdend. Elk product dat op de markt gebracht zou worden moest zeer winstgevend zijn. Bij de geringste twijfel daarover werd besloten de auto niet te ontwikkelen of op de markt te brengen. Wie herinnert zich nog de prachtige 500 Zagato. Die had zeker goed verkocht tegen een forse meerprijs tov de toch al dure gewone 500.

    Marchionne maakte zijn eerste grote blunder al bij het begin van zijn carriere bij FCA, hij kraakte de toch wel erg goede 159 af. Ook al had die auto wat mindere kanten; de niet zo sterke benzinemotoren van GM en voor mijn part het iets grotere gewicht tov de concurrentie (welk meergewicht later werd opgeheven), was

  • romainss schrijft:

    het een kwalitatief goede auto met een dijk van een wegligging.

    De gelden gespendeerd aan de overname van Chrysler hadden geïnvesteerd kunnen worden in “Lingotto”. Maar in plaats daarvan moest het Amerikaanse avontuur worden opgezet. Fiat werd weer geherintroduceerd in Amerika/Canada. Door de stijgende brandstofkosten in Noord-Amerika hadden de consumenten daar wel trek in de zuinige 4 -- en 2 -- cylinders van Fiat. Maar toen die brandstoffen weer begonnen te zakken kwam de ware aard van de Amerikanen weer bovendrijven. Ze willen in lompe stijlloze pick-up’s rijden dan wel in niet al te kleine onopvallende berlina’s (Toyota en Honda). Nou vooruit, de terugkeer van Alfa Romeo naar het Noord-Amerikaanse continent levert dan enigszins wat (nu weer inzakkende) omzet op. Maar de terugkeer van de Lingotto-merken had ook zonder de overname van Chrysler gekund. Het publiek was overigens al bekend met deze merken (ook Lancia). Niet dat dat wat uitmaakt want de Chinese merken rukken op en waren vooralsnog totaal onbekend of zelfs niet bestaand. Het argument van Marchionne dat het moeilijk is om nieuwe merken te introduceren snijdt dan ook geen hout. “Made in Italy” was trouwens voor veel Italiaanse producten in de jaren tachtig in heel de wereld een “uniek verkoopelement”. Toen was de marketing van de Italianen wél goed. Marchionne snapte niets van marketing.

    Heeft Marchionne dan helemaal niets goed gedaan? Ja toch wel. Hij heeft de macht van de bonden in zowel N-A als Italië vermindert. Wat ook een goede beslissing van hem was, is het feit dat ie Luca de Montezemolo’s besluit om de productie en verkoop van Ferrari’s te limiteren heeft losgelaten. Zie Porsche, als die dat hadden gedaan om exclusief te blijven hadden ze de meer dan 100.000 eenheden nooit gehaald (per jaar, he). En ook Maserati ging een tijdje goed, totdat Marchionne besloot om geen opvolgers te introduceren. En wat heeft ie verder goed gedaan, ja verder heeft ie….euhhh…

    Dat FCA schuldenvrij is (als ze dat al zijn) komt omdat ze geen nieuwe leningen durven aan te gaan. Als ze dat wel doen om weer opnieuw te investeren, hebben ze ook weer “gewoon” schulden. Wat zoals al hierboven gezegd, helemaal niet zo erg hoeft te zijn. Een goede ondernemer is een goede boekhouder, heeft technisch goede producten en een breed assortiment (want 1 plus 1 is dan 3), doet aan marketing en neemt beheersbare risico’s. Marchionne kon alleen het eerste en slechts gedeeltelijk het tweede, voor het overige heeft ie gewoon enorm gefaald. Als ie had gekeken naar de twee meest succesvolste fabrikanten, VW-groep en Toyota en van die twee de slechte elementen had weggelaten (in het geval van VW de technische blunders en het dieselbedrog, in het geval van Toyota het saaie ontwerp van al hun auto’s) dan had FCA werelddominantie kunnen hebben. Wat aan Toyota ook opvalt is dat het van alle fabrikanten het grootste reclame-budget heeft.

    Oh ja nog één dingetje. Die hagiografieën hier met betrekking tot Marchionne zijn totaal misplaatst. De man was lid van de Raad van Commissarissen van Philip Morris. Deze firma heeft willens en wetens miljoenen mensen (en dieren) de dood in gejaagd. Marchionne heeft daar ook aan meegewerkt. Dit arrogant stuk vreten rookte ook gewoon in zijn eigen rookvrije fabrieken…

  • henk schrijft:

    @Romainss

    Ik reageerde op het niet aflatende kletsverhaal van Meint over de schulden van FCA die er totaal niet zijn, en dat weet (bijna) iedereen, maar hij blijft maar beweren en ‘bewijzen’ aandragen dat FCA miljarden schulden heeft. Ben je dan een beetje loco of hoe zit dat?

  • henk schrijft:

    @Romainss

    En neem me niet kwalijk maar je laatste woorden vindt ik ronduit schandalig..

  • Hoekree schrijft:

    Henk maak je niet druk .
    Wij weten beter.

  • henk schrijft:

    Dat zeker Hoekree!

  • Fast156GTAsw schrijft:

    Als je visieloos niet investeert maar de tent draaiend probeert te houden met verouderde modellen dan wordt je door de realiteit en de WLTP ingehaald.
    Dan heb je inderdaad weinig schulden op de balans maar verdampt het verkoop potentieel.
    Er zijn ook kansen want FCA heeft genoeg knappe koppen in dienst om zuinige motoren te ontwikkelen en te bouwen, wat nu ontbreekt zijn de kleine aantrekkelijke modellen die licht en zuinig zijn. Dat is bewust gedaan, bv met de Punto, omdat marges hier ontzettend klein zijn.
    FCA heeft niet dezelfde fout gemaakt als Ford dat 4 miljard in autonoom rijden heeft gepompt zonder uitzicht op ROI.
    Tekenend is dan ook de vlucht naar voren van FCA door de emissies van Tesla te kopen om zo een boete te ontlopen.
    Dit schept wel ruimte voor originele en sportieve modellen, maar zo gauw FCA besluit echt te investeren in modelontwikkeling staan er weer miljarden schuld op de balans. Dan blijkt ineens hoe uitgehold je verkoopapparaat is en hoe matig de aftersales service. Het worden spannende tijden voor de auto-industrie en helemaal voor FCA.

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Categorie�n

FCA

Lees meer over

, ,

Volg ons

Advertenties