FGA verkoopcijfers Nederland april 2010

In tegenstelling tot de Italiaanse markt valt er in Nederland wél een groei te noteren.

Wat dat betreft zijn in vergelijking met vorig jaar de rollen nu omgekeerd. Kunstmatige steun vanuit de staatskas is in ons land altijd beperkt geweest en momenteel zien we ook waarom. Het herstel is zelfs in dit nog redelijk moeizame economische jaar namelijk aanzienlijk en structureel van karakter. Vorige maand werden er 37.654 auto’s verkocht in ons land. Dat is 24,4% meer dan in april 2009. De verwachting is dat deze verbetering zich zal doorzetten tot het einde van dit jaar. 2010 wordt dus beduidend beter dan 2009, maar nog altijd minder goed dan 2008. Vanaf begin dit jaar zijn er in totaal 206.084 auto’s verkocht. Dat is nog altijd 11,3% minder dan in 2008.

Helaas is de gestage stijging in ons land slechts deels terug te lezen in de Nederlandse FGA verkoopbalans van april. Voor een nieuwe Italiaanse auto naar de dealer gaan, doet men vooral wat betreft de 500, MiTo en evergreen Panda. Grotere modellen als de Bravo en de Delta hebben het echter beduidend moeilijker. De Punto is een redelijk stabiele factor maar de nieuwe Doblò lijkt geen grotere aantallen te kunnen maken op onze markt. Hopelijk kan Alfa Romeo zich in Nederland zichtbaar versterken zodra de Giulietta eind deze maand in de showroom verschijnt. En Lancia? Wij gaan voorzichtig uit van een betere afzet zodra er een herschikking komt in combinatie met Chrysler.

Lees hier de cijfers van vorige maand:

Alfa Romeo

MiTo:   apr.2010: 90 apr.2009: 3 per.tot. 2010: 568 per.tot. 2009: 345

147:     apr.2010: – apr.2009: – per.tot. 2010: 12 per.tot. 2009: 41

159:     apr.2010: 33 apr.2009: 5 per.tot. 2010: 202 per.tot. 2009: 267

GT:     apr.2010: 2 apr.2009: – per.tot. 2010: 9 per.tot. 2009: 21

Spider:     apr.2010: 2 apr.2009: – per.tot. 2010: 8 per.tot. 2009: 3

Brera:     apr.2010: 3 apr.2009: – per.tot. 2010: 10 per.tot. 2009: 5

Alfa Romeo apr.2010: 131 apr.2009: 9 per.tot. 2010: 811 per.tot. 2009: 683

Fiat

500:     apr.2010: 544 apr.2009: 539 per.tot. 2010: 2787 per.tot. 2009: 2014

Panda:     apr.2010: 880 apr.2009: 271 per.tot. 2010: 3211 per.tot. 2009: 1516

Punto:     apr.2010: 310 apr.2009: 158 per.tot. 2010: 1144 per.tot. 2009: 884

Sedici:     apr.2010: 15 apr.2009: 47 per.tot. 2010: 122 per.tot. 2009: 161

Bravo:     apr.2010: 34 apr.2009: 56 per.tot. 2010: 268 per.tot. 2009: 363

Croma:     apr.2010: 6 apr.2009: 8 per.tot. 2010: 60 per.tot. 2009: 68

Doblò:     apr.2010: 26 apr.2009: 28 per.tot. 2010: 157 per.tot. 2009: 145

Qubo:     apr.2010: 7 apr.2009: 27 per.tot. 2010: 36 per.tot. 2009: 75

Fiat:     apr.2010: 1833 apr.2009: 1138 per.tot. 2010: 7853 per.tot. 2009: 5286 (inclusief Fiat personen bedrijfswagens en overige)

Lancia

Ypsilon:     apr.2010: 16 apr.2009: 16 per.tot. 2010: 35 per.tot. 2009: 37

Musa:     apr.2010: 10 apr.2009: 11 per.tot. 2010: 32 per.tot. 2009: 43

Delta:     apr.2010: 29 apr.2009: 49 per.tot. 2010: 135 per.tot. 2009: 268

Phedra:     apr.2010: 2 apr.2009: 1 per.tot. 2010: 4 per.tot. 2009: 13

Lancia:     apr.2010: 57 apr.2009: 77 per.tot. 2010: 207 per.tot. 2009: 364 (inclusief overige)

Ferrari

apr.2010: 7 apr.2009: 2 per.tot. 2010: 21 per.tot. 2009: 12

Maserati

apr.2010: 2 apr.2009: 8 per.tot. 2010: 16 per.tot. 2009: 28

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.