FGA doet ultieme oproep tot nationale eenheid

Eerst was het alleen het nationale voetbal wat de complexe oude Italische laars verenigde. Vanaf vandaag komt daar misschien die van de industriële sector bij.

En dan is ‘Fiat’ natuurlijk de aangewezen instantie om daar het voortouw in te nemen. Ondernemend Italië spiegelt zich niet voor niets al sinds jaar en dag aan de grote autofabrikant. En ook de vaak gebrekkige Italiaanse politiek ziet Lingotto dikwijls als dé uitvoerende tak van nationaal bestuur en als thermometer voor de nationale economie. Is Fiat ziek, dan is heel het land ziek en bovendien tot op het bot verdeeld. Staat de industrie op, dan staat Italië op. Voor het eerst nodigt Turijn het hele schiereiland nu uit om meer over de grenzen te kijken. ‘Made in Italy’ is een sterk label dat veel kan bereiken. Het enige wat veel mensen daarvoor moeten opgeven is het opgaan in lokale belangen en problemen.

Nationalisme is zelfs na ruim twintig jaar van Fascistische dictatuur tot aan het einde van de oorlog in Italië, nog altijd geen beladen fenomeen maar eerder een utopie. Alleen al vanwege het feit dat Italië een heel jonge nog broze eenheidsstaat is met een complexe lappendeken aan oude wonden en onoverbrugbare verschillen.

Sergio Marchionne en John Elkann grijpen de zoete sfeer van succes, waar het land sinds woensdag in is ondergedompeld, aan om een boodschap van industriële en ondernemende eenheid uit te stralen naar de buitenwereld. Ze doen dat vandaag in nationale kranten en tijdschriften. Iets wat voor 21 april met veel argwaan nog zou zijn ontvangen, maar vandaag op des te meer sympathie kan rekenen. ‘Polderen’ is dus duidelijk geen woord dat in het Italiaanse woordenboek voorkomt. Het is alsof Marchionne en co op dit moment gewacht hebben, na maanden van felle kritiek. De reden is logisch. FGA kan moeilijk zonder Italië en de vooruitzichten zijn gunstig. De kritiek is nu ook verstomd doordat Marchionne heeft gezegd dat ondanks het eindigen van de productie van auto’s in de fabriek van Termini Imerese eind 2011, erg geen ontslagen zullen vallen.

John Elkann; “Er zal meer ‘Italië’ in de wereld zijn de komende jaren.” De kersverse pesident van de groep en opvolger van Luca Cordero di Montezemolo, zegt dit samen met FGA CEO Sergio Marchionne in een presentatie op de speciaal daarvoor geschreven persbericht (zie gallery). De ‘oproep’ staat vandaag in alle belangrijke headlines door heel het land. Volgens het bericht van de twee voormannen zullen er 1 miljoen en 650 auto’s in Italië geproduceerd worden vanaf 2014 i.p.v. 800 duizend. De export zal stijgen van 44% naar 65%. ‘Het meest ambitieuze en veelbelovende industriële plan dat Italië ooit gezien heeft’, aldus de twee leiders. ‘De beste manier om de van oudsher vrije ondernemende geest van het land opnieuw vorm te geven.’

[nggallery id=297]

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.