Fiat Bravo goedkoper dan ooit als ‘MyLife’ editie

Bravo Mylife

De Fiat Bravo kan maar geen potten breken en dus trekt Fiat alles uit de kast om er meer van te maken. De fabrikant is inmiddels druk in de weer met de ontwikkeling van de opvolger, die eigenlijk in twee varianten op de markt zal komen als intercontinentale middensegment Fiat. Allereerst komt eind dit jaar een sedan op de Amerikaanse markt in de gedaante van een Dodge. Later volgen de Zuid Amerikaanse, Indiase, (Oost) Europese en Chinese markt met een Fiat-versie. Dit model zal volgens insiders geen Bravo heten, staat op Compact Wide platform en zal in eerste instantie niet zo snel op onze West Europese wegen debuteren (vermoedelijk ook als SW). De ware opvolger van de Bravo wordt een Crossover a la Nissan Quashqai en Ford Kuga. Dit model zal ook in Amerika als Fiat verkocht gaan worden en wordt erg belangrijk voor de Italiaanse en andere Europese markten. Deze zal wél Bravo gaan heten en moet de huidige editie gaan vervangen en enkel verkooptechnisch doen vergeten, want de Fiat Bravo van vandaag staat bekend als een van de meest betrouwbare in z’n segment. Een goede auto dus met weinig succes.

Dat de markt grillig is blijkt dus vooral bij dit model dat Fiat in record tempo (10 maanden!) ontwikkelde, om deze vervolgens in 2007 te introduceren. Ondanks een goede prijs/kwaliteitverhouding, een rijke uitrusting en mooie vormgeving is de Fiat zelfs in eigen land geen hoogvlieger. Toch denken we bij AutoEdizione enigszins te weten wat de oorzaak is. Ten eerste heeft Fiat met de Bravo nooit kunnen stunten omdat de auto op slechts een handvol West Europese markten leverbaar is en de afzetmogelijkheden dus beperkt zijn. Een Bravo blijft dus bijna altijd even duur en zoekt haar geluk vooral op de moeilijkste markten. Pogingen om het elders te proberen blijken slechts halve maatregelen. India was niet de juiste markt voor dit model en in Zuid Amerika zette de Bravo pas vorig jaar voet aan wal. De tweede en misschien wel belangrijkste oorzaak is echter het feit dat deze Fiat al sinds de lancering enkel als vijfdeurs hatchback leverbaar is, terwijl het op een markt opereert waar de concurrentie (PSA, Citroen, Toyota) vele varianten aanbied. Hierdoor wordt deze goede Italiaanse auto alleen gevonden door de zeer gericht zoekende klant.

Sinds de komst van 140 pk MultiAir gaat het weer iets beter met de Bravo maar uiteraard mag het geen naam hebben. Momenteel staat de Bravo slechts zesde in de Italiaanse top-10 van het C segment. Daarom komt Fiat nu ook met de reeds eind vorig jaar in Bologna gepresenteerde MyLife editie, net zoals op de PuntoEvo en Panda. Opnieuw past Fiat de formule toe van een extra overzichtelijke prijs (vanaf 14.900 euro!), een extra rijke uitrusting en extra mooi vormgegeven details. Nieuwe 16 inch velgen en grille en luchtinlaten in glanzend zwart kunststof, maken de MyLife zeer herkenbaar. Verder zijn aan de buitenzijde de handgrepen verchroomd evenals de omlijsting van de grille (voorheen alleen op duurdere versie). Binnenin is van alles standaard geworden zoals elektrisch bedienbare ramen achter en lederen stuur en pookknop. Blue&Me is standaard evenals het multimedia systeem met spraakherkenning, bluetooth, vocale sms voorleesfunctie, Usb-poort, 6,5 inch scherm boordcomputer met Instant Nav navigatie, SD card met Europese wegenkaarten, MP3 en CD-speler, TMC Premium functie (dat je reistijd bepaald afhankelijk van de vertraging die je oploopt) en tot slot Fiat’s eco:Drive software. Kortom met deze Bravo kun je jezelf voor een appel en een ei heel rijk voelen.

In Italië gaat Fiat de Bravo MyLife aabieden met de 1.4 16V met 90 pk, 1.4 T-Jet 16V met 120 pk, 1.4 Multiair Turbo met 140 pk (Start&Stop) en de diesel 1.6 MultiJet 16V met 105 en 120 pk (deze laatste ook met Dualogic). De uitrusting is op sommige markten boven de Alpen ook leverbaar, maar het is niet bekend of Fiat ook in ons land deze prachtige auto nog extra gaat aanbevelen de komende maanden. Helaas zal de Bravo evenals de Croma uiteindelijk met stille trom het toneel gaan verlaten.


 

 

 

7 gedachten over “Fiat Bravo goedkoper dan ooit als ‘MyLife’ editie

  • 9 mei 2011 om 22:19
    Permalink

    Jammer van de povere verkoopcijfers het is toch een mooie auto.
    Vraag me wel af of deze in 3 deurs versie niet veel mooier was geweest.
    Wel een dure manier om auto’s verkopen zo….
    Denk aan bv. de Astra en de Golf die worden al jaren en jaren met niet al te zware aanpassingen/facelifts verkocht.
    Maar Fiat probeert telkens wat geheel nieuws,
    Tempra, Tipo, Bravo/Brava elke keer weer een geheel nieuwe auto dat kost toch te veel ontwikkelings werk.
    O.K. de huidige Golf verschilt erg veel van de allereerste maar in essentie is het al jaren dezelfde auto.
    Fiat moet eens gewoon bij 1 naamgeving blijven en gewoon een goed doordacht ontwerp neerzetten i.p.v. telkens met iets geheel anders aankomen en er dan achter komen dat het weer niet lukt qua verkoopaantallen.
    En er hadden ook inderdaad wat meer varianten mogen zijn zoals een sedan een station een cabrio en een mini mpv/crossover, zo ga je klanten die op zoek zijn naar zoiets toch naar de concurrenten sturen.

    Beantwoorden
  • 10 mei 2011 om 08:01
    Permalink

    Dat er te weinig varianten waren is volgens mij reden nummer 1 dat het model niet beter heeft gepresteerd. Moest de golf of focus enkel worden aangeboden met 5 deuren en drie motoren zou het ook veel minder zijn.

    Ik snap niet waarom er geen stationversie gekomen is. Dat segment is heel belangrijk op de italiaanse markt en wordt volledig ingepalmd door de astra en de focus.

    Een meer potente versie had ook welkom geweest, bvb de 1750 turbo met 200pk uit de 159. Dat haalt geen verkoopsaantallen, maar het maakt wel dat er over de auto wordt geschreven en het lokt mensen naar de showroom.

    Zonde, want het is een geslaagde auto. Wéér een model waar meer potentieel inzat maar waar te weinig is mee gedaan. Het lijkt typisch Fiat: heel veel moeite om met iets moois op de markt te komen maar eens dat het er is, verdwijnt alle interesse.

    Beantwoorden
  • 10 mei 2011 om 10:17
    Permalink

    Volgens mij was alleen de Tipo geslaagd op het gebied van verkoopaantallen. Zeker wat betreft vormgeving een vooruitstrevende auto in die tijd. En voor Fiat een auto waarbij “kwaliteit” toch zomaar een issue was bij de ontwikkeling. Deze Bravo is ondergewaardeerd en zal dat helaas blijven. Een model wordt zo ruim in zijn levenscyclus niet ineens omarmd. Beetje een Croma-aandoening.
    Een station is misschien een gemis, maar VW presteert het ook iedere keer weer om erg laat met de Variant te komen. Maar ja, die kunnen het zich permitteren blijkbaar…

    Beantwoorden
  • 10 mei 2011 om 17:45
    Permalink

    @Bertjan pas nog even bij de autotrader gezocht naar een leuke tweedehands tipo. Heb er welgeteld maar 7 gevonden.
    Astra’s, Golfjes en Focussen zijn er nog honderden van te koop van dat bouwjaar. Er zijn er gewoonweg niet veel meer van over.
    Ook ik heb een Tipo. gehad maar die was qua kwaliteit niet al te best helaas (uitzondering)
    maar verder wel een erg fijn rijdende auto.

    Fiat Fiat waar ben je mee bezig
    Meneer de Fiat dealer ik zoek een vervanger voor mijn Golf/Astra station
    verkoper: vergeet het maar
    meneer de Fiat dealer ik zoek een vervanger voor mijn Golf/Astra cabrio
    verkoper: hebben we ook niet
    meneer de Fiat verkoper ik zoek een vervanger voor mijn Golf/Astra gti/gsi
    verkoper: zucht hebben wij ook niet
    etc etc etc
    geen idee hoor maar het lijkt er op dat ze bij fiat niets willen verkopen.

    Beantwoorden
  • 10 mei 2011 om 18:07
    Permalink

    @Saya:

    Geeft niet…

    De Tipo was natuurlijk nog geen Golf, maar met de Tipo waren toch wel stappen gemaakt. Hoewel de Golf I en de eerste Golf III nou ook niet bepaald kwalitatieve hoogvliegers waren. Verschil dat VW er direct mee aan de slag gaat om reputatieschade te voorkomen. Daarbij zal Fiat 3x zo hard moeten lopen om die achterstand in te halen, zonder nou direct het immer vage premium-label te willen nastreven. Ze hebben grote stappen gezet. Maar ja, vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

    Beantwoorden
  • 10 mei 2011 om 19:32
    Permalink

    @Saya

    Typisch Fiat is juist altijd weer vernieuwend te zijn i.p.v. steeds iets nieuws te proberen, behalve dan de huidige Bravo. Slechts 1 variant doet hem uiteindelijk het meest de das om, men heeft het C segment hiermee echt wat door de vingers laten glippen.

    Een Kuga is trouwens veel hoger in de markt gezet dan een Qashqai wat prijs betreft, Fiat heeft ook nog altijd de Crossover Sedici.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.