Fiat 500e 3+1: ‘La piccola grande bellezza’

‘Wie het kleine niet eert…

…is het grote niet weerd’, zei oma altijd. Maar wat nou, als dat kleine eigenlijk alles in zich heeft wat het exclusieve grotere product ook als eigenschap bezit? Fiat heeft dat met veel succes weten te bereiken in de vorm van de kleine maar luxueuze nieuwe elektrische 500. Wat we in een eerdere review al op lovende wijze hebben onderschreven, is dat dit product wat ons betreft ook hét bewijs is, dat Fiat nog voor de vorming van Stellantis tot zeer veel in staat was. Men wist ontzettend goed hoe je een toekomstgericht product (groen en functioneel up-to-date), voorzien van alle typisch Italiaanse kernwaarden (mooi, praktisch en dynamisch), moet realiseren. Het resultaat is een ‘Full electric’ succesnummer dat hoog scoort in de Europese top van elektrische voertuigen. Fiat heeft de 500 voor de derde keer in de geschiedenis op de kaart weten te zetten. We worden bovendien erg nostalgisch van het feit dat deze 500 net als het oermodel uit 1957 in Turijn van de band rolt te Mirafiori.

Als enige premium in z’n segment.

De schoonheid, kwaliteit en functionaliteit van de elektrische 500, geeft een gevoel van absolute Mediterraanse weelde. Vooral de La Prima uitvoering zoals wij die reden met derde portiertje (3+1, ideaal als je kids hebt!!!) geeft de bestuurder een specifiek soort voldoening. Groots zonder te groot te zijn. Pure finesse en een absolute eyecatcher. Iedereen vindt de Rose-Gold lak trouwens oogverblindend valt ons op. Van welke sekse of geaardheid je ook bent. Onze conclusie is wederom dezelfde: Elektrisch rijden is tot op de dag van vandaag bij de meeste merken een nogal klinische en saaie bedoeling. Een beetje alsof je de ene tablet met de andere vergelijkt. Smaak noch kraak, maar oh oh wat is de functionaliteit toch geweldig. Bij de een nog spectaculairder dan bij de ander… Fiat maakt godzijdank, ons soms zo sombere leventje, weer wat kleurijker en combineert het beste uit twee werelden. Die van de creativiteit en inventiviteit. Waar vind je dat elders in dit elektrische segment? We kunnen het niet vaak genoeg benadrukken. Het is niet voor niets dat ook in ons land de elektrische Fiat 500 tot Auto van het jaar is gekozen.

Het mag wat kosten, maar er is ook subsidie.

Groots is natuurlijk ook de prijs. De 3+1 is er pas vanaf € 26.200,- euro. Daarmee hoort deze premium kleine Fiat tot het hogere segment. Dat is gelukkig tot in detail van dit top productie merkbaar, dus het is geen blufpoker van de fabrikant. Nu worden er in ons land de nodige maatregelen genomen om een dergelijke BEV wat makkelijker aanschafbaar te maken. Kopers van nieuwe elektrische auto’s kunnen vanaf 3 januari 2022 via de website van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) de subsidie voor elektrische personenauto’s voor particulieren aanvragen. Drempelverlagend maar nog niet goedkoop. Het tijdperk van de betaalbare elektrische auto is helaas nog geen realiteit, maar Fiat staat naar eigen zeggen vooraan als het eenmaal zover is (2026?). Fiat wil opnieuw pionier zijn als het om mobiliteit gaat. Turijn moet daarbij wederom een epicentrum van productiviteit worden.

De tarieven:

De subsidie tijdens het schrijven van dit artikel bedraagt €3.350. De subsidie op een instap Fiat 500e Action Hatchback 24 KWH is bijvoorbeeld PRIVATE LEASE gebaseerd op 7.500 km / 48 maanden € 385,- plus Fiat’s ondersteuning van € 70,-. Nieuw maandtarief incl. Fiat Subsidie is € 315,- (RED vanaf € 365,- en 3+1 vanaf € 450,-). en de overheidssubsidie is € 69,79. Nieuw maandtarief gebaseerd op het feit dat je de overheidssubsidie besteedt aan het maandelijkse PRIVATE LEASE bedrag, zorgt voor een tarief incl. Fiat Subsidie en overheidssubsidie van € 245,- (RED vanaf € 295,- en 3+1 vanaf € 380,-). Schaf je de elektrische 500 BEV van Fiat direct aan, dan kan dat vanaf € 24.900,- met Subsidie + verdubbelaar van € 3.350,- + € 3.350m-. Je spreekt dan dus feitelijk een vanaf prijs van € 18.200,- (RED vanaf € 21.000,- en 3+1 vanaf € 26.200,-). Voor een gebruikte elektrische auto is dit €2.000. De regeling is bedoeld om het elektrisch rijden voor particulieren betaalbaarder en dus aantrekkelijker te maken. De subsidie is in combinatie met zowel koop- als private leaseconstructies aan te vragen.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.