Ferrari werkt aan diverse topmodellen tegelijk

De bezige bijen van Maranello.

Bij Ferrari loopt (buiten de piste) alles gesmeerd en lijkt geen crisis hen te kunnen deren. Dat bewijst ook het feit dat in Maranello momenteel het topsegment wordt klaargestoomd voor de toekomst. De 812 gaat alweer een tijdje mee en zoals we een even geleden al konden aantonen, rijden er verzaagde Roma’s met onderhuids een opvolger van de über-GT (foto onder). En hierboven zie je een speciale versie van de hybride SF90. Ook wel project ‘F173VS’ genoemd. Deze zoemende geëlektrificeerde Ferrari zal als ‘Competizione’ (naam is nog niet bekend) uiteraard waanzinnige prestaties hebben.

Van super tot hyper. 

En net als je denkt dat dat wel even voldoende pk’s zijn voorlopig, is er nóg een zinnenprikkelend project in de maak. Ferrari wil namelijk niet zonder hypercar door het leven. De legendarische rij van F40, F50, Enzo en LaFerrari zal binnenkort worden aangevuld. Deze Hypercar (foto onder) zal alle grenzen doorbreken waarschijnlijk. Dat kan dankzij de toevoeging van stroom, gecombineerd met een… V12? Waarschijnlijk wel. Een andere hypercar waar Ferrari momenteel mee proefdraait is trouwens de 499P voor op het circuit. Inmiddels hebben de eerste testrondjes van deze Le Mans-auto al op Monza plaatsgevonden.

 

Een gedachte over “Ferrari werkt aan diverse topmodellen tegelijk

  • 17 maart 2023 om 07:17
    Permalink

    Ik ben benieuwd hoe Ferrari onder het juk van de elektrische aandrijving uitkomt. Vooral de -in mijn ogen- kansloze groei van vermogen zal eindigen met een verlies voor de oude technologie. Ferrari zou kunnen kijken naar andere markten en of daarvan te leren is. Denk aan horloges. Ooit was ‘Made in Suisse’ het summum. Toen kwamen de Japanners, modemerken en veel later Apple. Toch lijkt het topsegment horloges nog te bestaan uit de oude garde. Niet omdat deze horloges beter de tijd weergeven dan Apple, Boss of Seiko, maar door exclusiviteit in vorm, materiaal en aantallen.
    Die weg is Ferrari deels al zeker ingeslagen, maar kan nog veel beter. Meer lichte materialen, speciale aandrijfvormen, maar ook echt de beste zijn in dienstverlening (dealer), onderdelenvoorziening, vooruitdenken (meer kant-en-klare configuraties van exclusieve kleuren en materialen), ook meer duurzaamheid voor de komende generatie kopers.
    Zo kan Ferrari (en Maserati) hopelijk onder de druk van technologie uitkomen die -door de hoge kosten- een centrerende rol heeft. Zoals veel audio-merken zijn verdwenen, opgekocht en/of nog slechts een marginale rol spelen. Dat gun ik Ferrari zeker niet.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.